Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się. Wybrane zagadnienia

Beata Oelszlaeger-Kosturek

Streszczenie w języku polskim


W artykule opisano proces uczenia się opartego na przetwarzaniu informacji. W tym celu nawiązano do reprezentatywnych ujęć z zakresu medycyny, neurologii, biologii, psychologii, filozofii i lingwistyki. Tekst ma charakter interdyscyplinarny, wychodzi naprzeciw poszukiwaniom w zakresie nauk społecznych, w tym pedagogiki i dydaktyki. Omówione zagadnienia, związane z czynnościową strukturą mózgu, mogą stanowić przyczynek do refleksji studentów pedagogiki i przyszłych nauczycieli nad optymalizacją procesu nauczania i uczenia się w stosunku do każdego ucznia traktowanego jako niepowtarzalna jednostka mająca swoje potrzeby, zainteresowania i oczywiście określony stan zdrowia.


Słowa kluczowe


czynnościowa struktura mózgu; optymalizacja procesu nauczania i uczenia się; neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arbib M.A. (1977). Mózg i jego modele. Warszawa: PWN.

Blakemore S.-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bochenek A., Reicher M. (2002). Anatomia człowieka (T. 4). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Bowers J.S. (2016). The practical and principled problems with educational neuroscience. Psychological Review, 123(5), s. 600–612. DOI: https://doi.org/10.1037/rev0000025

Denison P.E., Denison G. (2003). Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli dzieci w każdym wieku. Warszawa: Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.

Dryden G., Vos J. (2000). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.

Greenfield S. (1998). Tajemnice mózgu. Warszawa: Diogenes, Świat Książki.

Hasło: Mózg. W: Wielki Słownik Języka Polskiego. Pobrane z: https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=20866&id_znaczenia=4290634&l=19&ind=0 (dostęp: 1.11.2020).

Ingarden R. (1972). Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: PWN.

Kaczmarek B. (1994). Mózg, język, zachowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kaczmarek L. (1997). Biologia molekularna przetwarzania informacji przez komórki nerwowe. W: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, M. Brzyska (red.), Mózg a zachowanie (s. 9–23). Warszawa: PWN.

Kalat J.W. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.

Kojs W. (1994). Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Korab K., Borowiecka R., Petrykiewicz E. (red.). (2008). Kinezjologia edukacyjna. Nauka, pseudonauka czy manipulacja? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Kozielecki J. (1992). Myślenie i rozwiązywanie problemów. W: A. Grabowska, W. Buhodorska, J. Kozielecki, Percepcja, myślenie, decyzje (s. 91–154). Warszawa: PWN.

Kozłowski W. (2006). Cele i osiągnięcia w uczeniu się. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Kurcz I. (1995). Pamięć, uczenie się, język. Warszawa: PWN.

Longstaff A. (2005). Neurobiologia. Krótkie wykłady. Warszawa: PWN.

Łukaszewski W. (1979). Psychologiczne podstawy popularyzacji wiedzy. W: W Okoń (red.), Teoria i praktyka upowszechniania wiedzy (s. 104–125). Warszawa: Wiedza Powszechna.

Meadows S. (1997). Rozwój poznawczy. W: P.E. Bryant, A.M. Colman (red.), Psychologia rozwojowa (s. 37–59). Poznań: Zysk i S-ka.

Mietzel G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.

Schaffer H.R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Skibska J. (2017). Wstęp. W: J. Skibska (red.), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy (s. 9–10). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spitzer M. (2007). Jak uczy się mózg. Warszawa: PWN.

Sylwanowicz W., Ramotowski W., Michajlik A. (1990). Anatomia i fizjologia człowieka. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Szkiłądź H., Bik S., Pakosz B., Szkiłądź C. (red.). (1979). Słownik języka polskiego (T. 2). Warszawa: PWN.

Thomas M.S.C., Ansari D., Knowland V.C.P. (2018). Educational neuroscience: progress and prospects. Annual Research Review, 60(4), s. 477–492. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12973

Wolska A. (2000). Mózgowa organizacja czynności psychicznych. Skrypt dla studentów humanistycznych studiów uniwersyteckich. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2020.4.59-71
Data publikacji: 2021-03-29 09:42:48
Data złożenia artykułu: 2020-06-03 17:53:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1364
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 8631

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Beata Oelszlaeger-Kosturek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.