Parental Attitudes of Parents with Physical Disabilities and the Self-Esteem of Their Children
Abstract
of children raised by parents with physical disabilities, and if so, what is its nature? The study involved 59 parents (26 mothers and 33 fathers) and their children aged 14–18. The research instruments used were the Parental Attitudes Scale by M. Plopa and the Rosenberg Self-Esteem Scale (SES). The results showed that the parental attitudes presented by parents with physical disabilities were most often inappropriate or moderately appropriate, while the children’s self-esteem levels
were predominantly low or very low. Correlational analysis revealed weak and mostly statistically insignificant relationships between the variables. These findings indicate a need for systemic psychoeducational support for parents with physical disabilities, particularly in the area of enhancing parenting competencies
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Belli, E., Gürbüz, A., Bedir, F. (2019). The effect of parent's attitudes on the leadership behaviors of students at the Faculty of Sport Sciences. Journal of Physical Education & Health, 8(13), 5–14.
Bochniarz, A. (2010). Postawy rodzicielskie a funkcjonowanie społeczne jedynaków. Lublin: UMCS.
Bochniarz, A. (2017). Samoocena rodziców z niepełnosprawnością ruchową. W: D. Opozda, M. Leśniak (red.), Rodzicielstwo w wybranych zagadnieniach pedagogicznych. Seria Pedagogika rodziny w teorii i praktyce (t. 5, s. 159–169). Lublin: Wydawnictwo Epistemes.
Bochniarz, A. (2018). Samoocena osób niepełnosprawnych ruchowo pracujących zawodowo. W: A. Wiatrowska (red.), Problemy edukacji zdrowotnej. Historia i współczesność. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 31(2), 207–221.
Bochniarz, A. (2019). Psychospołeczne uwarunkowania potrzeb młodzieży z rodzin niepełnych. Lublin: UMCS.
Byra, S., Parchomiuk, M. (2015). Przywiązanie a satysfakcja małżeńska współmałżonków osób z niepełnosprawnością ruchową. Studia nad Rodziną, 37, 199–220.
Chęć, M., Rachubińska, K., Konieczny, K. (2024). The importance of parental attitudes for locus of control among adolescents. Pomeranian Journal of Life Sciences, 70(1), 46–52. https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.95
Daniel, E., Weisman, M. B., Knafo-Noam, A., Bardi, A. (2021). Longitudinal links between self-esteem and the importance of self-direction values during adolescence. European Journal of Personality, 37(1), 20–32. https://doi.org/10.1177/08902070211040978
Duda, A. (2021). Samoocena i poczucie prężności a struktura potrzeb osób pochodzących z rodzin alkoholowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 34(2), 159–176. https://doi.org/10.17951/j.2021.34.2.159-176
Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar: Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Elshanum, D. C. (2024). The role of parents in enhancing self-esteem of school-age children: Exploring parenting styles, involvement, and socioeconomic factors. Acta Psychologia, 3(3), 11–121. https://doi.org/10.35335/psychologia.v3i3.65
Gerc, K. (2019). Kształtowanie poczucia własnej wartości u dziecka. Hejnał Oświatowy, 10(186), 3–8.
Henriksen, I. O., Ranøyen, I., Indredavik, M. S., Stenseng, F. (2017). The role of self-esteem in the development of psychiatric problems: A three-year prospective study in a clinical sample of adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 11, Article 68. https://doi.org/10.1186/s13034-017-0207-y
Jankowska, A. M., Włodarczyk, A., Campbell, C., Shaw, S. (2015). Parental attitudes and personality traits, self-efficacy, stress, and coping strategies among mothers of children with cerebral palsy. Health Psychology Report, 3(3), 246–259. https://doi.org/10.5114/hpr.2015.51903
Jastrzębski, J., Baranowska, M. (2015). Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu się poczucia kontroli u dzieci w wieku przedszkolnym. Kwartalnik Naukowy, 1(21), 63–79.
Kapoor, T., Sethi, S. R. (2024). The impact of family environment on self-esteem and resilience among college day scholars and hostellers. International Journal of Indian Psychology, 12(2), 1385–1405. https://doi.org/10.25215/1202.122
Kijak, R. (2013). Macierzyństwo i ojcostwo osób niepełnosprawnych intelektualnie. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 3, 136–145.
Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2(4), 164–176.
Marszałek, L. (2006). Niepełnosprawność. Kobiecość. Rodzina. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Mruk, C. J. (2006). Self-Esteem Research, Theory, and Practice. Toward a Positive Psychology of Self-Esteem. New York: Springer Publishing Company.
Nowak, K. (2022). Poziom samooceny wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 35(3), 171–191. https://doi.org/10.17951/j.2022.35.3.171-191
Orth, U., Robins, R. W. (2022). Is high self-esteem beneficial? Revisiting a classic question. American Psychologist, 77(1), 5–17. https://doi.org/10.1037/amp0000922
Podgórska-Jachnik, D. (2012). Problem ojcostwa w kontekście niepełnosprawności z perspektywy naukowej. W Ja, Ojciec (s. 3–6). Warszawa: Fundacja OTWÓRZ OCZY.
Prilleltensky, O. (2004). My child is not my carer: Mothers with physical disabilities and the well-being of children. Disability & Society, 19(3), 209–223. https://doi.org/10.1080/0968759042000204185
Plopa, S. (2008a). Więzi w małżeństwie i rodzinie: Metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Plopa, M. (2008b). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mącik, D. (2018). Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu wczesnych nieadaptacyjnych schematów: Badania populacji nieklinicznej. Polskie Forum Psychologiczne, 23(1), 201–215. https://doi.org/10.14656/PFP20180113
Milewska, M., Iłendo-Milewska, A. (2021). Znaczenie wybranych postaw rodzicielskich (nadopiekuńczości i niekonsekwencji) w rozwoju emocjonalno-społecznym dzieci w wieku pięciu i sześciu lat. Zagadnienia Społeczne, 1(15), 65–85.
Mogonea, F.-R., Mogonea, F. (2014). The role of the family in building adolescents’ self-esteem. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 127, 189–193. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.238
Szydłowska, M., Borecka-Biernat, D. (2023). Parental attitudes in the retrospective assessment of adults and the quality of interpersonal relationship towards siblings. Polskie Forum Psychologiczne, 28(1), 56–78. https://doi.org/10.34767/PFP.2023.01.04
Wojciszke, B. (2011, 2012). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Yilmaz Bodur, Z., Aktan, S. (2021). A research on the relationship between parental attitudes, students’ academic motivation and personal responsibility. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(4), 636–655. https://doi.org/10.46328/ijonses.187
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.101-116
Date of publication: 2025-09-15 08:22:12
Date of submission: 2025-05-20 17:01:43
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Agnieszka Bochniarz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.