Cechy osobowości, orientacja sprawcza i wspólnotowa a wypalenie w nauce zdalnej studentów różnych lat

Agata Goral, Agata Zdun-Ryżewska

Streszczenie w języku polskim


Pandemia koronawirusa wymusiła natychmiastową modyfikację formy edukacji na zdalną. Grupą istotnie dotkniętą tą zmianą są studenci. Celem niniejszego opracowania jest zbadanie poziomu wypalenia akademickiego podczas edukacji zdalnej w dobie pandemii, przy uwzględnieniu różnic osobowościowych (cechy według modelu Wielkiej Piątki: sumienność, neurotyczność; orientacja wspólnotowa) jako predyktorów. Zbadano również różnicę poziomu wypalenia pomiędzy osobami studiującymi od początku zdalnie a studentami uczęszczającymi przedtem na zajęcia stacjonarne. W badaniu wykorzystano ankietę własną oraz trzy kwestionariusze: polską adaptację Ten Item Personality Inventory (TIPI-PL) Sorokowskiej, Słowińskiej, Zbieg i Sorokowskiego do pomiaru cech Wielkiej Piątki, Skalę do pomiaru orientacji sprawczej i wspólnotowej Wojciszke i Szlendak oraz polską adaptację Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) Chirkowskiej-Smolak do pomiaru wypalenia. W badaniu udział wzięło 587 studentów w wieku 18–48 lat. Postawiono hipotezę ogólną, że wspomniane różnice indywidualne będą predyktorami poziomu wypalenia. Wyniki potwierdziły, że wysoki poziom neurotyczności i orientacji wspólnotowej przewidują wyższy poziom jednego z czynników wypalenia – wyczerpania, natomiast wyższa sumienność przewiduje niższy poziom wypalenia w zakresie obu jego czynników (wyczerpanie i brak zaangażowania). Wyniki wykazały również, że osoby, które studiowały wcześniej stacjonarnie, miały wyższy poziom wypalenia od osób studiujących zdalnie od początku, jednak różnica ta jest niewielka.


Słowa kluczowe


cechy osobowości; wypalenie akademickie; pandemia; edukacja zdalna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Armon, G., Shirom, A., Melamed, S. (2012). The Big Five Personality Factors as Predictors of Changes Across Time in Burnout and Its Facets. Journal of Personality, 80(2), 403–427. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2011.00731.x

Bakan, D. (1966). The Duality of Human Existence. Chicago: Rand McNally. DOI: https://doi.org/10.2307/1384070

Bakker, A.B., Van Der Zee, K.I., Lewig, K.A., Dollard, M.F. (2006). The Relationship Between the Big Five Personality Factors and Burnout: A Study Among Volunteer Counselors. The Journal of Social Psychology, 146(1), 31–50. DOI: https://doi.org/10.3200/SOCP.146.1.31-50

Banerjee, D., Rai, M. (2020). Social isolation in Covid-19: The impact of loneliness. International Journal of Social Psychiatry, 66(6), 525–527. DOI: https://doi.org/10.1177/0020764020922269

Baumeister, R.F., Leary, M.R. (1995). The Need to Belong: Desire for Interpersonal Attachments as a Fundamental Human Motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497–529. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.117.3.497

Bianchi, R. (2018). Burnout is more strongly linked to neuroticism than to work-contextualized factors. Psychiatry Research, 270, 901–905. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.11.015

Birditt, K.S., Turkelson, A., Fingerman, K.L., Polenick, C.A., Oya, A. (2021). Age Differences in Stress, Life Changes, and Social Ties During the COVID-19 Pandemic: Implications for Psychological Well-Being. The Gerontologist, 61(2), 205–216. DOI: https://doi.org/10.1093/geront/gnaa204

Borges Machado, D., Alves, F.J., Teixeira, C.S., Rocha, A.S., Castro-de-Araujo, L.F., Singh, A., Barreto, M.L. (2020). Effects of COVID-19 on Anxiety, Depression and Other Mental Health Issues: A Worldwide Scope Review. Research Square. DOI: https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-58186/v1

Brown, P.A., Slater, M., Lofters, A. (2019). Personality and burnout among primary care physicians: An international study. Psychology Research and Behavior Management, 12, 169–177. DOI: https://doi.org/10.2147/prbm.s195633

