- Cel i zakres tematyczny czasopisma
- Działy
- Proces recenzji
- Harmonogram publikacji
- Polityka Open Access
- Zasady etyki w czasopiśmie Prima Educatione
- Bazy indeksujące
- Wykaz recenzentów współpracujących z Prima Educatione
Cel i zakres tematyczny czasopisma
Prima Educatione jest czasopismem recenzowanym, w którym publikowane są oryginalne artykuły naukowo-refleksyjne dotyczące badań nad dzieckiem, dzieciństwem i wczesną edukacją. Naszym zamysłem jest łączenie rozważań nad wczesną edukacją z innymi subdyscyplinami pedagogiki oraz innymi dziedzinami wiedzy – psychologią, filozofią, socjologią, antropologią kulturową oraz naukami medycznymi i prawnymi. Zapraszamy do publikowania na jego łamach oryginalnych tekstów w języku polskim lub angielskim, w formie studiów teoretycznych, prac badawczych oraz doniesień z praktyki. Redakcja przyjmuje również opinie, recenzje książek i sprawozdania z ważnych wydarzeń naukowych.
Działy
Studia i Rozprawy
Przesyłanie tekstów aktywne | Zindeksowane | Recenzowane |
Prace Badawcze
Przesyłanie tekstów aktywne | Zindeksowane | Recenzowane |
Doświaczenia i Propozycje
Przesyłanie tekstów aktywne | Zindeksowane | Recenzowane |
Recenzje i Sprawozdania
Przesyłanie tekstów aktywne | Zindeksowane | Recenzowane |
Proces recenzji
W roczniku Prima Educatione obowiązuje zasada double-blind review process. Redakcja przyjmuje do publikacji dostarczone przez autorów artykuły, oryginalne prace, które nie naruszają praw osób trzecich. Teksty zgłoszone do Prima Educatione nie mogą podlegać w tym samym czasie żadnym innym procedurom wydawniczym. Autorzy podpisują oświadczenie dotyczące tych kwestii. Ponadto, w celu przeciwdziałania praktykom ghostwriting i guest authorship, w oświadczeniu znajduje się deklaracja dotycząca przestrzegania zasad etyki i wkładu procentowego, każdego z autorów w powstawanie publikacji (z podaniem afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod itp.).
Każdy z nadsyłanych artykułów jest poddawany ocenie formalnej przez zespół redakcyjny, który, decydując wstępnie o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu, bierze pod uwagę zbieżność problematyki z ogólnym profilem czasopisma oraz określoną w danym numerze tematyką, jak również zgodność z podstawowymi standardami artykułu naukowego. Następnie tekst zostaje poddany anonimowej recenzji przez dwóch niezależnych recenzentów.
Recenzenci nie są członkami redakcji i nie są zatrudnieni w jednostce wydającej czasopismo. Nadesłane prace nie będą wysyłane do recenzentów z tej samej instytucji, w której jest afiliowany autor oraz do osób mogących pozostawać z autorem w konflikcie interesów. Recenzenci nie są względem autora w zależności służbowej, są specjalistami w danej dziedzinie i posiadają co najmniej stopień doktora oraz odpowiedni dorobek naukowy. Teksty recenzowane są poufnie i anonimowo. Recenzenci biorą pod uwagę zawartość merytoryczną artykułu, nowatorstwo problematyki, nośność treści i konkluzji dla teorii i praktyki pedagogicznej, w przypadku relacji z badań – jakość metodologiczną projektu. W przypadku badań ilościowych analizy statystyczne są oceniane przez redaktora statystycznego. Pisemna recenzja zawiera uzasadnienie oceny i sugestie poprawek oraz jednoznaczny wniosek recenzenta, dotyczący warunków dopuszczenia artykułu naukowego do publikacji lub jego odrzucenia. Autor jest informowany o wyniku procedury recenzowania, ma możliwość prowadzenia korespondencji z redakcją w sprawie ewentualnych uwag recenzentów. Ostateczną decyzję o druku podejmuje Kolegium Redakcyjne Prima Educatione.
