Wsparcie społeczne w percepcji matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu doświadczających migracji męża

Anna Monika Gagat-Matuła

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Matki  dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, których mąż wyjeżdża w celach zarobkowych za granicę są przeciążone codziennymi zmaganiami związanymi z wychowaniem dziecka. Stąd tak istotne jest wsparcie społeczne jakie mogą otrzymać w sytuacji doświadczania permanentnego stresu, a taką  sytuacją jest wychowanie dziecka z niepełnosprawnością i  migracja zagraniczna męża.

Cel badań: Celem pracy było określenie wsparcia społecznego w percepcji matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, które doświadczają migracji zarobkowej męża. Ważnym celem było także ukazanie różnic w zakresie postrzeganego wsparcia społecznego u matek dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, które doświadczają migracji męża i tych których mąż nie migruje.

Metoda badań: W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Posłużono się następującymi narzędziami: Kwestionariuszem ISEL  w polskiej adaptacji E. Szlachty, a także kwestionariuszem własnej konstrukcji. W badaniach wzięło udział 94 matki wychowujące dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: 46 kobiet, których mąż migruje (A) oraz 48 kobiet, które nie doświadczają migracji męża (B). Dobór próby był celowy.

 Wyniki: Analiza danych dotyczących  postrzeganego wsparcia społecznego wykazała różnice istotne statystycznie w badanych grupach w wyniku ogólnym i we wszystkich skalach. Wyniki wskazują, matki dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, których mąż wyjeżdża za granicę choć posiadają lepszą sytuację finansową, to brak obecności, aktywnego udziału i wsparcia męża w opiece nad dzieckiem sprawia, że odczuwają mniej wsparcia społecznego (skala wsparcie poznawcze, przynależność, dowartościowanie), znacznie gorzej radzą sobie z problemami niż kobiety, których mąż nie migruje.

Wnioski: Wyniki badań wskazują, na potrzebę oddziaływań profilaktycznych.


Słowa kluczowe


matka, migracja, spektrum zaburzeń autyzmu, wsparcie społeczne.

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Breitkreuz, R., Wunderli, Savage, L. A. & McConnell, D. (2014). Rethinking resilience in families of children with disabilities: A socioecological approach. Community, Work & Family. 17(3). 346–365. DOI: https://doi.org/10.1080/13668803.2014.893228

Caarls, K., Mazzucato, V. (2015). Does International Migration Lead to Divorce? Ghanaian Couples in Ghana and Abroad In Population, 70(1), 127:151.

Chodkowska, M. (2007). Socjopedagogiczne aspekty współpracy pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. Szkoła Specjalna, nr 1,3-8.

Cieślak, R., Eliasz, A. (2006). Wsparcie społeczne a osobowość. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 49-67. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Farrugia, D. (2009). Exploring stigma: medical knowledge and the stigmatisation of parents of children diagnosed with autism spectrum disorder, Sociology of Health & Illness, 31,1011-1027.

Fojcik, M. (2007). Dziecko a migracja zarobkowa rodziców. Życie Szkoły, nr 7,12-15.

Gagat-Matuła, A. (2018). Poczucie koherencji matek dzieci z autyzmem doświadczających migracji męża, „ Pedagogika Rodziny”, nr 8, s. 113-123

Kirenko, J., Byra, S. (2008). Zasoby osobiste w chorobach psy¬cho¬somatycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju .Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Sęk, H. (2005). Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysu [in] D. Kubacka – Jasiecka, T.M. Ostrowski (eds.), Psychologiczny wymiar zdro¬wia, kryzysu, choroby,143-158. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Sęk, H. (1997). Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysowej. W. D. Kubacka-Jasiecka, A. Lipowska-Teutsch (red.), Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej,159-169. Kraków: Wydawnictwo ALL.

Sęk, H. (2001). O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecz¬nego, [in:] L. Cierpiałkowska, H. Sęk, (red.), Psychologia kliniczna i psy¬cho¬logia zdrowia,13-33. Poznań: Wydawnictwo Humaniora.

Sęk, H. (2006). Rola wsparcia społecznego w sytuacjach stresu życiowego. O dopasowaniu wsparcia do wydarzeń stresowych. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 49-67. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Sęk, H., Cieślak, R. (2006). Wsparcie społeczne – sposoby defi¬nio¬wania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk, R. Cieślak, (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie,11-28.Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Szlachta, E. (2009). Próba adaptacji i walidacji polskiej wersji The Interpersonal Support Evaluation List (ISEL) – Kwestionariusz Spo¬strze¬ganego Wsparcia Społecznego. Przegląd Psychologiczny, 52 (4): 433-451.

Szymborski, J., Potrykowska, A. (2009). Migracje zagraniczne a polityka rodzina. Warszawa: Biuletyn RPO.

Tøssebro, J. Wendelborg, Ch. (2015). “Ordinary or not? Families of children growing up with disabilities.” In Childhood and disability in the Nordic countries: Being, becoming, belonging, edited by R. Traustadóttir, B. Ytterhus, S. T. Egilson and B. Berg. Basingstoke: Palgrave. p. 199 and next, DOI: https://doi.org/10.1057/9781137032645_13

UNICEF 2020, Children "Left Behind", UNICEF Working Paper, https://www.unicef.org/media/61041/file (dostęp: 10.11.2020)




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.37-52
Data publikacji: 2021-07-08 10:34:11
Data złożenia artykułu: 2020-12-21 17:18:05


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1028
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 519

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Anna Monika Gagat-Matuła

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.