Tadeusz W. Nowacki’s conception of supplementing education and occupational improvement still current in modern requirements of the job market

Barbara Baraniak

Abstract


Tadeusz W. Nowacki, the creator of pedagogical work, noticed in his scientific conception the problem of supplementing education and occupational improvement, so he created a new seventh research area in his scientific sub-discipline. He acknowledged that these processes are a decisive part of the personality development program, which lasts an entire life and aims to achieve occupational
mastery, which would be an expression of occupational fulfilment. This masterly achievement exists in every occupation, but it is differently perceived because of the prestige of different occupations in society. Professions which require long education are perceived more prestigiously than common occupations, like a waiter, cook or hairdresser. Their reliable, conscientious work and general need to satisfy higher and higher demands of individuals are the consequences of civilization changes. As a result, workers keep improving their competences and products. It is all to satisfy consumers’ everyday needs. Purchasing these products is not only an accolade for people who make them, but also they are proud of their effort. This justifies their conclusion that it is worthwhile to supplement education for occupational improvement. In that way, the concept of Tadeusz W. Nowacki has been inscribed into the work development model started by Pius XI and continued by Stefan Wyszyński. They claimed, that not only product is improved, but also humans who produce it. Such a possibility, in Stefan Wyszyński’s opinion, have only humans as thinking and free beings who realize two aims: 1. To improve products; 2. To improve humans who work, which is the start of socioeconomic
progress, human civilization, moral and religious progress and world culture.

Keywords


supplementing education; occupational improvement; job market; Tadeusz W. Nowacki’s conception of supplementing education and occupational improvement

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baraniak B. (2006), Szkolny i pozaszkolny system kształcenia zawodowego, [w:] S. M. Kwiatkowski, A. Bogaj (red.), Edukacja a rynek pracy, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Baraniak B. (2008), Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa: IBE.

Baraniak B. (2010), Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań, Warszawa:IBE.

Davies I. V. (1981), Instructional Technique, New York: McGraw-Hill.

Delors J. (1998), Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Wyd. UNESCO.

Denek K. (1994), Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań–Toruń: Wyd. UAM.

Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, Warszawa: PWN.

Gerlach R. (1997), Nauczyciel w pozaszkolnych formach oświaty zawodowej, Bydgoszcz: Wyd.Uczelniane WSP.

Gerlach R. (2003), Edukacja zawodowa nie tylko dla rynku pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja wobec rynku pracy. Realia – Możliwości – Perspektywy, Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. K. Wielkiego.

Gnitecki J. (1991), Zarys teorii programów kształcenia w szkole wyższej, Zielona Góra: WSP.

Kartezjusz (2008), Rozprawa o metodzie. Rozmyślania nad zasadami filozofii, Warszawa: Hachette Livre Polska.

Kierski F. (2008), Wstęp [w:] Rozprawa o metodzie. Rozmyślania nad zasadami filozofii, Warszawa: Hachette Livre Polska.

Komisja Europejska (1997), Biała księga kształcenia i doskonalenia. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa–Radom: Wyd. WSP TWP i Instytut Technologii Eksploatacji.

Kruszewski K. (1992), Sztuka nauczania – czynności nauczycieli, Warszawa: PWN.

Mayor F. (2001), Przyszłość świata, Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.

Niemierko B. (1998), Koncepcje systemu oceniania w Polsce, [w:] K. Symela (red.), Wdrażanie i ewaluacja treści kształcenia zawodowego, t. II, Warszawa: IBE.

Nowacki T. (1971, 1974, 1977), Podstawy dydaktyki zawodowej, Warszawa: PWN.

Nowacki T. (1976), Dydaktyka doskonalenia zawodowego, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Nowacki T. (1983), Kształcenie i doskonalenie pracowników: Zarys andragogiki pracy, Warszawa: PWN.

Nowacki T. (1999, 2001), Zawodoznawstwo, Radom: ITeE.

Nowacki T. (2004a), O reinterpretacje układu kwalifikacji, [w:] S. M. Kwiatkowski (red.), Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, Warszawa: IBE.

Nowacki T. (2004b), Leksykon pedagogiki pracy, Radom: ITeE.

Nowacki T., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B. (2000), Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa: WSP TWP.

Ornstein A. C., Hunkins F. P. (1998), Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa: Wyd. WSiP.

Półturzycki J. (1996), Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń: Wyd. A. Marszałek.

Wiatrowski Z. (2000, 2004), Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz – Włocławek: WSP.

Wiatrowski Z. (2003), Edukacja ogólnotechniczna i informatyczna w warunkach cywilizacyjnych pierwszego dwudziestolecia XX wieku [w:] M. Kajdasz-Aquil, A. Michalski (red.), Edukacja

techniczna i informatyczna. Poglądy, wyzwania i możliwości, Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Wyszyński S. kard. (1991), Duch pracy ludzkiej, Warszawa: Wydawnictwo im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Soli Deo.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.45
Date of publication: 2015-07-09 21:45:40
Date of submission: 2015-07-09 12:00:34


Statistics


Total abstract view - 2151
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 9792

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Barbara Baraniak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.