Conceptualization of Reality Presented in Contemporary Painting Art by Deaf People
Abstract
Introduction: Analyzing narratives allows us to learn about the way a narrator conceptualizes the world, including the world depicted in works of art. Examining the way narrative forms such as storytelling and description are constructed allows the researcher to draw conclusions about the narrator's perceptual and imaginative abilities and learn about his perspective on reality.
Research Aim: The aim of the presented research was to analyse the linguistic representation of the world presented in works of contemporary painting, revealed in stories created by deaf people.
Research Method: The analysis of the research results was conducted in the qualitative research paradigm and consisted of content analysis, in this case, analysis of one of the forms of narrative – stories created by three deaf people on the basis of two selected works of contemporary painting, one of which represents the figurative painting trend and the other abstract.
Results: The study allowed us to identify ways of creating narratives based on works of contemporary art and showed similarities and differences in both the structure of the story and the procedures for completing the structure of the story, depending on whether the recipient is dealing with a figurative or abstract image.
Conclusions: The study allowed us to identify ways of creating narratives based on works of contemporary art and showed similarities and differences in both the structure of the story and the procedures for completing the structure of the story, depending on whether the recipient is dealing with a figurative or abstract image.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arfé, B. (2015). Oral and written discourse skills in deaf and hard of hearing children: The role of reading and verbal working memory. Topics in Language Disorders, 35(2), 180–197. https://doi.org/10.1097/TLD.0000000000000054
Beijsterveldt van, L.M., & Hell van, J.G. (2009). Evaluative expression in deaf children’s written narratives. International Journal of Language & Communication Disorders, 44(5), 675–692.
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. The Free Press Publishers.
BIAP. (1996). BIAP Recommendation 02/1: Audiometric Classification of Hearing Impairments. International Bureau for Audiophonology. Retrieved 2, September, 2024 from: https://www.biap.org/en/recommandations/ recommandations/tc-02-classification/213-rec-02-1-en-audiometric-classification-of-hearing-impairments/file
Boons, T., De Raeve, L., Langereis, M., Peeraer, L., Wouters, J., & van Wieringen, A. (2013). Narrative spoken language skills in severely hearing impaired school-aged children with cochlear implants. Research in Developmental Disabilities, 34(11), 3833–3846. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.07.033
Bruner, J.S. (1978). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania. PWN.
Czerni, K. (2000). Jerzy Nowosielski. Wielcy Malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło, 105, 14.
Fauconnier, G., & Turner, M. (2006). Conceptual integration networks. In D. Geeraerts (Ed.), Cognitive Linguistics: Basic Readings (pp. 303–371). Mouton de Gruyter.
Francuz, P. (2013). Imagia. W kierunku kognitywnej teorii obrazu. Wyd. KUL.
Gadamer, H.-G. (2013). Prawda i metoda. PWN.
Gołaszewska, M. (1986). Kultura estetyczna. WSiP.
Grabias, S. (2019). Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Wyd. UMCS.
Grabias, S. (2021). Wypowiedź jako narzędzie w diagnozie i terapii logopedycznej. Dialog, opowiadanie, opis. In A. Maciejewska (Ed.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej (pp. 13–29). Wyd. UPH.
Herder, J.G. (1987). Wybór pism. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Hintikka J. (2014). Eseje logiczno-filozoficzne. PWN.
Humboldt von, W. (2013). O myśli i mowie. PWN.
Ingarden, R. (1958). Studia z estetyki, t. 2. PWN.
Ingarden, R. (1970). Studia z estetyki, t. 3. PWN.
Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Wyd. KUL.
Labov, W. (1972). Language in the Inner City: Studies in the Black English Vernacular. University of Pennsylvania Press.
Langacker, R. (2009). Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Universitas.
Majewski, P. (2015). Ewa Anna Niestorowicz; Przestrzenie sekretne – pomiędzy gestem a kompozycją. Katalog z wystawy w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu. ISP, Wydział Artystyczny UMCS.
Niestorowicz, E., & Szubielska, M. (2017). Maszkary i szkarady. Ocena estetyczna klasycznych dzieł malarskich przedstawiających brzydotę. Kultura i Historia, 32, 228–242.
Peräkyla, A. (2014). Analiza rozmów i tekstów. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (pp. 325–349). PWN.
Piaget, J. (1992). Mowa i myślenie u dziecka. PWN.
Piştav Akmeşe, P., & Acarlar, F. (2016). Using narrative to investigate language skills of children who are deaf and with hard of hearing. Educational Research and Reviews, 11(15), 1367–1381. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2865
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Wyd. UMCS.
Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Impuls.
Sapir, E. (1978). Kultura, język, osobowość. PIW.
Stake, R.E. (2014). Jakościowe studium przypadku. In N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (Eds.), Metody badań jakościowych (pp. 623–654). PWN.
Szczepankowski, B. (1998). Wyrównywanie szans osób niesłyszących. WSiP.
Szubielska, M., Niestorowicz, E., & Bałaj, B. (2016). Wpływ figuratywności obrazu i zapoznania się z informacją katalogową na percepcję estetyczną malarstwa współczesnego przez ekspertów i laików. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 9(1), 21–34.
Szubielska, M., Francuz, P., Niestorowicz, E., & Bałaj, B. (2018). The impact of reading or listening to a contextual information relating to contemporary paintings on the evaluation by non-experts in the field of art. Polskie Forum Psychologiczne, 23(3), 610–627. https://doi.org/10.146556/PFP20180309
Teruggi, L.A., & Gutiérrez-Cáceres, R. (2015). Narrative skills in written texts by deaf and hearing bilingual adolescents. Reading Psychology, 36, 643–672. https://doi.org/10.1080/02702711.2014.933149
Van Deusen-Phillips, S.B., Goldin-Meadow, S., & Miller, P.J. (2001). Enacting stories, seeing worlds: Similarities and differences in the cross-cultural narrative development of linguistically isolated deaf children. Human Development, 44(6), 311–336. https://doi.org/10.1159/000046153
Whorf, B.L. (2002). Język, myśl i rzeczywistość. Wyd. KR.
Wittgenstein, L. (2012). Tractatus logico-philosophicus. PWN.
Wygotski, L. (1989). Myślenie i mowa. PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.2.93-110
Date of publication: 2025-06-26 23:46:53
Date of submission: 2024-09-30 11:41:37
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2025 Ewa Niestorowicz, Agnieszka Dłużniewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.