A contemporary look at the essence and uniqueness of therapeutic fairy tales for children
Abstract
The contemporary book market offers many fairy tales with the term "therapeutic", which is associated with the risk of overusing this term by some authors. Therefore, it is worth systematizing the knowledge about the criteria that a therapeutic fairy tale should meet. This is the main goal of the study, which is a review in nature. It characterizes therapeutic fairy tales and systematizes their components that determine the uniqueness of this work based on the confrontation of the thoughts of selected authors who can be considered authorities in this field. It was noted that a therapeutic fairy tale must simultaneously meet literary criteria and contain therapeutic techniques for the young reader. Due to the great demand for the use of therapeutic fairy tales in the upbringing of children experiencing various difficulties, it is also possible for parents, educators, psychologists or therapists to create such works on their own. Interested readers will find in this article a compendium of knowledge and tips on the essence and uniqueness of therapeutic fairy tales.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bac, A. (2017). Terapia zajęciowa. PZWL.
Baker, Ph. (1997). Metafory w psychoterapii. Teoria i praktyka, cz. 1. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bettelheim, B. (1996). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brett, D. (2013). Bajki, które leczą cz. 2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ganczarska, M. (2011). Spotkania z fikcyjnym terapeutą. Jak tworzyć i czytać dzieciom opowiadania korygujące w ramach interwencji terapeutyczno-wychowawczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Ganczarska, M. (2017). Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych. Co nauczyciel może zaczerpnąć z pracy terapeuty. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Klimowicz, K. (2009). Jak samodzielnie napisać bajkę terapeutyczną?, W: K. Ibisz i in. (red.), Bajkoterapia, czyli dla małych i dużych o tym jak bajki mogą pomagać (s. 235–238). Wydawnictwo ,,Nasza Księgarnia''.
Korczak, J. (2002). Jak kochać dziecko. Prawo dziecka do szacunku. Wydawnictwo akademickie ŻAK.
Krasoń, K. (2002). Baśniowe odkrywanie znaczeń jako wspomaganie rozwoju dziecka. W: J. Papuzińska, G. Leszczyński (red.), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia (s. 248-259). CEBID.
Popławska, A., Szeląg, P., Kotowski, K. (2011). Słownik terminów literackich. Wydawnictwo ,,GREG''.
Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie rozumienia świata społecznego i siebie. Media Rodzina.
Molicka, M. (1999). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Media Rodzina.
Molicka, M. (2003). Bajki terapeutyczne, cz.2. Media Rodzina.
Radochoński, M. (2001). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Popławska, A., Szeląg, P., Kotowski, K. (2011). Słownik terminów literackich. Wydawnictwo ,,GREG''.
Sufa, B., Janas, M. (2018). Bajkoterapia jako skuteczna metoda wspomagająca rozwój dziecka. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(12), 413 - 425.
Szulc, W. (2006). Bajki-nie-bajki i bajkoterapia. Życie Szkoły, 6, 5 - 11.
Tylińska, B., Leszczyński, G. (2002). Słownik literatury dziecięcej. Wydawnictwo Ossolineum.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.1.159-173
Date of publication: 2025-09-15 08:22:22
Date of submission: 2024-12-16 09:48:13
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Gabriela Anna Nieśpiałowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.