Związki między Jasną Triadą a satysfakcją z pracy i życia wśród nauczycieli: mediacyjna rola poczucia sensu życia

Dariusz Krok, Justyna Aleksandra Tkaczyk, Radosław Andrzej Boczoń

Streszczenie w języku polskim


Celem badania było sprawdzenie, czy obecność i poszukiwanie sensu życia mogą pełnić rolę mediatorów między Jasną Triadą a satysfakcją z pracy i życia wśród polskich nauczycieli. W badaniu wzięło udział 285 nauczycieli z różnych sektorów edukacji. Większość uczestników stanowiły kobiety (88%), co odzwierciedla charakterystykę badanej grupy. W badaniach zastosowano następujące narzędzia: Skalę Jasnej Triady (LTS), Kwestionariusz Sensu Życia (MLQ), Skalę Satysfakcji z Pracy (SSP) oraz Skalę Satysfakcji z Życia (SWLS). Analiza korelacji wykazała istotne związki między podskalami Jasnej Triady, satysfakcją z pracy i życia oraz obecnością sensu życia. Poszukiwanie sensu życia nie wykazało natomiast żadnych istotnych korelacji z Jasną Triadą. Obecność sensu życia mediowała związki między wszystkimi wymiarami Jasnej Triady a satysfakcją z pracy i życia, z wyjątkiem jednego. Nie zaobserwowano statystycznie istotnego efektu mediacji między wiarą w ludzkość a satysfakcją z życia. W przyszłych badaniach warto zbadać rolę stresu zawodowego oraz poczucia porażki doświadczanego przez nauczycieli.

Słowa kluczowe


nauczyciele wczesnej edukacji; Jasna Triada; satysfakcja z życia i pracy; poczucie sensu życia; mediacja

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Christian-Brandt, A. S., Santacrose, D. E., Barnett, M. L. (2020). In the trauma-informed care trenches: Teacher compassion satisfaction, secondary traumatic stress, burnout, and intent to leave education within underserved elementary schools. Child Abuse & Neglect, 110, 104437. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104437

Damiano, R. F., de Andrade Ribeiro, L. M., Dos Santos, A. G., Da Silva, B. A., Lucchetti, G. (2017). Empathy is associated with meaning of life and mental health treatment but not religiosity among Brazilian medical students. Journal of Religion and Health, 56, 1003-1017. DOI: https://doi.org/10.1007/s10943-016-0321-9

Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. DOI: 10.1207/s15327752jpa

_13

Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., Lang, A.-G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41, 1149‒1160. DOI: https://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149

Gershenson, S., Holt, S. B., Papageorge, N. W. (2016). Who believes in me? The effect of student–teacher demographic match on teacher expectations. Economics of Education Review, 52, 209-224. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2016.03.002

Gerymski, R., Krok, D. (2019). Psychometric properties and validation of the Polish adaptation of the Light Triad Scale. Current Issues in Personality Psychology, 7(4), 341-354. DOI: https://doi.org/10.5114/cipp.2019.92960

Głaz, S. (2022). The relationship between meaning in life, life satisfaction and job satisfaction with religious experience in the life of polish nurses. Journal of Religion and Health, 1-22. DOI: https://doi.org/10.1007/s10943-022-01589-3

Gopinath, R., Chitra, A. (2020). Emotional intelligence and job satisfaction of employees’ at Sago companies in Salem district: Relationship study. Adalya Journal, 9(6), 203-217. DOI: https://doi.org/10.37896/aj9.6/023

Grouden, M. E., Jose, P. E. (2015). Do sources of meaning differentially predict search for meaning, presence of meaning, and wellbeing. International Journal of Wellbeing, 5(1), 33-52. DOI: https://doi.org/10.5502/ijw.v5i1.3

Guskey, T. R. (1982). Differences in teachers' perceptions of personal control of positive versus negative student learning outcomes. Contemporary Educational Psychology, 7(1), 70-80. DOI: https://doi.org/10.1016/0361-476X(82)90009-1

Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson R. (2009). Multivariate data analysis. New Jersey, 5(3), 207-219.

Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Publications.