Browning, M.H.E.M., Larson, L.R., Sharaievska, I., Rigolon, A., McAnirlin, O., … Alvarez, H.O. (2021). Psychological impacts from COVID-19 among university students: Risk factors across seven states in the United States. PLoS ONE, 16(1), e0245327. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245327

Bylieva, D., Bekirogullari, Z., Lobatyuk, V., Nam, T. (2020). Analysis of the Consequences of the Transition to Online Learning on the Example of Mooc Philosophy during the Covid-19 Pandemic. Humanities & Social Sciences Reviews, 8(4), 1083–1093. DOI: https://doi.org/10.18510/hssr.2020.84103

Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A. (2003). Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal university samples. Journal of Research in Personality, 37(4), 319–338. DOI: https://doi.org/10.1016/S0092-6566(02)00578-0

Charles, N.E., Strong, S.J., Burns, L.C., Bullerjahn, M.R., Serafine, K.M. (2021). Increased mood disorder symptoms, perceived stress, and alcohol use among college students during the COVID-19 pandemic. Psychiatry Research, 296, 113706. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.113706

Chirkowska-Smolak, T. (2018). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru wypalenia zawodowego OLBI (The Oldenburg Burnout Inventory). Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(3), 24–47. DOI: https://doi.org/10.18559/soep.2018.3.2

Cipora, E., Mielnik, A. (2022). Wybrane aspekty medyczne i społeczne pandemii Covid-19. Journal of Education, 12(1), 11–20. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/JEHS.2022.12.01.001

Conrad, N., Patry, M. (2012). Conscientiousness and Academic Performance: A Mediational Analysis. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(1). DOI: https://doi.org/10.20429/ijsotl.2012.060108

Costa, P.T., McCrae, R.R. (1992). Four Ways Five Factors are Basic. Personality and Individual Differences, 13(6), 653–665. DOI: https://doi.org/10.1016/0191-8869(92)90236-I

Debowska, A., Horeczy, B., Boduszek, D., Dolinski, D. (2020). A repeated cross-sectional survey assessing university students’ stress, depression, anxiety, and suicidality in the early stages of the COVID-19 pandemic in Poland. Psychological Medicine, 3–6. DOI: https://doi.org/10.1071/S003329172000392X

Demerouti, E., Nachreiner, F., Bakker, A.B., Schaufeli, W.B. (2001). The Job Demands-Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499

Długosz, P. (2020a). Neurotic coronavirus generation? The report from the second wave of research on the students from Kraków. DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/6ecr7

Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16(1–2), 1–10. DOI: https://doi.org/10.5114/nan.2021.108030

Finn, G.M., Walker, S.J., Carter, M., Cox, D.R., Hewitson, R., Smith, C.F. (2015). Exploring relationships between personality and anatomy performance. Anatomical Sciences Education, 8(6), 547–554. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1516

Gori, A., Topino, E., Palazzeschi, L., Di Fabio, A. (2021). Which personality traits can mitigate the impact of the pandemic? Assessment of the relationship between personality traits and traumatic events in the COVID-19 pandemic as mediated by defense mechanisms. PLoS ONE, 16, 1–14. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0251984

Gosling, S.D., Rentfrow, P.J., Swann Jr., W.B. (2003). A very brief measure of the Big-Five personality domains. Journal of Research in Personality, 37(6), 504–528. DOI: https://doi.org/10.1016/S0092-6566(03)00046-1

Gunthert, K.C., Cohen, L.H., Armeli, S. (1999). The Role of Neuroticism in Daily Stress and Coping. Journal of Personality and Social Psychology, 77(5), 1087–1100. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.5.1087

Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54(2), 187–198. DOI: https://doi.org/10.12740/PP/120373

Helgeson, V.S. (2003). Gender-related Traits and Health. Social Psychological Foundations of Health and Illness, 367–394. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470753552.ch14

Ivbijaro, G., Brooks, C., Kolkiewicz, L., Sunkel, C., Long, A. (2020). Psychological impact and psychosocial consequences of the COVID 19 pandemic Resilience, mental well-being, and the coronavirus pandemic. Indian Journal of Psychiatry, 62(3), 395–403. DOI: https://doi.org/10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_1031_20

Jędryszek-Geisler, A., Izdebski, P. (2018). Osobowość nauczyciela a wypalenie zawodowe. Edukacja, 144(1), 106–117. DOI: https://doi.org/10.24131/3724.180108

