Seeking Acceptance in Youth Subcultures

Mariola Holeksa

Abstract


The article deals with seeking acceptance by young people who are struggling with many difficulties. Problems in relationships with peers and a lack of understanding on the part of parents affects the search for acceptance outside the immediate environment. Young people seek acceptance among others from youth subcultures. They have changed significantly today. They are no longer highly visible groups with clearly defined boundaries. Changes in modern society have also affected youth subcultures. The purpose of the analysis was to look for an answer to a question that was formulated as follows: What is the sense of identity in the narratives of representatives of youth subcultures? The narrative and biographical interview method was used in these studies. The study involved five young women. In the qualitative research described here, the narrators indicated that they were struggling with difficult relationships with parents and peers, and the subculture allowed them to find understanding.


Keywords


youth subcultures; sense of acceptance; acceptance

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman, Z. (2007). Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim. Gdańsk: GWP.

Bauman, Z. (2009). Niecodzienność nasza codzienna… W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności (s. 77–93). Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Filipiak, M. (1999). Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: GWP.

Melosik, Z. (2015). Kultura popularna, pedagogika i młodzież. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 31–42). Łódź: theQ studio.

Melosik, Z. (2016). Post-subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej: tyrania tymczasowości? Studia Edukacyjne, (39), 73–96.

Muggleton, D. (2004). Wewnątrz subkultury: ponowoczesne znaczenie stylu. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.

Pęczak, M. (1992). Mały słownik subkultur młodzieżowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Piotrowski, P. (2003). Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rosenthal, G. (2012). Badania biograficzne. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 279–308). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Tomaszek, K., Tucholska, S. (2012). Psychospołeczne następstwa poczucia alienacji u młodzieży. Pedagogia Christiana, 30(2), 163–201. DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2012.030




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.169-178
Date of publication: 2020-06-29 17:48:56
Date of submission: 2018-10-07 23:14:07


Statistics


Total abstract view - 3179
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1541

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Mariola Holeksa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.