Initiating Changes in the Social Worker – Customer Diad

Marta Czechowska-Bieluga

Abstract


The social worker is prepared to professionally implement changes in families experiencing problems that they cannot cope with. Raising the level of social worker’s professional competence in this field takes place both during the education preparing him/her for work and in the course of obligatory professional development. As the initiator of change in the family, the social worker can increase the chances to success in life of its members and, thus, to improve the quality of their lives. In organizational units, social workers must cope with dynamic and intense changes. What is important in their professional profile, is the way they perceive changes and the willingness to deal with them. Presented analyzes allow not only to determine the level of willingness to change among the social workers and the family members they assist but also to compare the preparedness level in the selected groups. It turned out that there are significant differences in the three out of seven analyzed readiness scales. However, in all groups people with low scores prevail.


Keywords


social worker; change

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Czechowska-Bieluga M. (2017), Gotowość do zmian życiowych – propozycja warsztatu metodologicznego, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 1.

Kadela K., Kowalczyk J. (2014), Standardy pracy socjalnej, Warszawa: Wrzos.

Kantowicz E. (2013), Pedagogika (w) pracy socjalnej, Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Kantowicz E. (2014), Praca socjalna z rodziną ryzyka, [w:] M. Ruszkowska, M. Winiarski (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa: CRZL.

Kowalczyk B., Kowalczyk J., Karczewska A. (2014), Pracownik socjalny w perspektywie zarządzającego procesem zmiany, Warszawa: CRZL.

Krasiejko I. (2012), Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń: Wydawnictwo Akapit.

Leśniak-Berek E. (2016), Superwizja z perspektywy jej uczestników – o czynnikach warunkujących skuteczność procesu superwizyjnego, [w:] M. Kawińska, J. Kurtyka-Chałas (red.), Praca socjalna jako dyscyplina naukowa. Współczesne wyzwania wobec kształcenia i profesji, Warszawa: UKSW.

Łuczyńska M. (2012), Kliniczna praca socjalna, [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), W stronę aktywnych służb społecznych, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Miller W.R., Rollnick S. (2010), Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004), Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa: KOWEZiU.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.4.75
Date of publication: 2018-03-14 13:24:55
Date of submission: 2017-11-10 09:48:27


Statistics


Total abstract view - 1395
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1011

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Marta Czechowska-Bieluga

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.