Wpływ informatyzacji edukacji na proces przygotowania zawodowego inżynierów-pedagogów

Oleh Malyshevskyi

Streszczenie w języku polskim


W artykule podkreślono wpływ informatyzacji edukacji na proces przygotowania zawodowego inżynierów-pedagogów o profilu komputerowym. Potwierdzono, że informatyzacja edukacji odgrywa obecnie rolę społeczno-kulturowego mechanizmu wpływu na kształtowanie się aktywnego, pełnego inicjatywy, mobilnego specjalisty w dziedzinie edukacji zawodowej. Ustalono, że wzrost i złożoność informacji społecznej, gospodarczej i zawodowej wymagają od inżyniera-pedagoga o profilu komputerowym umiejętności szybkiej i skutecznej adaptacji do nowych warunków na rynku pracy. Aktualizuje to społeczne zapotrzebowanie na celowe kształtowanie u przyszłych inżynierów-pedagogów o profilu komputerowym kompetencji informacyjno-komunikacyjnych, które zakładają osiągnięcie samodoskonalenia zawodowego, samookreślenia i samopozycjonowania.


Słowa kluczowe


informatyzacja edukacji; technologie informacyjno-komunikacyjne; inżynierzy-pedagodzy o profilu komputerowym; kompetencje informacyjno-komunikacyjne; kompetencje psychologiczno-pedagogiczne

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Abdeev, R.F. (1994). Filosofiya informatsionnoy tsivilizatsii. Moskva: Vlados [in Russian].

Bykov, V.Yu. (2014). Osnovni kontseptualni zasady informatyzatsii osvity i holovna paradyhma pryideshnoho suspilstva znan. In: I.A. Ziaziun, O.M. Otych [et al.] (red.), Ya-kontseptsiia akademika Nelli Nychkalo u vymiri profesiinoho rozvytku osobystosti (pp. 32–42). Kyiv: Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy; In-t ped. osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Bykov, V.Yu. (red.). (2010). Zasoby informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii yedynoho informatsiinoho prostoru systemy osvity Ukrainy. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Dzhyncharadze, N.H. (1997). Informatsiina kultura osoby: formuvannia ta tendentsii rozvytku (sotsialno-filosofskyi analiz). Kyiv (Doctor’s thesis) [in Ukrainian].

Gurevich, R.S., Kademiia, M.Yu. (2006). Informatsino-telekomunikatsiini tekhnolohii v navchalnomu protsesi ta naukovykh doslidzhenniakh. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].

Hershunskyi, B.S. (1987). Kompyuterizatsiya v sfere obrazovaniya: problemy i perspektivy. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Kuzmina, N.V. (1989). Professionalizm deyatelnosti prepodavatelya i mastera proizvodstvennogo obucheniya. Moskva: Vysshaya shkola [in Russian].

Machlup, F. (1962). The Production and Distribution of Knowledge in the United States. Princeton: Princeton University Press.

Makarenko, L.L. (2013). Pobudova merezhevoho informatsiino-navchalnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu (teoretyko-metodychnyi aspekt). Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 2(15), 27–32 [in Ukrainian].

Mikhaylevich, V.S. (1989). Informatizatsiya – vazhneyshiy resurs perestroyki chelovecheskogo obshchestva. Upravlyayushchie sistemy i mashiny, 2, 3–6 [in Russian].

Morze, N.V. (2003). Metodyka navchannia informatyky. T. 2: Metodyka navchannia informatsiinykh tekhnolohii. Kyiv: Navchalna knyha [in Ukrainian].

Nisimchuk, A.S., Padalka, O.S. (2013). Tekhnolohiia innovatsiinoi osvity. Lutsk: Tverdynia [in Ukrainian].

Ramskyi, Yu.S. (2002). Formuvannia informatsiinoi kultury maibutnikh vchyteliv matematyky ta informatyky. In: Kompiutery v navchalnomu protsesi. Proceedings of the Scientific and Practical Conference (pp. 57–58). Uman: Almi [in Ukrainian].

Robert, I. (1991). Novye informatsionnye tekhnologii v obuchenii: didakticheskie problemy, perspektivy ispolzovaniya. Informatika i obrazovanie, 4, 18–25 [in Russian].

Semenyuk, E.P. (1994). Informatsionnaya kultura obshchestva i progress informatiki. NTI, 7, 34–43 [in Russian].

Shkurba, V.V. (1989). Informatika i sociotehnika. Upravlyayushchie sistemy i mashiny, 2, 12–23 [in Russian].

Toffler, A. (1983). Previews & Premises: An Interview with the Author of Future Shock and the Third Wave. New York: W. Morrow.

Vdovychyn, T.Ya., Yatsyshyn, A.V. (2013). Zastosuvannia tekhnolohii vidkrytoi osvity dlia informatyzatsii navchalnoho protsesu. Informatsiini tekhnolohii v osviti, (16), 134–140 [in Ukrainian].

Yasinskyi, A.M. (1999). Formuvannia osnov informatsiinoi kultury shkoliariv zasobamy intehrovanykh zavdan z informatyky. Rivne (Candidate’s thesis) [in Ukrainian].

Yershov, A.P. (1988). Shkolnaya informatika v SSSR: ot gramotnosti – kulture. In: B.N. Naumov (red.), Informatika i kompyuternaya gramotnost (pp. 6–23). Moskva: Nauka [in Russian].

Zhaldak, M.I., Ramskyi, Yu.S. (2010). Shkilnii informatytsi – 25! Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova, 8(15). 3–17 [in Ukrainian].

Ziaziun, I.A., Kramushchenko, L.V., Kryvonos, I.F. [et al.] (1997). Pedahohichna maisternist. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.95-102
Data publikacji: 2020-06-29 17:48:48
Data złożenia artykułu: 2020-02-28 09:29:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 951
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 546

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Oleh Malyshevskyi

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.