Porównanie pojęcia zawiści w pokoleniach X, Y i Z

Paulina Banaszkiewicz

Streszczenie w języku polskim


Celem badania było określenie, jak rozwija się pojęcie zawiści w różnych pokoleniach. Badanie zostało przeprowadzone na polskiej grupie złożonej z 247 uczestników (157 kobiet, 90 mężczyzn) należących do pokoleń X, Y i Z. Założono, że pojęcie zawiści różni się w tych generacjach. Zastosowano zadanie emocjonalnej fluencji werbalnej. Słowa podane przez badanych przeanalizowano pod kątem klastrów semantycznych, ogólnej liczby słów nawiązujących do pojęcia zawiści oraz walencji zawiści. Wieloczynnikowa analiza wariancji pokazała, że więcej słów odnoszących się do innych osób podawali badani z pokolenia Z. W pokoleniu X nie pojawił się klaster „pozytywnej manifestacji”. Przeprowadzono analizę czynnikową w celu określenia struktury pojęcia zawiści w każdym pokoleniu. Wyniki wskazują, że w pokoleniach Z oraz Y pojęcie zawiści zawiera zawiść złośliwą i niezłośliwą. W pokoleniu X pojęcie zawiści odzwierciedla jedynie złośliwą zawiść. Wyniki poddano dyskusji w odniesieniu do ogólnej charakterystyki pokoleń oraz specyfiki pokolenia X w Polsce.


Słowa kluczowe


zawiść; pojęcie zawiści; różnice pokoleniowe; pokolenie Z; pokolenie Y; pokolenie X

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Brailovskaia, J., Bierhoff, H.-W. (2018). The narcissistic millennial generation: A study of personality traits and online behavior on Facebook. Journal of Adult Development, 27, 23-35. doi:10.1007/s10804-018-9321-1

Buunk, B.P., Bringle, R.G. (1987). Jealousy in love relationships. In: D. Perlman, S. Duck (ed.), Intimate Relationships: Development, Dynamics and Deterioration (pp. 123-147). Beverly Hills: Sage.

Clanton, G. (2006). Jealousy and envy. In: J.E. Stets, J.H. Turner (eds.), Handbook of the Sociology of Emotions (pp. 410-422). New York: Springer.

Falcon, R.G. (2015). Is envy categorical or dimensional? An empirical investigation using taxometric analysis. Emotion, 15, 694–698. doi:10.1037/emo0000102

Fehr, B. (2005). The role of prototype in interpersonal cognition. In: M.W. Baldwin (ed.), Interpersonal Cognition (pp. 180–206). New York: Guilford Press.

Gawda, B. (2017). Struktura pojęć emocjonalnych. Wykorzystanie technik fluencji werbalnej. Lublin: UMCS Edition.

Gawda, B. (2019). The structure of the concepts related to love spectrum. Emotional verbal fluency technique application, initial psychometrics, and its validation. Journal of Psycholinguistic Research, 48, 1339-1361. doi:10.1007/s10936-019-09661-y

Gawda, B., Szepietowska, E. (2013). Impact of unconscious emotional schemata on verbal fluency - sex differences and neural mechanisms. NeuroQuantology, 11, 443–450. doi: 10.14704/nq.2013.11.3.668

Gawda, B., Szepietowska, E. (2016). Trait anxiety modulates brain activity during performance of verbal fluency tasks. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 10, 1-15. doi:10.3389/fnbeh.2016.00010

Grubb, V.M. (2017). Clash of the Generations: Managing the New Workplace Reality. New Jersey: John Wiley & Sons.

Haslam, N., Bornstein, B.H. (1996). Envy and Jealousy as Discrete Emotions: A Taxometric Analysis. Motivation and Emotion, 20, 255–272. doi:10.1007/BF02251889

Howe, N., Strauss, W. (2000). Millennials rising: the next Greatest Generation. New York: Vintage Books

Kozłowski, M. (2012). Employer branding: Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku. Warszawa: Wolters Kluwer.

Linne, J. (2014). Two generations of digital natives. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 37, 203-220. doi:10.1590/1809-584420149

Niedenthal, P. (2008). Emotion concepts. In: H. Lewis, J. Haviland-Jones, L. F. Barrett (eds.), Handbook of Emotions (pp. 587–600). New York: Guilford Press.

Oblinger, D.G., Oblinger, J.L. (2005). Is it age or IT: First steps toward understanding the Net Generation. In: D.G. Oblinger, J.L. Oblinger (eds.), Educating the Net Generation (pp. 2.1-2.20). Boulder, CO: EDUCAUSE. Retrieved from: https://www.educause.edu/research-and-publications/books/educating-net-generation

Parrott, W.G. (1991). The emotional experiences of envy and jealousy. In: P. Salovey (ed.), The Psychology of Jealousy and Envy (pp. 3‐30). New York: Guilford Press.

Parrott, W.G. (2001). The emotional experiences of envy and jealousy. In: W. G. Parrot (ed.), Emotions in Social Psychology: Essential Readings (pp. 306-320). Philadelphia: Psychology Press.

