Work Image in the Opinion (Perception) of High School Students

Danuta Wosik-Kawala, Ewa Sarzyńska-Mazurek

Abstract


The period of growing up and entering adulthood is the time to make important life decisions. One of the priority is the decision regarding further education and professional career. It is important that when planning your professional future (future career), a young person chooses an area of activity in which he/she will be able to make the best use of his/her resources. When making rational decisions about your own future, knowledge about the labour market and the requirements related to future professional work are certainly helpful. The aim of the research was to determine the image of work in the perception of secondary school students. The research shows that young people studying in secondary schools have a fairly realistic picture of professional work. The concept of good work is mainly related to such aspects as high earnings, a sense of satisfaction as well as the possibility of development and fulfillment. The respondents are aware of the employers’ requirements for future employees. They listed such aspects as: diligence, responsibility, professional experience, and having the skills desired for a given profession. The conducted research created an image of young people, who mostly do not have fully defined career plans and have limited professional experience. An analysis of the answers of the boys and girls surveyed indicates the existence of some differences in the perception of work by both groups.

Keywords


high school students; adolescence period; expectations related to professional work; work ideas; professional work

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości. Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne, 20(2), 305–318.

Bera, R. (2008). Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Brzezińska, A., Rękosiewicz, M., Syska, W., Piotrowski, K. (2016). Praca zawodowa a zmiana tożsamości uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Badanie podłużne. Edukacja, 4(139), 26–41.

Cooper, C., Cox, Ch., Makin, P. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Warszawa: PWN.

Ertelt, B.-J., Schulz, W.E. (2010). Podstawy doradztwa kariery. Z ćwiczeniami rozwijającymi umiejętności doradcze w świecie edukacji i pracy. Warszawa–Kraków: Narodowe Forum Doradztwa Kariery.

Gati, I., Gadassi, R., Saka, N. (2011). Emotional and personality-related aspects of career decision-making difficulties. Facets of career indecisiveness. Journal of Career Assessment, 19(1), 3–20, DOI: https://doi.org/10.1177/1069072710382525.

Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, (97), 385–398.

Kot, P., Zaleszczyk, A.K. (2015). Trudności w podejmowaniu decyzji zawodowych u maturzystów. W: Z.B. Gaś (red.), Kłopoty z dorosłością (s. 195–211). Lublin: Innovatio Press.

Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP.

Mountain, A., Davidson, C. (2015). Working Together. Organizational Transactional Analysis and Business Performance. Farnham: Gower.

Rożnowski, B. (2013). Trudności w podjęciu decyzji zawodowej przez młodzież kończącą szkoły ponadgimnazjalne i wyższe. Przegląd Psychologiczny, 56(1), 34–47.

Rożnowski, B., Markowski, K., Łobocki, J., Konefał, K. (2007). Postawy i zachowania uczestników lokalnego rynku pracy. Wyniki badań terenowych w wybranych powiatach województwa lubelskiego. Lublin: Instytut Rynku Pracy – Fundacja Nowy Staw.

Sarzyńska-Mazurek, E. (2017). Wartościowa praca w opinii różnych pokoleń. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 99(4), 84–92.

Savickas, M.L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M.E., …, Vianen, A.E. van (2009). Life designing. A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239–250, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004.

Tokarz, M. (2006). Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk: GWP.

Turska, E. (2014). Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Wojtasik, B. (2005). Edukacyjno-zawodowe wybory nastolatków w „społeczeństwie ryzyka”. W: R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości (s. 177–183). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Wosik-Kawala, D., Sarzyńska-Mazurek, E. (2017). Wartość pracy w percepcji młodzieży stojącej u progu kariery zawodowej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Yeung, W.-J., Rauscher, E. (2014). Youth early employment and behavior problems. Human capital and social network pathways to adulthood. Sociological Perspectives, 57(3), 382–403, DOI: https://doi.org/10.1177/0731121414531105.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.4.285-305
Date of publication: 2019-12-31 17:08:35
Date of submission: 2019-05-16 14:51:13


Statistics


Total abstract view - 1230
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 729

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Danuta Iwona Wosik-Kawala, Ewa Sarzyńska-Mazurek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.