Some aspects of upbringing of child with intellectual disabilities in the moderate degree in the perspective of mothers and teaching staff

Bożena Sidor-Piekarska

Abstract


The article has an empirical character. The problem considered in it concerns the specificity of the process of raising a child with intellectual disability in the moderate degree. The research includes two own surveys directed to the children’s mothers, teachers and special teachers. 60 people took part in the research, including 30 mothers of children with intellectual disability in the moderate degree (children aged 6 to 14) and 30 teachers and special teachers working with children with intellectual disability in the moderate degree aged 6 to 14. The results of the research indicate the most commonly highlighted goals from the viewpoint of the mothers of children with intellectual disability in the moderate degree in case of their upbringing: self-reliance and eliminating difficult behaviour as well as socializing and communicating. The teachers, on the other hand, emphasised mainly the objectives connected with forming self-reliance and socializing. The children’s mothers declare that difficult behaviour of children is their main educational problem (among others obstinacy, aggression, rebellion), whereas children achieve the biggest success in self-service activities and self-management. All the examined teachers think that the school is both a place of bringing up and teaching students with intellectual disability in the moderate degree, therefore they combine educational contents with the ones associated with upbringing during classes.


Keywords


child with intellectual disability; upbringing; mothers; teachers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Batko E. (2002), Wspieranie rozwoju zachowań autonomicznych uczniów głębiej upośledzonych umysłowo, [w:] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz. II, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Bogdanowicz M. (1991), Psychologia kliniczna w wieku przedszkolnym, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Brzezińska A. (2009), Drogi dziecka ku samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością, [w:] A. Brzezińska, M. Ohme, A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński (red.), Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk: GWP.

Kostrzewski J. (1981), Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo, [w:] K. Kirejczyk (red.), Upośledzenie umysłowe – Pedagogika, Warszawa: PWN.

Lausch-Żuk J. (1999), Dzieci głębiej upośledzone umysłowo, [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP.

Jaszczuk J., Ziątek K. (2006), Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności, Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro.

Kirenko J., Parchomiuk M. (2008), Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym, Lublin: Drukarnia i Wydawnictwo Akademickie WSSP.

Kwiatkowska M. (2006), Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Mental Retardation: Definition, Classification, and Systems of Supports (2002). 10th Edition, Washington: American Association on Mental Retardation.

Muszyńska E. (1999), Ogólne problemy wychowania w rodzinie dzieci niepełnosprawnych, [w:] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP.

Marcinkowska B. (2010), Model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym

lub znacznym, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: MEN.

Mieszkowicz M. (2001), Konstruowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających rozwojowi społecznemu dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, [w:] M. Piszczek (red.), Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, Warszawa: CMPP.

Piszczek M. (2002), Wstęp, [w:] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz. II, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Resler-Maj A. (2009), Wspomaganie rozwoju dziecka z ograniczoną sprawnością w wieku przedszkolnym, [w:] A. Brzezińska, M. Ohme, A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński (red.), Droga do samodzielności – jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk: GWP.

Wyczesany J. (1999), Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków: Impuls. Zakrzewska-Manterys E. (2013), Brak pożytków z historii, „Bardziej Kochani”, 2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.1.129
Date of publication: 2015-09-02 09:42:49
Date of submission: 2015-09-02 09:12:48


Statistics


Total abstract view - 1963
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 22541

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Bożena Sidor-Piekarska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.