Terapia oparta na mentalizacji (MBT) jako metoda wsparcia młodzieży z zaburzeniami osobowości borderline oraz ich rodzin

Amanda Błaszczak

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest próba zaprezentowania zaburzenia osobowości borderline, a także ukazanie praktycznego wykorzystania wybranych programów wsparcia, które są związane z terapią opartą na mentalizacji (MBT). W pracy posłużono się metodą przeglądu literatury. Obecnie występowanie zaburzenia osobowości borderline staje się coraz bardziej powszechne nie tylko u osób dorosłych, ale również u młodzieży. Jest to ważny temat, ponieważ coraz więcej młodych ludzi cierpi na problemy w sferze psychicznej. W opracowaniu zwrócono uwagę na to, czym są zaburzenia osobowości. Następnie scharakteryzowano zaburzenie osobowości borderline z uwzględnieniem jego genezy i rozpowszechnienia. Kolejnym aspektem było przybliżenie zagadnienia związanego z terapią opartą na mentalizacji (MBT). Mając na uwadze specyfikę problemu, wskazano również potencjalne działania profilaktyczne. W trakcie analizy problemu odniesiono się do różnych metaanaliz badawczych w omawianym zakresie. Szczególną uwagę zwrócono na przykładowe programy wsparcia, które były związane z terapią opartą na mentalizacji (MBT) dla młodzieży i rodzin z borderline. Ich zastosowanie przyczyniło się do poprawy funkcjonowania oraz czerpania większej satysfakcji życiowej.


Słowa kluczowe


borderline; młodzież; rodzina; terapia MBT; zaburzenia osobowości

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Allen, J., Fonagy, P., Bateman, A. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Bateman, A., Fonagy, P. (2013). Mentalization-Based Treatment. Psychoanalytic Inquiry, 33(6), 595–613.

Bateman, A., Fonagy, P. (2019). A randomized controlled trial of a mentalization-based intervention (MBT-FACTS) for families of people with borderline personality disorder. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 10(1), 1–32, https://doi.org/10.1037/per0000298.

Bo, S., Beck, E., Gondan, M., Sharp, C., Pedersen, J., Simonsen, E. (2016). First Empirical evaluation of outcomes for mentalization-based group therapy for adolescents with BPD. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 4(8), 396–401, http://dx.doi.org/10.1037/per0000210.

Boričević Maršanić, V., Karapetrić Bolfan, L., Buljan Flander, G., Grgić, V. (2017). „Vidjeti sebe izvana, a druge iznutra “ – Mentalitacija u djece i adolescenata i tretman temeljen na mentalizaciji za adolescente. Socijalna psihijatrija, 45(1), 43–56.

Cierpiałkowska, L. (2018), Psychopatologia. Wykłady z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Cierpiałkowska, L., Grzegorzewska, I. (2023). Zaburzenie osobowości borderline u młodzieży. Diagnoza, terapia, profilaktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Clarkin F., Fonagy, P., Gabbard, G. (2013). Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Chanen, A., Nicol, K., Betts, J., Thompson, K. (2020). Diagnosis and treatment of borderline personality disorder in young people. Current psychiatry reports, 22, 1–8, https://doi.org/10.1007/s11920-020-01144-5.

d’Huart, D., Steppan, M., Seker, S., Bürgin, D., Boonmann, C., Birkhölzer, M., Jenkel, N., Fegert, J., Schmid, M., Schmeck, K. (2022). Prevalence and 10-Year Stability of Personality Disorders From Adolescence to Young Adulthood in a High-Risk Sample. Frontiers in Psychiatry, 13, 1–11, doi: 10.3389/fpsyt.2022.840678.

Feenstra, D., Luyten, P., Bales, D. (2017). Mentalization-based treatment for borderline personality disorder in adults and adolescents: For whom, when, and how? Bulletin of the Menninger Clinic, 81(3), 264–280, doi: 10.1521/bumc_2017_81_04.

