Przykłady dysfunkcji w kształceniu pracowników socjalnych

Anna Kotlarska - Michalska

Streszczenie w języku polskim


W prezentowanym artykule autorka zwraca uwagę na niektóre dysfunkcje nieodłącznie związane z kształceniem w zakresie pracy socjalnej i formą kształcenia podyplomowego oraz kursów szkoleniowych. Dysfunkcje są już faktem społecznym; wyłoniły się jako wynik tendencji ze strony Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej do nadmiernego ujednolicenia i standaryzacji procesu kształcenia oraz jako skutek nadmiernej kontroli nad całym procesem szkolenia pracowników socjalnych. Analiza prowadzona w pracy ukazuje kilka poważnych dysfunkcji wynikających z podwójnych standardów w kształceniu, ale także dysfunkcji wyrażających się w słabo rozwiniętych celach programów studiów magisterskich, niezrozumieniu i słabych wynikach procesu profesjonalizacji oraz tendencji do nadmiernego tworzenia wąskich specjalizacji w zawodzie pracownika socjalnego. Autorka ma świadomość, iż wiele nieprawidłowości w kształceniu i szkoleniu pracowników socjalnych zasługuje na oddzielne badanie i bardziej dogłębną analizę.


Słowa kluczowe


kształcenie pracowników socjalnych; dysfunkcje w kształceniu; profesjonalizacja pracowników socjalnych

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czechowska-Bieluga M., Sarzyńska E. (2010), Szkolenia szansą na rozwój pracowników socjalnych – rzeczywistość czy utopia? [w:] A. Kanios, M. Czechowska-Bieluga (red.), Praca socjalna. Kształcenie – działanie – konteksty, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Frysztacki K. (2008), Siła i słabość procesów profesjonalizacji pracy socjalnej (z europejsko-amerykańskim pierwiastkiem porównawczym), [w:] B. Matyjas, M. Porąbaniec, (red.), W drodze ku profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Kamiński T. (2010), Polityczne konteksty pracy socjalnej w Polsce, [w:] A. Kanios, M. Czechowska-Bieluga (red.), Praca socjalna. Kształcenie – działanie – konteksty, Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kotlarska-Michalska A. (2010), Refleksje na temat modelu kształcenia pracowników socjalnych w Polsce, [w:] K. Wódz, K. Faliszek (red.), Przeobrażenia w pomocy społecznej a edukacja i doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych w Polsce i Republice Słowackiej, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Sprawozdanie z realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki za pierwsze półrocze 2013 r. (wersja elektroniczna), www.efs.gov.pl.

Szmagalski J. (2011), Profesje we współczesnej perspektywie teoretycznej a wyzwania profesjonalizacji pracy socjalnej w Polsce, [w:] K. Piątek, K. Szymańska-Zybertowicz (red.), Profesjonalna praca socjalna. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Szmagalski J. (2012), Kształcenie do pracy socjalnej w Polsce po 1989 roku, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Założenia do zmian ustawy o pomocy społecznej, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, kwiecień 2013, www.mpips.gov.pl.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.147
Data publikacji: 2015-07-09 21:45:44
Data złożenia artykułu: 2015-07-09 16:08:14


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1495
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 867

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Anna Kotlarska - Michalska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.