Keller, H., Karau, S.J. (2013). The importance of personality in students’ perceptions of the online learning experience. Computers in Human Behavior, 29(6), 2494–2500. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.06.007

Kosowski, P., Mróz, J. (2020). Ocena komunikacji a poczucie samotności i satysfakcji z życia w czasie pandemii. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 42(2), 214–226. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v42i2.284

Księska-Koszałka, J. (2021). Psychologiczne konsekwencje pandemii COVID-19. W: W. Nowak, K. Szalonka (red.), Zdrowe style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (s. 47–58). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. DOI: https://doi.org/10.34616/142078

Malinowski, J.A. (2021). Czas wolny studentów a ograniczenia okresu pandemii COVID-19. W: R.A. Kaleničenka, I.O. Pètuhovoï (Eds.), Aktualnì problemi psihologìčnoï ta socìalnoï adaptacìï v umovah krizovogo suspìlstva: zbìrnik materìalìv VI Mìžnarodnoï naukovo-praktičnoï konferencìï, 21 kvìtnâ 2021 roku (s. 21–32). Irpìn: Unìversitet Deržavnoï Fìskalnoï Službi Ukraïni.

Mammadov, S. (2021). The Big Five Personality Traits and Academic Performance: A Meta-Analysis. Journal of Personality. DOI: https://doi.org/10.1111/jopy.12663

Maslach, C. (1998). A Multidimensional Theory of Burnout. W: C.L. Cooper (Ed.), Theories of Organizational Stress (s. 8–85). Oxford: Oxford University Press.

Maslach, C., Schaufeli, W.B., Leiter, M.P. (2001). Job Burnout. Annual Reviews, 397–422.

Maunder, R.E. (2017). Students’ peer relationships and their contribution to university adjustment: the need to belong in the university community. Journal of Further and Higher Education, 42(6), 756–768. DOI: https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1311996

McAdams, D.P., Hoffman, B.J., Mansfield, E.D., Day, R. (1996). Themes of Agency and Communion in Significant Autobiographical Scenes. Journal of Personality, 64(2), 339–377. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1996.tb00514.x

McCrae, R.R., Costa, P.T. (1999). A Five-Factor Theory of Personality. Handbook of Personality: Theory and Research, 139–153.

Perera, H.N., McIlveen, P., Oliver, M.E. (2015). The mediating roles of coping and adjustment in the relationship between personality and academic achievement. British Journal of Educational Psychology, 85(3), 440–457. DOI: https://doi.org/10.1111/bjep.12084

Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 20(2), 92–115.

Rahmati, Z. (2015). The Study of Academic Burnout in Students with High and Low Level of Self-Efficacy. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 171(1996), 49–55. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.087

Rak, A., Romańczyk, M., Surma, S., Kocyan, B., Krzystanek, M. (2021). Wpływ pandemii SARS-CoV-2 na zdrowie psychiczne. W: B. Bujalska, K. Kalbarczyk (red.), Wybrane aspekty stanu zdrowia osób mieszkających na terenie Polski – przegląd i badania (T. 1; s. 170–182). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel.

Rimfeld, K., Kovas, Y., Dale, P.S., Plomin, R. (2016). True grit and genetics: Predicting academic achievement from personality. Journal of Personality and Social Psychology, 111(5), 780–789. DOI: https://doi.org/10.1037/pspp0000089

Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68–78. DOI: https://doi.org/10.1037110003-066X.55.1.68

Sankhi, S., Marasine, N.R. (2020). Impact of the COVID-19 Pandemic on Mental Health of the General Population, Students, and Health Care Workers. Europasian Journal of Medical Sciences, 2(Special Issue), 64–72. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.46405/ejms. v2i2.131

Sawdon, M., McLachlan, J.C. (2020). “10% of your medical students will cause 90% of your problems”: A prospective correlational study. BMJ Open, 10(11), 1–5. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-038472

Schaufeli, W.B., Martínez, I.M., Pinto, A.M., Salanova, M., Bakker, A.B. (2002). Burnout and Engagement in University Students: A Cross-National Study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464–481. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022102033005003

Sederevičiūtė-Păciauskienė, Ž., Valantinaitė, I., Kliukas, R. (2021). Communion, Care, and Leadership in Computer-Mediated Learning during the Early Stage of COVID-19. Sustainability (Switzerland), 13(8). DOI: https://doi.org/10.3390/su13084234

Sorokowska, A., Słowińska, A., Zbieg, A., Sorokowski, P. (2014). Polska adaptacja testu Ten Item Personality Inventory (TIPI) –TIPI-PL – wersja standardowa i internetowa. Wrocław: WrocLab.

