Cracow School of Linguistic Logopedics – the Past, the Present, and the Future

Mirosław Michalik

Abstract


The article constitutes an attempt to create a synthetic description of the model of logopedic research which is generally known as the ‘Cracow school of linguistic logopedics’. The emphasis has been put on the historical, methodological and didactic interpretation of the model. The attention has also been paid to two aspects of functioning: organisational and personal. The presented approach to the practice of logopedics, which used to be associated with the nowinactive Chair of Logopedics and Educational Linguistics of the Institute of Polish Philology at the Pedagogical University of Cracow, is currently developed by two educational units: The Department of Neurolinguistics of the already mentioned institute, and by The Department of Logopedics and Educational Linguistics of The Maria Grzegorzewska Academy of Special Education in Warsaw. These two units have been mentioned and described in the part of the text which refers to the present and the future of the Cracow school of linguistic logopedics.


Keywords


Cracow school of linguistic logopedics; logopedics; linguistics; educational linguistics

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Concise Encyclopedia of Educational Linguistics, ed. by B. Spolsky, Cambridge 1999.

Grabias S., O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, pod red. S. Milewskiego, K. Kaczorowskiej-Bray, Gdańsk 2012, s. 56–69.

Michalik M., Dwa aspekty lingwoedukacyjnej teorii i praktyki językoznawczej, czyli o anglosaskiej i polskiej lingwistyce edukacyjnej, „Poradnik Językowy” 2005, z. 6, s. 36–47.

Michalik M., Krakowska szkoła językoznawczej logopedii, „Konspekt” 2004, nr 20, s. 69–72.

Panasiuk J., Zyss T., Michalik M., Ryszka-Kurczab M., Przedmiot neurolingwistyki, „Neurolingwistyka Praktyczna” 2015, nr 1, s. 7–14.

Rittel T., Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Rozwój języka, Kraków 1994.

Rittel T., Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków 1994.

Rittel T., Rittel S. J., Bibliografia analityczna lingwistyki dyskursu edukacyjnego za lata 1993–2011, t. 1–2, Kraków 2015.

Śniatkowski S., Usprawnianie komunikacji językowej w terapii logopedycznej i w ujęciu lingwistyki edukacyjnej, [w:] Synergia. Mowa – edukacja – terapia, pod red. A. Hetman, M. Michalika, Jastrzębie-Zdrój – Kraków 2014, s. 31–39.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2016.1.109
Date of publication: 2017-02-20 12:39:51
Date of submission: 2017-02-20 11:54:46


Statistics


Total abstract view - 1653
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.