Współczesne spojrzenie na istotę i wyjątkowość bajek terapeutycznych dla dzieci
Streszczenie w języku polskim
Współcześnie rynek księgarski oferuje wiele bajek z określeniem ,,terapeutyczne", co wiąże się jednak z ryzykiem nadużywania tego określenia przez niektórych autorów. Zatem warto usystematyzować wiedzę na temat kryteriów, jakie powinna spełniać bajka terapeutyczna. Stanowi to główny cel opracowania, które ma charakter przeglądowy. Dokonano w nim charakterystyki bajek terapeutycznych i systematyzacji ich elementów składowych decydujących o wyjątkowości tego utworu w oparciu o konfrontację przemyśleń wybranych autorów, których można uznać za autorytety w tej dziedzinie. Zwrócono uwagę na to, że bajka terapeutyczna musi jednocześnie spełniać kryteria literackie i zawierać techniki oddziaływania terapeutycznego na małego czytelnika. Ze względu na duże zapotrzebowanie na wykorzystanie bajek terapeutycznych w wychowaniu dzieci przeżywających różne trudności dopuszcza się również ewentualność samodzielnego tworzenia takich utworów przez rodziców, pedagogów, wychowawców, psychologów czy terapeutów. Zainteresowani Czytelnicy znajdą w tym artykule kompendium wiedzy i wskazówek dotyczących istoty oraz wyjątkowości bajek terapeutycznych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bac, A. (2017). Terapia zajęciowa. PZWL.
Baker, Ph. (1997). Metafory w psychoterapii. Teoria i praktyka, cz. 1. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brett, D. (2013). Bajki, które leczą cz. 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ganczarska, M. (2011). Spotkania z fikcyjnym terapeutą. Jak tworzyć i czytać dzieciom opowiadania korygujące w ramach interwencji terapeutyczno-wychowawczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Ganczarska, M. (2017). Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych. Co nauczyciel może zaczerpnąć z pracy terapeuty. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Klimowicz, K. (2009). Jak samodzielnie napisać bajkę terapeutyczną?, W: K. Ibisz i in. (red.), Bajkoterapia, czyli dla małych i dużych o tym jak bajki mogą pomagać (s. 235–238). Wydawnictwo ,,Nasza Księgarnia''.
Korczak, J. (2002). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Wydawnictwo akademickie ŻAK.
Krasoń, K. (2002). Baśniowe odkrywanie znaczeń jako wspomaganie rozwoju dziecka. W: J. Papuzińska, G. Leszczyński (red.), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia (s. 248-259). CEBID.
Popławska, A., Szeląg, P., Kotowski, K. (2011). Słownik terminów literackich. Wydawnictwo ,,GREG''.
Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie rozumienia świata społecznego i siebie. Media Rodzina.
Molicka, M. (1999). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Media Rodzina.
Molicka, M. (2003). Bajki terapeutyczne, cz.2. Media Rodzina.
Radochoński, M. (2001). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Popławska, A., Szeląg, P., Kotowski, K. (2011). Słownik terminów literackich. Wydawnictwo ,,GREG''.
Sufa, B., Janas, M. (2018). Bajkoterapia jako skuteczna metoda wspomagająca rozwój dziecka. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(12), 413 - 425.
Szulc, W. (2006). Bajki-nie-bajki i bajkoterapia. Życie Szkoły, 6, 5 - 11.
Tylińska, B., Leszczyński, G. (2002). Słownik literatury dziecięcej. Wydawnictwo Ossolineum.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.159-173
Data publikacji: 2025-09-15 08:22:22
Data złożenia artykułu: 2024-12-16 09:48:13
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Gabriela Anna Nieśpiałowska

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.