Post-COVID-19 Własne pokoje: Wnioski wyciągnięte z wirtualnych projektów rozwoju zawodowego przeznaczonych dla nauczycieli wczesnego dzieciństwa w Ontario

Barbara Pytka, Terry Kelly

Streszczenie w języku polskim


Autorzy prezentują i analizują wnioski wyciągnięte podczas dwóch serii szkoleń zawodowych związanych z praktykami pedagogicznymi nauczycieli wczesnego dzieciństwa (ECE) w Ontario w Kanadzie. Opierając się na analizie porównawczej przeprowadzonych obserwacji, wspólnych dociekań i dyskusji, podkreślono warunki po pandemii COVID-19, które zmieniają sposób myślenia, angażowania się i wyobrażania sobie możliwości w profesjonalnym uczeniu się. Ponadto omówiono sposób, w jaki wykorzystanie technologii w czasie i przestrzeni oraz starannie dobrane podejścia pedagogiczne zmusiły specjalistów do ponownego rozważenia obecnych praktyk stosowanych w projektowaniu profesjonalnych działań edukacyjnych, wdrażania i reagowania na uczenie się nauczycieli. Skupiono się na sposobie, w jaki technologia pomogła nauczycielom wyobrazić sobie i zaplanować wirtualne pokoje. Zamieniając tradycyjne profesjonalne zajęcia warsztatowe z ustalonymi granicami czasowymi na naukę w stylu wirtualnej kawiarni, wprowadzając myślenie projektowe, rozproszone przywództwo, rdzenne światopoglądy i rizomatyczne refleksje, autorzy omawiają decyzje dotyczące zmiany kierunków profesjonalnego uczenia się z koncentrowania się na rozwoju umiejętności i przekazywaniu wiedzy na wzmacnianie dyspozycji potrzebnych do uczenia się przez całe życie, innowatorów i rzeczników. Artykuł zakończony został zaproszeniami i prowokacjami dla nauczycieli, pracowników akademickich, badaczy i organów regulacyjnych do dalszej dyskusji na temat profesjonalnych działań edukacyjnych dla społeczności wczesnej edukacji w Ontario. Krótko mówiąc, autorzy skoncentrowali się na usuwaniu podziałów między profesjonalnymi działaniami edukacyjnymi a podejściami pedagogicznymi jako punktem wyjścia do wyobrażenia sobie możliwości w dziedzinie wczesnej edukacji w Ontario.


Słowa kluczowe


kształcenie zawodowe; ustawiczne uczenie się zawodowe; technologia; wczesna edukacja; uczenie się dialogiczne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Baxter Magolda, M.B., Magolda, P.M. (2011). What counts as an “essential” knowledge for student affairs educators? In: P.M. Magolda, M.B. Baxter Magolda (Eds.), Contested Issues in Student Affairs: Diverse Perspectives and Respectful Dialogue (pp. 3–22). Stylus Publications.

Behl, A. (2020). No room of one’s own: Rethinking the idea of female domestic space in India during the pandemic of COVID-19 through Virginia Woolf’s A Room of One’s Own. New Literaria, 1(2), 127–136. doi:10.48189/nl.2020.v01i2.010

Calandra, M. (2021). Comparative analysis [video file]. Boston University Teaching Writing. Comparative Analysis | Teaching Writing (bu.edu).

Carroll, A., York, A., Fynes-Clinton, S., Sanders-O’Connor, E., Flynn, L., Bower, J. M., Forrest, K., Ziaei, M. (2021). The downstream effects of teacher well-being programs: Improvements in teachers’ stress, cognition and well-being benefit their students. Frontiers in Psychology. doi:10.3389/fpsyg.2021.689628

College of Early Childhood Educators. (2017a). The code of ethics and standards of practice. CECE Code of Ethics and Standards of Practice for RECEs in Ontario (college-ece.ca).

College of Early Childhood Educators. (2017b). CPL resource: Reflective practice and self-directed learning. https://www.college-ece.ca/wp-content/uploads/2021/10/CPL_Reflective_Practice_Self_Directed_Learning-1.pdf (access: 10.04.2023).

College of Early Childhood Educators. (2022). Continuous professional learning portfolio cycle.Continuous Professional Learning Portfolio Cycle 2022 (college-ece.ca)

Cumming, T. (2017). Early childhood educators’ well-being: An updated review of the literature. Early Childhood Education Journal, 45, 583–593. doi:10.1007/s10643-016-0818-6

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (1999). Beyond Quality in Early Childhood Education and Care. Routledge Falmer.

