Varied Dimensions of Educational Change – Examples from Finland and Poland

Arleta Suwalska

Abstract


The article begins with a review of literature on particular reasons for implementing educational change. The subsequent part analyses the causes of educational stability in Finland. The next part of the paper refers to the features characterizing the prestige of Finnish teachers and their professional stability in society. Finally, the third part stipulates the reasons for the instability of Polish educational transformation since 2017. It scrutinises politically-driven educational changes, the sources roots of teachers’ lack of prestige and stability in Polish society. The documents concerning the subject of the analyses were studied by means of a problem method, taking into account factors related to time and the influence of society.


Keywords


educational change; instability of Polish educational change; teachers’ prestige in Poland; educational stability in Finland

Full Text:

PDF

References


Basic Education Act 628/1998, section 14, as amended by 477/2003, sections 22 and 29, as amended by 1267/2013 and 1498/2016.

Boczkowska, K. (2023). Największy od lat kryzys zawodu nauczyciela. https://perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=6849:najwiekszy-od-lat-kryzys-zawodu-nauczyciela&catid=24&Itemid=119) (access: 24.03.2023).

Building tomorrow’s global citizens. (2018). Worldwide Educating for the future index. https://educatingforthefuture.economist.com/ (access: 24.03.2023).

Burda, E. (2022). Bez szkoły – dokąd odchodzą nauczyciele. https://www.tygodnikpowszechny.pl/wrzesien-bez-szkoly-dokad-odchodza-nauczyciele-178104 (access: 22.03.2023).

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, poz. 352. Rozporządzenie MEiN z dnia 24 lutego 2023 r. https://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/opublikowano-rozporzadzenie-o-podwyzkach-dla-nauczycieli-z-wyrownaniem-od-1 (access: 24.03.2023).

Finnish National Agency of Education. (2016). National Core Curriculum for Basic Education 2014. Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy.

Fullan, M. (1995). The New Meaning of Educational Change. London: Cassell.

Fullan, M. (2001). The New Meaning of Educational Change (3rd ed.). New York – London: Teachers College Press.

Gospodarka i inflacja najważniejszymi tematami wyborów dla 47,4 proc. (2023). Rzeczpospolita. https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art38151511-sondaz-gospodarka-i-inflacja-najwazniejszymi-tematami-wyborow-dla-47-4-proc?smclient=160cc170-8d73-11e7-96fd-0cc47a6bceb8&utm_source=salesmanago&utm_medium=mailing&utm_campaign=default (access: 22.03.2023).

Hargreaves, A., Shirley, D. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence (1st ed.). Ontario: Corwin Press.

How Much Does a Teacher Make in Finland? (2023). https://worldsalaries.com/average-teacher-salary-in-finland/ (access: 24.03.2023).

Kangas, O., Ylikännö, M., Niemela, M. (2021). Trust, capabilities, confidence and basic income. In: O. Kangas, S. Jauhiainen, M. Simanainen (Eds.), Unconditional Basic Income (pp. 117–134). Northampton: Edward Elgar Publishing.

Malczewski, P. (2019). Ukryta prywatyzacja w polskiej edukacji – skala i zagrożenia. Fundacja im. Stefana Batorego. https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Forum%20Idei/Komunikat%20z%20badania%20prywatyzacji%20edukacji.pdf (access: 24.03.2023).

Mannevuo, M. (2020). Anxious politicians: productivity imperatives in the Finnish Parliament. European Journal of Cultural and Political Sociology, 7, 409–430. doi:10.1080/23254823.2020.1777442

Niemi, H. (2008). Research-based teacher education for teachers lifelong learning. Lifelong Learning in Europe, 13(1), 61–69.

Niemi, H. (2011). Educating student teachers to become high quality professionals: A Finnish case. CEPS Journal, 1(1), 43–66, doi:10.26529/cepsj.440

NIK. (2021). NIK about organisation of teachers’ work in state schools – part 1. https://www.nik.gov.pl/en/news/nik-about-organisation-of-teachers-work-in-state-schools-part-1.html (access: 23.03.2023).

