“The Lenses and Eye or Feeling and Faith” – Dilemmas of a Social Worker

Anna Weissbrot-Koziarska

Abstract


In their daily work, social workers experience many ethical dilemmas related to their direct work practice. They refer inter alia to such issues as uncertainty about the validity of their decisions, the need to choose between an effective action which is compliant with the law or take an action against the expectations and will of the customer. What should they follow, should they stay in the agreement with their conscience, comply with the rules ipso facto staying in a conflict with themselves, or maybe partially customize the system of their own values to the rules, bending them to his/her own conscience?


Keywords


dilemma; ethics; client; social worker; value

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brągiel J. (2002), Wokół etyki zawodu pracownika socjalnego, [w:] J. Bragiel, A. Kurcz (red.), Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Dąbrowski Z. (2000), Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Jeziorska J. (2004), Wybrane podejścia dydaktyczne do kształtowania wartości, [w:] R. Niparko, J. Skrzypczak (red.), Edukacja. Teologia i Dialog, Poznań: Wydział Teologiczny UAM.

Kamiński T. (2003), Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa: Centrum Szkoleniowo-Wydawnicze AV, Polskie Towarzystwo Pracowników Socjalnych.

Kantowicz E. (2005), Praca socjalna jako działalność praktyczna i naukowa, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kargulowa A. (2003), Społeczny kontekst organizowania pomocy i udzielania wsparcia, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Lalak D., Pilch T. (red.) (1999), Elementarne pojęcia pedagogiki i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Łobocki M. (2007), W trosce o wychowanie w szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Marody M. (2007), Trzy Polski – instytucjonalny kontekst strategii dostosowawczych, [w:] M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Marynowicz-Hetka E. (2006), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Olbrycht K. (1994), „Edukacja aksjologiczna” – próba interpretacji i zarys programu, [w:] K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Radziewicz-Winnicki A. (2008), Pedagogika społeczna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sałaciński L. (2010), Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela. Złudzenie transmisji wartości w edukacji, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Zdybel L. (1994), Godność ludzka, [w:] S. Jedynak, J. Dębowski (red.), Mały słownik etyczny, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.177
Date of publication: 2017-11-09 08:16:43
Date of submission: 2017-08-02 11:58:26


Statistics


Total abstract view - 1816
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 10447

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Anna Weissbrot-Koziarska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.