Parents' creative attitude in relation to children with chronic illnesses

Anna Maria Stawecka

Abstract


The formational influence of the family is crucial to the children’s biopsychosocial development, their attitude toward life and mental health. Such a role poses a considerable challenge for the parents of chronically-ill children. The parental and creative attitudes direct the way the parents react to the child’s illness and adapt their family and professional life to such a new and difficult situation.


Keywords


children, creative attitude, chronic illness

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Antoszewska B. (2011), Rodzice dzieci przewlekle chorych – wybrane zagadnienia, [w:] B. Antoszewska (red.), Dziecko przewlekle chore. Problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Arusztowicz B. (1992), W trosce o uśmiech chorego dziecka, Warszawa: WSiP.

Bishop G.D. (2000), Psychologia zdrowia, Wrocław: Astum.

Braun D. (2007), Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Góralczyk E. (1996), Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa: CMPPP MEN.

Kuśpit M. (2004), Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych, [w:] S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Maciarz A. (1996), Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo-wychowawczy, Zielona Góra: Wydawnictwo Verbum.

Maciarz A. (2001), Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Maciarz A. (2006), Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Maciarz A. (1998), Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Olczak M. (2010), Trening twórczości. Współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ossowski R. (1999), Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji, Bydgoszcz: WSP.

Pilecka W. (2002), Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Pilecka W. (1999), Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka, [w:] W. Pilecka, P. Majewicz, A. Zawadzki, Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dziecka, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Pilecka W. (1994), Chorobowe i przedchorobowe uwarunkowania rozwoju psychicznego dzieci o specjalnych potrzebach zdrowotnych, „Kultura i Edukacja”, 4.

Pilecka W. (2004), Dzieci niepełnosprawne, [w:] W. Pilecka, G. Rutkowska, L. Wrona (red.), Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów studiów nauczycielskich, Kraków: Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej.

Popek S. (1998), Twórczość dzieci, [w:] W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii, Warszawa: FI.

Popek S. (1988), Zdolności i uzdolnienia twórcze – podstawy teoretyczne, [w:] S. Popek (red.), Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP.

Pufal-Struzik I. (2006), Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce: Wydawnictwo Wszechnicy Świętokrzyskiej.

Rampe M. (2006), Odporność psychiczna siedem filarów. Tajemnica naszej wewnętrznej siły, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.

Salmon P. (2002), Psychologia w medycynie wspomaga współpracę z pacjentem i proces leczenia, Gdańsk: GWP.

Schlicksupp H. (2004), 30 minut dla większej kreatywności, Katowice: Wydawnictwo KOS.

Skórczyńska M. (2007), Przewlekła choroba dziecka w aspekcie realizacji zadań życiowych rodziny, [w:] B. Cytowska, B. Winczura (red.), Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne,

Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Strelau J. (red.) (2000), Słownik wybranych terminów, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. I, Gdańsk: GWP.

Szmidt K.J. (2013), Pedagogika twórczości, Sopot: GWP.

Szmidt K.J., Piotrowski K.T. (red.) (2012), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Tatarkiewicz W. (1976), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN.

Trojanowska-Kaczmarska A. (1971), Dziecko i twórczość, Wrocław: Ossolineum.

Turska D. (1994), Dynamika postawy twórczej a typ kształcenia szkolnego młodzieży, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Wróblewska M. (2004), Wyznaczniki twórczości w opinii osób o postawach twórczych, [w:] S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce, Lublin: Wydawnictwo UMCS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.3.59
Date of publication: 2017-06-28 11:17:19
Date of submission: 2016-08-30 15:57:22


Statistics


Total abstract view - 1777
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 3466

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Anna Maria Stawecka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.