The Demand for Specialists in Working with Children with Developmental Disorders in Kindergarden and Early School Education

Joanna Waszczuk, Anna Majewska, Helena Konowaluk-Nikitin, Stanisława Nazaruk, Karolina Sienkiewicz, Barbara Struk

Abstract


Bearing in mind the importance of the full development of preschool and early school pupils, close attention should be paid to the tasks of specialists in this area. Psychologists, educators, speech therapists, and therapists employed in psychological and pedagogical counseling centers play a key role. The need was noticed to conduct diagnostic pedagogical research to determine the demand for specialists who work with children at preschool and early school age with disabilities or developmental disorders. The goal was achieved through document analysis conducted in district psychological and pedagogical clinics located in the Biała Podlaska district. The subject of the research was the content of both the certificates stating the need for a special education program and the official opinions on the need for early support of child development issued during the 2021/2022 school year. The research aimed to identify the most common types of disorders among children with disabilities and developmental abnormalities, and to determine what specialists are needed to alleviate these disorders within inclusive education. As research results have shown, the greatest demand is for psychologists, special educators, educational therapists, speech therapists, and sensory integration specialists.


Keywords


child with developmental disorders; psychological and pedagogical counseling center; educator; speech therapist; psychologist; therapist

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bartuś, E. (2023). Pedagog specjalny jako współorganizator edukacji włączającej w narracjach nauczycieli. Colloquium pedagogika – nauki o polityce i administracji, 4(52), 211–229. DOI: 10.34813/48coll2023.

But, T., Eynskou, M. (2007). Pokazateli inklyuzii: prakticheskoye posobiye i dr.; pod red. M Vogana; per. Igor’ Anikeyev. ROOI „Perspektiva”.

Gacka, E. (2019). Podejście interakcyjne rodzic–dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy. Logopedia, 48(1), 271–285.

Kluczyńska, S., Sokołowska, E. (2023). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – wyzwania i rekomendacje. Psychologia Wychowawcza, 69(27), 67–77. DOI: 10.5604/01.3001.0054.0911.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.).

Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Niewydolna pomoc psychologiczna i psychoterapeutyczna dla dzieci i młodzieży. https://www.nik. gov.pl/aktualnosci/niewydolna-pomoc-psychologiczna-i-psychoterapeutyczna-dla-dzieci-i-mlodziezy.html [dostęp: 20.09.2024].

Pietrzyk, M., Baryła-Zapała, E., Dąbrowska-Nowak, E., Kotkiewicz, M., Syrda, J., Zając, J., Gierowska, A., Okupska, K. (2023). Ewaluacja wsparcia poradni psychologiczno pedagogicznych Badanie wartości wskaźnika rezultatu długoterminowego PO WER. Ministerstwo Edukacji i Nauki. Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kutno: Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach edukacyjnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1594).

Sikorski, J., Majewicz, P. (2024). Pedagog specjalny w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach – nowe stanowisko specjalisty w polskim systemie edukacji w opinii nauczycieli. Journal of Modern Science, 1(55), 582–596. DOI: 10.13166/jms/183984.

Słopień, A. (2022). Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwania, prognozy i rekomendacje. W: M.A. Michalski (red.), Rodzina – wyzwania na XXI wiek. Rządowa rada ludnościowa (s. 146–163). Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych – zespół pod kierunkiem Wojciecha Szuchty.

Specjaliści w szkołach i przedszkolach od 1 września 2022 r. – co się zmienia?. https://www.ecrk¬bialystok.com.pl/index.php/aktualnosci_sg/892-specjalisci-w-szkolach-i-przedszkolach-od-1- wrzesnia-2022-r-co-sie-zmienia [dostęp: 17.04.2024].

Śliwerski, B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo APS.58

Unia równości: Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021–2030. https:// ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1484&langId=pl [dostęp: 17.04.2024].

Walkiewicz-Kruta, M. (2023). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci i wsparcie rodzin. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Zaorska, M. (2018). Edukacja włączająca w perspektywie mentalności urzędniczo-administracyjnej oraz potrzeb praktyki pedagogicznej. W: I. Fajfer-Kruczek (red.), Problemy Edukacji, Reha¬bilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych (s. 13–24, t. 26). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2025.38.2.45-58
Date of publication: 2025-10-28 13:33:43
Date of submission: 2024-10-03 20:57:12


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Anna Majewska, Joanna Waszczuk, Helena Konowaluk-Nikitin, Stanisława Nazaruk, Karolina Sienkiewicz, Barbara Struk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.