Parrott, W.G., Smith, R.H. (1993). Distinguishing the experiences of envy and jealousy. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 906-920. doi:10.1037/0022-3514.64.6.906

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants: Part 1. On the Horizon, 9, 1–6. doi: 10.1108/10748120110424816

Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Cambridge: Harvard University Press.

Sacharin, V., Schlegel, K., Scherer, K.R. (2012). Geneva Emotion Wheel rating study (Report). Geneva, Switzerland: University of Geneva, Swiss Center for Affective Sciences.

Salovey, P., Rodin, J. (1991). Provoking jealousy and envy: Domain relevance and self-esteem threat. Journal of Social and Clinical Psychology, 10, 395-413. doi: 10.1521/jscp.1991.10.4.395

Salovey, P., Rothman, A.J. (1991). Envy and jealousy: Self and society. In: P. Salovey (ed.), The Psychology of Jealousy and Envy (pp. 271-286). New York: The Guilford Press.

Scherer, K.R. (2005). What are emotions? And how can they be measured? Social Science Information, 44, 695-729. doi:10.1177/0539018405058216

Schewe, D.C., Debevec, K., Madden, T.J., Diamond, W.D., Parment, A., Murphy, A. (2013). “If you've seen one, you've seen them all!” Are young Millennials the same worldwide? Journal of International Consumer Marketing, 25, 3-15. doi:10.1080/08961530.2013.751791

Scholz, C. (2019). The Generations Z in Europe – An introduction. In: C. Scholz, A. Rennig (eds.), Generations Z in Europe. The Changing Context of Managing People (pp. 3-31). Bringley: Emerald Publishing Limited.

Shaver, P., Schwartz, J., Kirson, D., O'Connor, C. (1987). Emotion knowledge: Further exploration of a prototype approach. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 1061-1086. doi:10.1037/0022-3514.52.6.1061

Smith, R.H. (2000). Assimilative and contrastive emotional reactions to upward and downward social comparisons. In: J. Suls, L. Wheeler (eds.), Handbook of Social Comparison (pp. 173-200). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.

Smith, R.H., Kim, S.H. (2007). Comprehending envy. Psychological Bulletin, 133, 46-64. doi:10.1037/0033-2909.133.1.46

Sterling, C., Van de Ven, N. Smith, R.H. (2016). The two faces of envy: Studying benign and malicious envy in the workplace. In: R.H. Smith, U. Merlone, M.K. Duffy (eds.), Envy at Work and in Organizations: Research, Theory, and Applications (pp. 57-84). Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/acprof:oso/9780190228057.003.0003

Storm, C., Storm, T. (1987). A taxonomic study of the vocabulary of emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 805-816. doi:10.1037/0022-3514.53.4.805

Strauss, W., Howe, N. (1991). Generations. New York, NY: Harper Perennial.

Tapscott, D. (2009). Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your World. New York: McGraw-Hill.

Turner, J.H. (2014). The evolution of human emotions. In: J.E. Stets, J.H. Turner (eds.), Handbook of the Sociology of Emotions: Volume II (pp. 11–32). New York: Springer.

Twenge, J.M., Campbell, W.K. (2009). The Narcissism Epidemic - Living in the Age of Entitlement. New York: Free Press.

Twenge, J.M., Konrath, S., Foster, J.D., Campbell, W.K., Bushman, B.J. (2008). Egos inflating over time: A cross-temporal meta-analysis of the Narcissistic Personality Inventory. Journal of Personality, 76, 875–901. doi:10.1111/j.1467-6494.2008.00507.x

Tyshchenko, O. (2019). The conceptualization of emotions and axiological concepts in Slavonic proverbs and idioms: From conscience to envy. Naukovy Visnyk of South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky: Linguistic Sciences, 29, 248-271. doi:10.24195/2616-5317-2019-29-18.

van de Ven, N., Zeelenberg, M. (2020). Envy and social comparison. In: J. Suls, R.L. Collins, L. Wheeler (eds.), Social Comparison, Judgment, and Behavior (pp. 226-250). New York: Oxford University Press.

van de Ven, N., Zeelenberg, M., Pieters, R. (2009). Leveling up and down: The experience of benign and malicious envy. Emotion, 9, 419-429. doi:10.1037/a0015669

White, G.L. (1981). A model of romantic jealousy. Motivation and Emotion, 5, 295-310. doi:10.1007/BF00992549

White, G.L., Mullen, P.E. (1989). Jealousy: Theory, Research and Clinical Srategies. New York: Guilford.

Wojciszke, B. (2004). The negative social world: The Polish culture of complaining. International Journal of Sociology, 34, 38-59. doi:10.1080/00207659.2004.11043140

Woodman, D. (2016). The sociology of generations and youth studies. In: A. Furlong (ed.), Routledge Handbook of Youth and Young Adulthood (pp. 20-26). Abingdon: Routledge.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.3.33-47
Data publikacji: 2020-10-31 02:03:54
Data złożenia artykułu: 2020-04-20 13:21:00


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1752
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 1668

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Paulina Banaszkiewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.