Gawda, B. (2018). Cechy zaburzeń osobowości a kontrola emocji negatywnych i regulacja nastroju. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J–Paedagogia-Psychologia, 31(3), 215–230, http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.215-230.

Geiger, N., Graf, M., Birkhölzer, M. (2024). Classification of Personality Disorders in Adolescence: ICD–10 and ICD–11. Swiss Archives of Neurology, Psychiatry and Psychotherapy, 175(3), 92–94, https://doi.org/10.4414/sanp.2024.1421405684.

Gilbey, D., Brealey, G., Mateo-Arriero, I., Waters, Z., Ansell, M., Janse van Rensburg, E., De Gouveia Belinelo, P., Milroy, H., Pace, G., Runions, K., Salmin, I., Woolard, A. (2023). The effectiveness of a day hospital mentalization-based therapy programme for adolescents with borderline personality traits: Findings from Touchstone—Child and Adolescent Mental Health Service. Clinical Psychology & Psychotherapy, 30(6), 1303–1312, https://doi.org/10.1002/cpp.2854.

Griffiths, H., Duffy, F., Duffy, L., Brown, S., Hockaday, H., Eliasson, E., Graham, J., Smith, J., Thomson, A., Schwannauer, M. (2019). Efficacy of Mentalization-based group therapy for adolescents: the results of a pilot randomised controlled trial. BMC psychiatry, 19, 1–13, https://doi.org/10.1186/s12888-019-2158-8.

Guilé, J., Boissel, L., Alaux-Cantin, S., de La Rivière, S. (2018). Borderline personality disorder in adolescents: prevalence, diagnosis, and treatment strategies. Adolescent health, medicine and therapeutics, 9, 199–210, https://doi.org/10.2147/AHMT.S156565.

Hajek Gross, C., Oehlke, S-M., Prillinger, K., Goreis, A., Plener, P., Kothgassner, O. (2024). Efficacy of mentalization‐based therapy in treating self‐harm: A systematic review and meta‐analysis. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 54(2), 317–337, https://doi.org/10.1111/sltb.13044.

Kaess, M., Thomson, M., Lerch, S., Koenig, J., Fischer-Waldschmidt, G., Reichl, C., Cavelti, M. (2024). Age dependent effects of early intervention in borderline personality disorder in adolescents. Psychological medicine, 1–9, https://doi.org/10.1017/S0033291724000126.

Lenkiewicz, K., Srebnicki, T., Bryńska, A. (2015). Zaburzenia osobowości u młodzieży. Psychiatria Polska, 49(4), 757–764.

Perrotta, G. (2024). Perrotta Integrative Clinical Interviews-3 (PICI-3): Development, regulation, updation, and validation of the psychometric instrument for the identification of functional and dysfunctional personality traits and diagnosis of psychopathological disorders, for children (8-10 years), preadolescents (11-13 years), adolescents (14-18 years), adults (19-69 years), and elders (70-90 years). Ibrain, 10(2), 146–163, https://doi.org/10.1002/ibra.12148.

Popiel, A. (2011). Zaburzenie osobowości z pogranicza—wyzwanie terapeutyczne. Psychiatria, 8(2), 64–78.

Rossouw, T., Fonagy, P. (2012). Mentalization-based treatment for self-harm in adolescents: a randomized controlled trial. Journal of the American Academy of child & adolescent psychiatry, 51(12), s. 1304–1313.

Sharp, C., Fonagy, P. (2015). Practitioner Review: Borderline personality disorder in adolescence–recent conceptualization, intervention, and implications for clinical practice. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(12), 1–23, doi: 10.1111/jcpp.12449.

Szega, I. (2024). Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży. Kultura i Wychowanie, 1(25), 139–148, https://doi.org/10.25312/2083-2923.25_10ils.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.117-129
Data publikacji: 2025-09-15 08:22:14
Data złożenia artykułu: 2024-12-23 13:18:52


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Amanda Błaszczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.