Haraway, D. (2015). Anthropocene, capitalocene, plantationocene, chthulucene: Making kin. Environmental Humanities, 6(1), 159–165. doi:10.1215/22011919-3615934

Jones, C., Hadley, F., Waniganayake, M., Johnstone M. (2019). Find your tribe! Early childhood educators defining and identifying key factors that support their workplace wellbeing. Australasian Journal of Early Childhood, 44(4), 326–338. doi:10.1177/1836939119870906

Jones, C., Johnstone, M., Hadley, F., Waniganayake, M. (2020). Early childhood educators’ workplace well-being: It’s everyone’s right. Australasian Journal of Early Childhood, 45(4), 322–335. doi:10.1177/1836939120966086

Kohnke, L., Moorhouse, B.L. (2022). Facilitating synchronous online language learning through Zoom. RELC Journal, 53(1), 296–301. doi:10.1177/0033688220937235

Korsgaard Sorensen, E. (2022). Collaborative learning in dialogic digital environments. In: E. Brooks, S. Dau, S. Selander (Eds.), Digital Learning and Collaborative Practices: Lessons from Inclusive and Empowering Participation with Emerging Technologies. Routledge.

Malaguzzi, L. (n.d.). 100 languages (trans. L. Gandini). https://www.reggiochildren.it/en/reggio-emilia-approach/100-linguaggi-en/ (access: 10.04.2023).

McCuaig, K., Akbari, E., Correia, A. (2022). Canada’s children need a professional early childhood education workforce. Atkinson Centre for Society and Child Development, Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto. canadas_children_need_a_professional_early_childhood_education_workforce.pdf (ecereport.ca) (access: 10.04.2023).

Ministry of Education. (2014). How does learning happen? Ontario’s pedagogy for the yearly years.

Ministry of Education. (2021). 2022 Transfer payment agreement schedules B-F and 2022 child care and EarlyON child and family centres service management and funding guideline.

Molla, T., Nolan, A. (2019). Identifying professional functionings of early childhood educators. Professional Development in Education, 45(4), 551–566. doi:10.1080/19415257.2018.1449006

Moratti, M. (2018). Can adult learning lead to higher life satisfaction? What Works Wellbeing.

Osmond-Johnson, P. (2018). Discourses of teacher professionalism: “From within” and “from without” or two sides of the same coin? Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 185, 61–72.

Pacini-Ketchabaw, V., Kummen, K., Hodgins, B.D. (2022). A qualitative examination of early childhood educators’ participation in professional learning: Investigating social constructionist understandings of quality. Journal of Early Childhood Teacher Education, 1–26. Advance online publication. doi:10.1080/10901027.2022.2099324

Phelan, A.M., Vintimilla, C.D. (2020). Autonomy as responsibility in professional life: Deconstructing teaching standards. Curriculum Research, 1(2), 13–24. doi:20.1001.1.00000000.2020.1.2.2.2

Pyhältö, K., Pietarinen, J., Soini, T. (2015). Teachers’ professional agency and learning – from adaption to active modification in the teacher community. Teachers and Teaching, Theory and Practice, 21(7), 811–830. doi:10.1080/13540602.2014.995483

Roberts-Holmes, G., Moss, P. (2021). Neoliberalism and early childhood education: Markets, imaginaries and governance. London: Taylor and Francis. doi:10.4324/9780429030086

Sheikh, S.B. (2018). The walls that emancipate: Disambiguation of the “Room” in A Room of One’s Own. Journal of Modern Literature, 42(1), 19. doi:10.2979/jmodelite.42.1.02

Singh, B., Zamaletdinov, R., Kaur, B., Singh, J. (2022). Virtual professional learning for school teachers to support them in online environment. Frontiers in Education (Lausanne), 7. doi:10.3389/feduc.2022.802882

Truth and Reconciliation Commission of Canada. (2015). Truth and Reconciliation Commission of Canada: Calls to action. https://nctr.ca/records/reports/; https://ehprnh2mwo3.exactdn.com/wp-content/uploads/2021/01/Calls_to_Action_English2.pdf (access: 9.04.2023).

Woolf, V. (2020). A Room of One’s Own. Ktoczyta.pl.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.89-102
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:24
Data złożenia artykułu: 2023-04-30 16:01:16


Statystyki


Widoczność abstraktów - 569
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 291

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Barbara Pytka, Terry Kelly

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.