Shalom bayit – jewish religious family and cultural heritage

Joanna Cukras-Stelągowska

Abstract


Its main purposes were to establish patterns of Jewish family life and to identify the main forms and content of the family message regarding cultural heritage at the disposal of religious families. The qualitative research involved identifying four main elements of the transmission of tradition. According to Jerzy Nikitorowicz, they are: a functional element – transmission mechanisms; an objective element – content of the cultural goods transmitted; a subjective element – carriers of tradition; and an educational element. At the first stage of the research, several free-form interviews (similar to expert opinion survey) Based on the interviews the most important contexts regarding the transmission of cultural content in the modern family and the essence of the transmission of Jewish religious and linguistic heritage were sought.


Keywords


Jewish family; cultural heritage; Rabbis

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bagrowicz J., 1999, Pedagogia przymierza (II). Założenia pedagogii rodziny w świetle Biblii. „Paedagogia Christiana”, z. 1/3, 47–63.

Bilewicz M., Wójcik A., 2010, Does Identification predict Community involvement? Exploring consequences of Social Identification among the Jewish minority in Poland. „Journal of Community & Applied Social Psychology”, nr 20, 72–79. DOI : 10.1002/casp.1012.

Borzymińska Z., 2004, Żydowska narzeczona, żydowska żona. Obyczajowość ujęta w ramy prawa. W: A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i małżeństwo. Społecznokulturowe aspekty seksualności. Warszawa, Wydawnictwo DIG, 119–141.

Cukras-Stelągowska J., 2016, Świat wartości żydowskich w przekazie międzypokoleniowym. Amerykańska rodzina żydowska wobec ciągłości i zmiany kulturowej. W: J. Cukras-Stelągowska (red.), Pamiętanie i zapominanie. Konteksty pedagogiczne. Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 192–209.

Friedman M., 1996, Tradycja rodzinna w judaizmie. „Collectanea Theologica”, nr 66/2, 39–48. Gudonis M., 2003, Particularizing the universal: new Polish Jewish identities and a new framework of analysis. W: Z. Gitelman, B. Kosmin, A. Kovács (red.), New Jewish Identities: Contemporary Europe And Beyond. Budapest, Central European University Press, 243–262.

Kubinowski D., 2011, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Lorenz J., 2016, Polish newcomers to Jewishness: A reflection in the wake of the revival. W: N. Fisher, T. Parfitt (red.), Becoming Jewish: New Jews and Emerging Jewish Communities in a Globalized World. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 167–184.

Misiejuk D., 2011, Wychowanie na pograniczu kulturowym. Zagadnienia transferu wartości a marginalizacja tradycji. Wyzwania edukacji międzykulturowej. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska, Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego. Cieszyn–Warszawa–Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 123–131.

Nikitorowicz J., 2009, Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pałubicki W., Iluk J., 1995, Małżeństwo i rodzina w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Reszke K., 2013, Powrót Żyda. Narracje tożsamościowe trzeciego pokolenia Żydów w Polsce po Holokauście. Kraków-Budapeszt, Wydawnictwo Austeria.

Rostowska T., 1995, Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie wybranych wymiarów osobowości. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Sakowicz E., 2011, Wychowanie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela. „Paedagogia Christiana”, nr 1/27, 25–47.

Shoeman S., 1997, Early Hebrew education and its significance for present-day educational theory and practice. „HTS Teologiese Studies/Theological Studies”, nr 53 (1/2), 407–427. DOI 10.4102/hts.v53i1/2.1635.

Skrypionek Ł., 2011, Wywiad ekspercki – nowa perspektywa metodologiczna w badaniach pedagogicznych. W: A. Gajdzica, A. Minczanowska, M. Stokłosa (red.), Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych. „Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów”, z. 15, Cieszyn, Kraków, Impuls, 129–147.

Szwarcman-Czarnota B., 2008, W łańcuchu tradycji. W: A. Lipowska-Teutsch, E. Ryłko (red.), Pamięć wędrówki. Wędrówka pamięci. Kraków 2008, 21–27.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.1.43-55
Date of publication: 2020-04-09 11:30:39
Date of submission: 2019-10-09 12:13:10


Statistics


Total abstract view - 968
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 557

Indicators





Copyright (c) 2020 Joanna Cukras-Stelągowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.