Heine, S. J., Proulx, T., Vohs, K. D. (2006). The meaning maintenance model: On the coherence of social motivations. Personality and Social Psychology Review, 10(2), 88-110. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327957pspr1002_1

Ignat, A. A., Clipa, O. (2012). Teachers’ satisfaction with life, job satisfaction and their emotional intelligence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 498-502. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.171

Ioannidou, F., Konstantikaki, V. (2008). Empathy and emotional intelligence: What is it really about?. International Journal of Caring Sciences, 1(3), 118.

Jankowski, K. S. (2015). Is the shift in chronotype associated with an alteration in well-being? Biological Rhythm Research, 46, 237-248. DOI: 10.1080/09291016.2014.985000

Kaufman, S. B., Yaden, D. B., Hyde, E., Tsukayama, E., (2019) The Light vs. Dark Triad of Personality: Contrasting Two Very Different Profiles of Human Nature. Frontiers in Psychology, 10, 467. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00467

Kjell, O. N., Diener, E. (2021). Abbreviated three-item versions of the satisfaction with life scale and the harmony in life scale yield as strong psychometric properties as the original scales. Journal of Personality Assessment, 103(2), 183-194. DOI: https://doi.org/10.1080/00223891.2020.1737093

Krok, D. (2011). Poczucie sensu życia a dobrostan psychiczny [Meaning in life and well-being]. Psychologia Jakości Życia, 10(2), 95-115.

Krok, D., Zarzycka, B., Telka, E. (2023). The perception of COVID-19, the Light Triad, harmony and ethical sensitivity in late adolescents: The role of meaning-making and stress. Scientific Reports, 13(1), 8122. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-023-35284-4

Lamiani, G., Dordoni, P., Vegni, E., Barajon, I. (2020). Caring for critically ill patients: clinicians’ empathy promotes job satisfaction and does not predict moral distress. Frontiers in Psychology, 10, 2902. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02902

Lauermann, F. (2014). Teacher responsibility from the teacher's perspective. International Journal of Educational Research, 65, 75-89. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.09.005

Lee, J., Cho, D., Suh, Y. J. (2017). Purpose and meaning in life and job satisfaction among the aged. The International Journal of Aging and Human Development, 85(4), 377-402. DOI: https://doi.org/10.1177/0091415016688305

Li, J. B., Dou, K., Liang, Y. (2021). The relationship between presence of meaning, search for meaning, and subjective well-being: A three-level meta-analysis based on the meaning in life questionnaire. Journal of Happiness Studies, 22, 467-489. DOI: https://doi.org/10.1007/s10902-020-00230-y

Neumann, C. S., Kaufman, S. B., ten Brinke, L., Yaden, D. B., Hyde, E., Tsykayama, E. (2020). Light and dark trait subtypes of human personality–A multi-study person-centered approach. Personality and Individual Differences, 164, 110121. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110121

Overton, S. C. (2022). Personality Traits in the Workplace: Examining the Light Triad and its Relationship with Job Satisfaction. Honors College Theses. 134.

Pavot, W., Diener, E. (2008). The satisfaction with life scale and the emerging construct of life satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 3(2), 137-152. DOI: https://doi.org/10.1080/17439760701756946

Richardson, P. W., Watt, H. M. (2016). Factors influencing teaching choice: Why do future teachers choose the career?. International Handbook of Teacher Education: Volume 2, 275-304. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-0369-1_8

Simard, A. A., Seidler, Z. E., Oliffe, J. L., Rice, S. M., Kealy, D., Walther, A., Ogrodniczuk, J. S. (2022). Job satisfaction and psychological distress among help-seeking men: Does meaning in life play a role?. Behavioral Sciences, 12(3), 58. DOI: https://doi.org/10.3390/bs12030058

Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S., Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 80-93. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.53.1.80

Stojiljković, S., Djigić, G., Zlatković, B. (2012). Empathy and teachers’ roles. Procedia-Social and Behavioral sciences, 69, 960-966. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.

12.021

Yue, Z., Qin, Y., Li, Y., Wang, J., Nicholas, S., Maitland, E., Liu, C. (2022). Empathy and burnout in medical staff: mediating role of job satisfaction and job commitment. BMC Public Health, 22(1), 1-13. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-022-13405-4

Zalewska, A. (2003). Skala Satysfakcji z Pracy–pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.21-35
Data publikacji: 2025-09-15 08:22:00
Data złożenia artykułu: 2024-11-25 20:04:08


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Dariusz Krok, Justyna Aleksandra Tkaczyk, Radosław Andrzej Boczoń

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.