Harmonogram publikacji
Czasopismo jest rocznikiem. Artykuły są zbierane od stycznia do kwietnia. Po pozytywnym zakończeniu procesu recenzji, artykuły są publikowane w wersji online z nr DOI, do końca danego roku kalendarzowego.
Polityka Open Access
Prima Educatione jest czasopismem działającym na zasadzie otwartego dostępu, co oznacza, że wszystkie treści są dostępne bezpłatnie dla użytkownika sieci lub jego instytucji. Użytkownicy mają prawo czytać, pobierać, kopiować, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów, lub wykorzystywać je do innych celów zgodnych z prawem, bez konieczności uzyskania wcześniejszej zgody wydawcy lub autora. Powyższe zasady są zgodne z definicją otwartego dostępu według BOAI (Budapest Open Access Initiative). Artykuły są udostępniane na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY).
Zasady etyki w czasopiśmie Prima Educatione
Opracowane na podstawie materiałów COPE (Commitee on Publication Ethics)[1]:
Regulacje etyczne dla autorów
1. Nadesłane opracowania muszą być oryginalne i nie powinny być wcześniej nigdzie publikowane.
a. Autoplagiat (zduplikowana publikacja) - autorzy podpisują stosowne oświadczenie, w którym informują o oryginalności nadesłanego tekstu.
b. Nieuczciwość metodologiczna i fabrykowanie danych - w opracowaniach badawczych autor powinien dokładnie opisać kolejne kroki postępowania, dobór próby, narzędzia wykorzystane w badaniach, metody analiz danych.
2. Poszczególni autorzy publikacji informują o wkładzie w jej powstanie w oświadczeniu o oryginalności tekstu. Autor artykułu to osoba, która wniosła wkład w jego opracowanie.
a. Zjawisko ghost writing (autorstwo widmo) - niedpouszczalne jest pomijanie na liście autorów osób, które wniosły wkład w powstanie artykułu.
b. Praktyka guest/gift autorship (autorstwo gościnne/grzecznościowe) - na liście autorów nie powinny znajdować się osoby, które nie miały udziału w jego opracowaniu.
c. Plagiat - wykorzystanie w opracowaniu całości lub fragmentów publikacji innego autora bez zaznaczenia tego zgodnie z zasadami odwoływania się do innych źródeł, zawartymi w standardach edytorskich APA[2] dla nauk społecznych może skutkować wycofaniem artykułu oraz uruchomieniem kolejnych kroków postępowania sugerowanych przez COPE[3], a mianowicie, poinformowanie przełożonych autora lub osobę odpowiedzialną za nadzór nad badaniami w instytucji autora.
d. Konflikt interesów - autor artykułu powinien zgłosić wszelkie jego przejawy wypełniając stosowne oświadczenie.
Regulacje etyczne dla recenzentów
1. Teksty są recenzowane zgodnie z zasadą podwójnie ślepej próby (double blind peer review), co powoduje, że autor i recenzent pozostają dla siebie anonimowi.
2. Recenzentami są przedstawiciele dwóch ośrodków naukowych, nie powiązanych z ośrodkiem reprezentowanym przez autora.
3. Recenzje są przekazywane autorowi w postaci anonimowych uwag i wskazówek do poprawy.
Regulacje etyczne dla redaktorów
1. Redakcja dokonuje wstępnej merytorycznej oceny artykułu pod względem jego rzetelności, zgodności z profilem czasopisma oraz przydatności naukowej.
2. Redaktorzy bezstronnie podejmują decyzję o skierowaniu artykułu do recenzji zewnętrznej oraz o przyjęciu go do druku bądź odrzuceniu, zgodnie z sugestiami recenzentów.