Nowosad, I., Suwalska, A. (2023). Rozwój nauczycieli w zintegrowany modelu kształcenia i doskonalenia zawodowego. Przykład Finlandii i Singapuru. In: I. Nowosad, M.J. Szymański (red.) Szkoła i nauczyciel. Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły (pp. 264–292). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Potulicka, E. (2001). Paradygmat zmiany edukacyjnej Michaela Fullana. In: E. Potulicka (red.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej (pp. 11–60). Poznań: WSE UAM.

Reforma oświaty w części sfinansowana przez samorząd. NIK o zmianach w systemie edukacji. (2019). https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/reforma-oswiaty-w-czesci-sfinansowana-przez-samorzad.html.unreliably (access: 23.03.2023).

Regulski, J. (2007). Upolitycznienie administracji publicznej zabija demokrację. Dziennik. Bezpłatny dodatek do dziennika Polska, 22 grudnia 2007 r.

Sahlberg, P. (2015). Finnish Lessons. What Can the World Learn From Educational Change in Finland. New York: Teachers College Press.

Sarason, S. (1971). The Culture of the School and the Problem of Change. Boston: Allan and Bacon.

Senge, P.M., Kleiner, A., Roberts, C., Ross, R., Roth, G., Smith, B. (1999). The Dance of Change: The Challenges of Sustaining Momentum in Learning Organizations. London: Nicholas Brealey Publishing.

Soćko, D. (2022). Sanna Marin – luz i prawda w wielkim świecie polityki. https://zwierciadlo.pl/spotkania/529150,1,sanna-marin--luz-i-prawda-w-wielkim-swiecie-polityki.read (access: 21.03.2023).

Simola, H. (2005). The Finnish miracle of PISA: Historical and sociological remarks on teaching and teacher education. Comparative Education, 41(4), 455–470. doi:10.1080/03050060500317810

Suwalska, A. (2021a). Implikacje myśli pedagogicznej Johna Deweya w fińskiej edukacji. Biografistyka Pedagogiczna, 6, 211–227. doi:10.36578/bp.2021.06.24

Suwalska, A. (2021b). The roots of educational changes in the perspective of democracy challenges in Finland and England in the 20th century. Edukacja Międzykulturowa, 14(1), 219–231. doi:10.15804/em.2021.01.08

Suwalska, A. (2022). Zmiana w edukacji a kultura szkoły w fińskiej szkole podstawowej. Studia Ełckie, 24(1), 95–106. doi:10.32090/SE.240107

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Śliwerski, B. (2023a). Edukacja nie będzie najważniejszym tematem w czasie kampanii wyborczej przed wyborami do parlamentu. https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/ (access: 21.03.2023).

Śliwerski, B. (2023b). Opętani centralizmem. https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/ (access: 20.05.2023).

Wesoła, B. (2022). Nauczyciele się przebranżawiają i odchodzą z zawodu. Problemy kadrowe w szkołach to temat wracający jak bumerang. https://strefaedukacji.pl/nauczyciele-sie-przebranzawiaja-i-odchodza-z-zawodu-problemy-kadrowe-w-szkolach-to-temat-wracajacy-jak-bumerang/ar/c5-16922737 (access: 24.03.2023).

Wodak, R., Krzyżanowski, M. (Eds.) (2008). Qualitative Discursive Analysis in the Social Sciences. New York: Palgrave Macmillan.

Woźniak, W. (2023). Państwo, które działa. O fińskich politykach publicznych. Łódź: Wyd. UŁ.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.9-22
Date of publication: 2023-11-23 17:05:14
Date of submission: 2023-03-31 10:54:45


Statistics


Total abstract view - 551
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 240

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Arleta Suwalska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.