Muzyka jako trudny ale niezbędny element w procesie zdalnej edukacji w czasach pandemii

Marta Kędzia

Streszczenie w języku polskim


Muzyka wpływa na wiele dziedzin życia człowieka, ale jako „byt niewidzialny” nie sprzyja edukacji zdalnej. Ze względu na wielowymiarowe postrzeganie i rozumienie muzyki staje się ona jednak swoistym „wentylem bezpieczeństwa” w trudnej rzeczywistości pandemicznej izolacji. W artykule podjęto tematykę wielokontekstowego rozumienia i określania muzyki oraz wskazano na wynikające z tej narracji spostrzeżenia na temat planowanych przez nauczyciela spotkań dziecka z muzyką. Czas pandemii postawił przed nauczycielami muzyki nowe wyzwanie i skłonił ich do refleksji nad celem edukacji muzycznej w tym trudnym czasie. Ważne stało się indywidualne podejście i zrozumienie potrzeb dziecka, zwłaszcza w warunkach ogólnoświatowej izolacji. Stąd celem artykułu jest zwrócenie uwagi na szeroko rozumiane umuzykalnianie dziecka, co nabiera szczególnego znaczenia w okresie edukacyjnego i społecznego odosobnienia.


Słowa kluczowe


muzyka; zdalna edukacja; edukacja muzyczna

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bachowska, M. (2021). Twórczość muzyczna dzieci w wieku przedszkolnym – w czasach pandemicznych i pomimo nich. Państwo i Społeczeństwo, 21(2), 51–65.

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2015). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Czajkowska, K. (2018). Buntownicy lat 80. wobec zmian ustrojowych. In: M. Jesiński, M. Pranke, P. Tański (red.), „Głowa mówi...”. Polski rock lat 80. (pp. 15–28). Toruń: ProLog.

Dahlhaus, C., Eggebrecht, H.H. (1992). Co to jest muzyka? Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Gołaszewska, M. (2005). Muzyka filozofii. Esej o podwójnych znaczeniach. Muzyka, 1, 5–30.

Ingarden, R. (1970a). Wartości artystyczne i wartości estetyczne. Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN.

Ingarden, R. (1970b). Przeżycie estetyczne. Studia z estetyki, t. 3. Warszawa: PWN.

Jabłońska, B. (2018). O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny. Pogranicze. Studia Społeczne, 34, 113–128. doi:10.15290/pss.2018.34.07

Jabłoński, M. (1998). W sprawie pojęcia „prawdy” w muzyce. Sztuka i Filozofia, 15, 138–148.

Jordan-Szymańska, A. (1990). Percepcja muzyki. In: M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP.

Kantor-Martynuska, J. (2015). Reakcje emocjonalne na muzykę: integracyjne ujęcie czynników muzycznych, indywidualnych i sytuacyjnych. Studia Psychologiczne, 53(1), 47–63.

Kisiel, M., Dubrovina, I. (2019). Wprowadzanie dziecka w świat piękna poprzez wartości estetyczne sztuki muzycznej. Nauczyciel i Szkoła, 3(67). doi:10.14632/NiS.2018.67.105

Lasocki, J.K. (2009). Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce. Kraków: PWM.

Lissa, Z. (1970). Wstęp do muzykologii. Warszawa: PWN.

Michels, U. (2008). Atlas muzyki, t. 1. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Moja Socjologia. (2014). http://www.mojasocjologia.pl/socjologia/ (access: 22.09.2022).

Nożyński, S. (2017). Percepcja muzyki i jej zakłócenia. https://www.academia.edu/36050597/Percepcja_muzyki_i_jej_zak%C5%82%C3%B3cenia_Perception_of_Music_and_its_Distortion_2017 (access: 4.05.2022).

Nożyński, S., Okólski, M. (2021). Kultura w czasie pandemii. Rekonesans dotyczący pierwszych miesięcy funkcjonowania technologicznie zapośredniczonej muzyki w warunkach izolacji. Studia de Cultura, 13(4), 63–79. doi:10.24917/20837275.13.4.5

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz.U. 2018 poz. 1818).

Sikorski, K. (2003). Harmonia, cz. 1. Kraków: PWM.

Socha, Z. (2012). Funkcje socjologii muzyki. Krytyka Muzyczna, 7, 1–15.

Stańczyk, A. (2/2004–1/2005). Muzyka i etyka. Estetyka i Krytyka, 7/8, 87–93.

Szczyrba-Poroszewska, J. (2016). Kognitywny potencjał muzyki – studium teoretyczne. Pedagogika Przedszkolna i wczesnoszkolna, 2(8), 103–112.

Tatarkiewicz, W. (2006). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wesołowski, F. (1986). Zasady muzyki. Warszawa: PWM.

Wolińska, E. (2017). Rola zajęć umuzykalniających w rozwoju dziecka. Konteksty Pedagogiczne, 1(8). doi:10.19265/KP.2017.018261

Żerańska-Kominek, S. (1995). Muzyka w kulturze. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Żurowski, S. (2008). W poszukiwaniu definicji muzyki. LingVaria, 1(5), 17–25.

www1: http://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/muzyka.html (access: 6.05.2022).

www2: http://sjp.pwn.pl/szukaj/muzyka.html (access: 6.05.2022).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.73-85
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:16
Data złożenia artykułu: 2022-05-12 15:05:39


Statystyki


Widoczność abstraktów - 696
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 341

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Marta Jadwiga Kędzia

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.