3. Redakcja korespondencyjnie komunikuje autorowi decyzję dotyczącą artykułu bez uwłaczania jego godności osobistej.
4. Redaktorów obowiązuje zachowanie tajności informacji o treści redagowanych artykułów.
5. Redakcja nie wykorzystuje żadnych danych z niepublikowanych artykułów bez zgody autora.
Bazy indeksujące
Prima Educatione indeksowane jest w następujących bazach:
- BASE - Bielefeld Academic Search Engine
- BazHum
- BC UMCS
- CEJSH - The Central European Journal of Social Sciences and Humanities
- CEON
- CiteFactor
- DOAJ- Directory of Open Access Journals
- ERIH PLUS
- FBC
- Google Scholar
- Index Copernicus
- INFO NA - Portal Komunikacji Naukowej
- InfoBase Index
- Katalog cyfrowy BN
- Katalog NUKAT
- OCLC WorldCat®
- PBN – Polska Bibliografia Naukowa
- ROAD
Wykaz recenzentów współpracujących z Prima Educatione
- dr Ana Paula Alves, Universidade Fernando Peddoa, Portugalia
- dr hab. Beata Antoszewska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Poznaniu, Polska
- prof. dr hab. Józefa Bałachowicz, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Polska
- dr hab. Ditta Baczała, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
- prof. dr hab. Beáta Balogová, PhD., MBA, Presovska Univerzita Presove, Słowacja
- dr Anna Basińska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
- dr Larysa Bereziwska, Państwowa biblioteka naukowo-pedagogiczna imienia Wasyla Suchomlińskiego Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy, Ukraina
- dr hab. Ewa Borowiec, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
- dr Ilze Briška, University of Latvia, Łotwa
- dr Magdalena Brodowicz-Król, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Polska
- dr Krzysztof Cipora, Universität Tübingen, Niemcy
- dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Polska
- dr hab. Dorota Hojan-Jezierska, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Polska
- dr Marta Garcia-Sampedro Fernandez-Canteli, Universidad de Oviedo, Hiszpania
- dr hab. Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
- dr hab. Anna Jakubowicz-Bryx, Uniwersytet Kardynała Wyszyńskiego w Bydgoszczy, Polska
- dr hab. Elżbieta Jaszczyszyn, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
- dr Jarosław Jendza, Uniwersytet Gdański, Polska
- dr Jana Juříková, Masarykova Univerzita, Czechy
- dr hab. Eugenia Karcz-Taranowicz, Uniwersytet Opolski, Polska
- dr hab. Michał Klichowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
- dr hab. Anna Klim-Klimaszewska, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Polska
- dr hab. Kinga Kuszak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
- dr hab. Jolanta Lenart, Uniwersytet Rzeszowski, Polska
- prof. Ilana Levenberg, Gordon-Academic College of education. Haifa, Izrael
- dr Svitlana Loboda, National Aviation University, Ukraina
- dr hab. Renata Michalak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
- prof. Nataliya Mukan, Lviv Polytechnic National University, Ukraina
- dr hab. Małgorzata Muszyńska, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, Polska
- dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Profesor Ewa Maria Pasterniak-Kobyłecka, Uniwersytet Zielonogórski, Polska
- dr Maria Gabriella Pediconi, Universita Degli Studi di Urbino, Włochy
- dr hab. Monika Podkowińska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Polska
- dr Tomasz Przybyła, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
- dr hab. Aneta Rogalska-Marasińska, Uniwersytet Łódzki, Polska
- dr hab. Anna Sajdak-Burska, Uniwersytet Jagielloński, Polska
- dr Agnieszka Samorek, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Polska
- dr Pauli Sarsama, University of Helsinki, Finlandia
- dr hab. Barbara Skałbania, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
- dr hab. Ewa Skrzetuska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Polska
- dr hab. Teresa Sołtysiak, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
- dr hab. Agnieszka Szplit, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
- dr Anne Mette Stabel, Rudolf Steiner University College, Norwegia
- dr Vilde Stabel, Rudolf Steiner Univercity in Oslo, Norwegia
- dr hab. Maria Szczepska-Pustowska, Uniwersytet Gdański, Polska
- dr hab. Urszula Szuścik, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
- dr hab. Janina Uszyńska-Jarmoc, Uniwersytet w Białymstoku, Polska
- dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych, Polska
- dr Anna Włoch, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
- dr hab. Justyna Wojniak, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
- dr hab. Zuzanna Zbróg, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
- dr Dorota Zdybel, Akademia Ignatianum w Krakowie, Polska
- dr hab. Krystyna Żuchelkowska, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska
- dr Emilia Żyłkiewicz-Płońska, Uniwersytet w Białymstoku, Polska