Parental Dimension of Health Education in Female Students’ Views and Experience

Anna Śniegulska

Abstract


Health is a highly appreciated and desired value. Therefore the issue of health has always been considered in scientific reflections. Also in contemporary times it occupies an important place both in the scientific discourse and in the general discussion. It may be implied that a human shows an increasing interest in health bearing in mind that it is, on the one hand, a basis of a happy life for a human and his development, and on the other hand, a factor in social potential development. Taking that into consideration, the issue of health should hold a central place in the reflection on contemporary education. The issue of health education is addressed in this study, focusing on its parenting dimension. Since it is assumed that mainly parents, by their example and taken action, play a fundamental role in this education. The article is a report from scientific research carried out among the female students of Faculty of Pedagogy of the University of Rzeszów. The aim of this research is to answer the question about the role of parents in their child’s health education.


Keywords


health; health education; family parents

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN.

Bakiera L. (2013), Zaangażowane rodzicielstwo a autokreacyjny aspekt rozwoju dorosłych, Warszawa: Difin.

Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Długołęcka A. (2017), Edukacja do zdrowia seksualnego, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, Warszawa: PWN.

Górniewicz J. (1996), Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń–Olsztyn: Studium Kształcenia Ustawicznego „GLOB”.

Kłyk M. (2003), Wybrane problemy edukacji w rodzinie, [w:] L. Niebrój, M. Kosińska (red.), Rodzina: edukacja zdrowotna i rehabilitacja, Katowice: ŚAM.

Kotlarska-Michalska A. (2001), Role kobiety w małżeństwie i rodzinie. Ciągłość i zmiana, [w:] M. Golka (red.), Nowe style zachowań, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Lewicki C. (2005), Czynniki determinujące przebieg, jakość i efekty wychowania zdrowotnego dzieci 6- i 11-letnich w rodzinie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Lewicki C. (2006), Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Ładyżyński A. (2014), Subsystem rodzicielski i jego znaczenie dla wspólnoty rodzinnej, [w:] J. Brągiel, B. Górnicka (red.), Rodzicielstwo w sytuacji dezorganizacji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Łobocki M. (2007), Teoria wychowania w zarysie, Kraków: Impuls.

Plopa M. (2011), Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Impuls.

Schuman H. (2013), Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K. (2009), Edukacja zdrowotna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Szacka B. (2008), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Szewczyk T. (2006), Pedagogika zdrowia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk: GWP.

Wojciechowska K. (2017), Środowiskowe aspekty kształtowania nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Kierunki rozwoju współczesnej edukacji, Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas.

Woynarowska B. (2017a), Modele zdrowia, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, Warszawa: PWN.

Woynarowska B. (2017b), Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej, [w:] B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.2.145-159
Date of publication: 2018-12-22 08:06:06
Date of submission: 2018-05-09 18:48:33


Statistics


Total abstract view - 1696
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 780

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Anna Śniegulska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.