Autyzm a odżywianie. O czym nauczyciel wiedzieć powinien
Streszczenie w języku polskim
W artykule prezentuje się teorie związane z funkcjonowaniem układu pokarmowego i odżywianiem dzieci z autyzmem. Autorka syntetycznie przedstawia typowe zdrowotne problemy dzieci z autyzmem, związane z zaburzeniami odżywiania (zakłócony metabolizm, brak tolerancji na niektóre substancje, alergie, obniżona odporność i częste zapadanie na infekcje wirusowe, grzybicze, bakteryjne, nieprawidłowości pracy nerek i wątroby). W kontekście detoksykacji omawia wybrane specjalistyczne diety – hipoalergiczną, bezglutenową, bezmleczną, bezcukrową i przeciwgrzybiczną. Stosowanie tych diet u dzieci ze spektrum autyzmu, mimo braku naukowych weryfikacji, zdaniem rodziców przynosi wiele pozytywnych zmian w funkcjonowaniu dzieci. Tekst przynosi także apel do nauczycieli o szanowanie wyboru rodziców i przygotowanie całego środowiska szkolnego do ich wspierania.
Słowa kluczowe
uczniowie ze spektrum autyzmu zaburzenia sensoryczne a odżywianie; patologia układu pokarmowego toksyczne zagrożenia rozwoju diety i terapie układu pokarmowego
Pełny tekst:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2013.32.0.100
Data publikacji: 2015-07-09 01:50:21
Data złożenia artykułu: 2015-07-08 22:48:00
Statystyki
Widoczność abstraktów - 5914
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 25421
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2015 Anna Prokopiak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.