Sosnowska, J., De Fruyt, F., Hofmans, J. (2019). Relating Neuroticism to Emotional Exhaustion: A Dynamic Approach to Personality. Frontiers in Psychology, 10. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02264

Staller, N., Großmann, N., Eckes, A., Wilde, M., Müller, F.H., Randler, C. (2021). Academic Self-Regulation, Chronotype and Personality in University Students during the Remote Learning Phase due to COVID-19. Frontiers in Education, 6, 1–13. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.681840

Sulea, C., Beek, I. van, Sarbescu, P., Virga, D., Schaufeli, W.B. (2015). Engagement, boredom, and burnout among students: Basic need satisfaction matters more than personality traits. Learning and Individual Differences, 42(4), 132–138. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.08.018

Tulaskar, R., Turunen, M. (2021). What students want? Experiences, challenges, and engagement during Emergency Remote Learning amidst COVID-19 crisis. Education and Information Technologies, 27, 551–587. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10747-1

Vindegaard, N., Benros, M.E. (2020). COVID-19 pandemic and mental health consequences: Systematic review of the current evidence. Brain, Behavior, and Immunity, 89(January), 531–542.

Wojciszke, B., Szlendak, M. (2010). Skale do pomiaru orientacji sprawczej i wspólnotowej. Psychologia Społeczna, 5(13), 57–70.

Xiong, J., Lipsitz, O., Nasri, F., Lui, L.M.W., Gill, H., … McIntyre, R.S. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on mental health in the general population: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 277(August), 55–64. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.08.001

Yang, H.J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical-vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24(3), 283–301. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2003.12.001

Zarbatany, L., Conley, R., Pepper, S. (2004). Personality and gender differences in friendship needs and experiences in preadolescence and young adulthood. International Journal of Behavioral Development, 28(4), 299–310. DOI: https://doi.org/10.1080/01650250344000514

Zell, E., Lesick, T.L. (2021). Big five personality traits and performance: A quantitative synthesis of 50+ meta-analyses. Journal of Personality, (February), 1–15. DOI: https://doi.org/10.1111/jopy.12683

Zis, P., Artemiadis, A., Bargiotas, P., Nteveros, A., Hadjigeorgiou, G.M. (2021). Medical Studies during the COVID-19 Pandemic: The Impact of Digital Learning on Medical Students’ Burnout and Mental Health. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 1–9. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18010349

NETOGRAFIA

Długosz, P. (2020b). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego Im. KEN w Krakowie. Pobrane z: https://ifis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/9/2020/06/Raport-Studenci-UP-II-etap.pdf (dostęp: 10.10.2021).

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A. (2020). The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review. Pobrane z: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning (dostęp: 21.12.2021).

Pyżalski, J., Walter, N. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Pobrane z: https://operon.pl/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii_COVID-19.pdf (dostęp: 10.10.2021).

Romaniuk, M.W., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Pobrane z: https://www.researchgate.net/publication/344774394_Zdalna_edukacja_kryzysowa_w_APS_w_okresie_pandemii_COVID-19?channel=doi&linkId=5f8f09dc299bf1b53e376acf&showFulltext=true (dostęp: 10.12.2021).

Talarowska, M., Chodkiewicz, J., Nawrocka, N., Miniszewska, J. (2020). Zdrowie psychiczne a epidemia SARS-COV-2 – badania polskie. Pobrane z: https://www.researchgate.net/publication/342845107_Mental_health_and_the_epidemic_SARS-COV-2_-_risk_factors_Polish_research_Zdrowie_psychiczne_a_epidemia_SARS-COV-2_-badania_polskie (dostęp: 10.12.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.69-87
Data publikacji: 2022-09-05 09:50:51
Data złożenia artykułu: 2022-01-26 13:16:42


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1912
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1898

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Agata Goral, Agata Zdun-Ryżewska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.