Self-esteem of youth standing at the threshold of further education or transition to the labour market – on the example of students of lublin secondary schools

Danuta Iwona Wosik-Kawala

Abstract


Self-esteem is one of the factors conditioning the functioning of people in many areas of life, both personal and professional. It influences decisions made by people, including their professional career. The aim of the carried out research was an attempt to determine the self esteem of young people at the threshold of further education or transition to the labour market. 299 students of Lublin schools, including: basic vocational school, technical secondary school and general high school, made a research sample. The Rosenberg Self-Esteem Scale (SES) by Morris Rosenberg was used in the research. Analysis of the data showed that students from various types of schools, standing at the threshold of adulthood do not differ significantly in terms of their self-esteem. Differences were also not noted, taking into account the gender of the people examined. However, the fact that as many as every fourth respondent had a low, unfavourable level of self-esteem turned out to be disturbing. In the case of these students, action should be taken to increase their self-esteem.


Keywords


adolescence, self-esteem, students, young people

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., 1997, Psychologia społeczna. Serce i umysł. W: W. Domachowski (red.), tłum. A. Bezwińska i in., Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Baumeister R.F., Campbell J.D., Krueger J.I., Vohs K.D., 2003, Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? „Psychological Science in the Public Interest”, nr 4(1), 1–44.

Brzezińska A., 1973, Struktura obrazu własnej osoby i jego wpływ na zachowanie. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, 87–97.

Brzezińska A., 2003, Portrety psychologiczne człowieka. Jak zmienia się człowiek w ciągu życia? „Remedium”, nr 4(122), 1–3.

Buczak A., Samujło M., 2013, Samoocena globalna i postrzeganie własnego ciała a zachowania żywieniowe studentów. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 32, 232–242.

Czerwińska-Jasiewicz M., 1997, Decyzje młodzieży dotyczące własnej przyszłości (uwarunkowania psychospołeczne). Warszawa, Oficyna Wydawnicza WP UW.

Dzwonkowska I., Lachowicz-Tabaczek K., Łaguna M., 2008, Samoocena i jej pomiar SES. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Warszawa, Pracownia

Testów Psychologicznych.

Grabowiec A., 2011, Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Kirenko J., 2002, Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Ryki, Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania.

Kulas H., 1986, Samoocena młodzieży. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kulig M., 1988, Samoocena – jej rodzaje i rola w funkcjonowaniu ucznia w zespole rówieśników. „Życie Szkoły”, nr 7–8, 418–423.

Musiał D., 2007, Kształtowanie się tożsamości w adolescencji. „Studia z Psychologii w KUL”, t. 14, 73–92.

Niebrzydowski L., 1974, Zależność planów i dążeń życiowych uczniów klas V–VIII od posiadanej samooceny. „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, 359–366.

Niebrzydowski L., 1976, O poznawaniu i ocenie samego siebie. Warszawa, Nasza Księgarnia.

Niebrzydowski L., 1989, Psychologia wychowawcza. Samoświadomość, aktywność, stosunki interpersonalne. Warszawa, PWN.

Obuchowska I., 1983, Psychologia rozwojowa dla rodziców. Okres dorastania. Warszawa, Nasza Księgarnia.

Obuchowska I., 1996, Drogi dorastania. Psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Obuchowska I., 2010, Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, wyd. 3–6 dodruk, Warszawa, PWN, 163–201.

Podolska-Filipowicz E., 2004, Profesjonalne i nieprofesjonalne doradztwo zawodowe. W: H. Bednarczyk, J. Figurski, M. Żurek (red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Warszawa–Radom, WSP ZNP – Wydawnictwo ITE.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., 2009, Psychologia rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Reykowski J., 1982, Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności człowieka. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia. Warszawa, PWN, 762–825.

Śliwerski B., 2001, Program wychowawczy szkoły. Warszawa, WSiP.

Tyszkowa M., 1972, Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży. Warszawa, Nasza Księgarnia.

Wojciszke B., 2015, Psychologia społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wosik-Kawala D., 2007, Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Lublin, Wydawnictwo UMCS .

Wosik-Kawala D., 2013, Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Wosik-Kawala D., Sarzyńska-Mazurek E., 2017, Wartość pracy w percepcji młodzieży stojącej u progu kariery zawodowej. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Wosińska W., 2004, Psychologia życia społecznego. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.243-257
Date of publication: 2020-06-03 13:24:57
Date of submission: 2019-10-21 20:07:28


Statistics


Total abstract view - 5140
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2256

Indicators





Copyright (c) 2020 Danuta Iwona Wosik-Kawala

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.