Zadania tekstowe niestandardowe w matematycznej edukacji wczesnoszkolnej

Bernardyna Ceglińska

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest zwrócenie uwagi nauczycieli na zadania tekstowe niestandardowe w początkowej edukacji matematycznej. Zadania tekstowe niestandardowe to zadania, które celowo zostały źle sformułowane. Stawiają one uczniów w sytuacjach problemowych, uświadamiają im, że aby rozwiązać zadanie tekstowe, należy uważnie przeanalizować je w aspekcie wszystkich elementów struktury i dokonać właściwej jego korekty. Rozwijają więc logiczne myślenie uczniów. Nie wszystkie współczesne podręczniki do nauczania matematyki sygnalizują zadania niestandardowe. Jeżeli nauczyciel wykorzystuje w pracy z uczniami jedynie zadania tekstowe z podręcznika, tylko niewielka grupa uczniów ma kontakt z tego typu zadaniami.

Słowa kluczowe


zadanie tekstowe standardowe; zadanie tekstowe niestandardowe

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bielenica K. i in. (2013). Nowe Już w szkole, klasa 3. Cz. 2. Nowa Era, Warszawa.

Brzózka J. i in. (2012a). Razem w szkole. Klasa 2. Podręcznik z ćwiczeniami. Cz. 7. WSiP, Warszawa.

Brzózka J. i in. (2012b). Razem w szkole. Klasa 2. Z. 8. WSiP, Warszawa.

Brzózka J. i in. (2012c). Razem w szkole. Klasa 2. Podręcznik z ćwiczeniami. Cz. 9. WSiP, Warszawa.

Brzózka J. i in. (2012d). Razem w szkole. Klasa 3. Podręcznik z ćwiczeniami. Cz. 2. WSiP, Warszawa.

Demby A., Semadeni Z. (1999a). Matematyka 3. WSiP, Warszawa.

Demby A., Semadeni Z. (1999b). Matematyka 3. Książka dla nauczyciela. WSiP, Warszawa.

Gleichgewicht B. (1988). Arytmetyczne zadania tekstowe dla nauczycieli klas 1–4. WSiP, Warszawa.

Gulczyńska H., Sabbo K. (2011a). Kolorowa klasa. Klasa trzecia. Matematyka. Cz. 1. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o., Gdynia.

Gulczyńska H., Sabbo K. (2011b). Kolorowa klasa. Klasa trzecia. Matematyka. Cz. 2. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o., Gdynia.

Lankiewicz B., Semadeni Z. (1994a). Matematyka 2. WSiP, Warszawa.

Lankiewicz B., Semadeni Z. (1994b). Matematyka 2. Książka dla nauczyciela. WSiP, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.123
Data publikacji: 2015-09-25 09:11:54
Data złożenia artykułu: 2015-09-03 10:24:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 3018
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 10216

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2015 Bernardyna Ceglińska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.