The image of the mother and the image of the father in the perception of adolescents staying in socialization-type care and educational institutions

Lilianna Klimek

Abstract


Introduction: When the family ceases to fulfill its roles, does not foster the development of its members, and all the attempts to make the family functional and integral are not effective, it becomes necessary to place the child in a foster care environment. The image of parents present in an orphanage pupil’s consciousness has a crucial meaning for his/her personal development since it plays an important role in regulating the individual’s relations with the world, as well as it influences the ways of how the work with the family should be conducted.

Purpose of research: The purpose of the undertaken research is to diagnose the image of mother and father in the perception of young people growing up in an orphanage.

Method: The research was based on the diagnostic survey method. In the research participated 67 orphanage pupils from the Lublin voivodship and 66 adolescents living in their own complete families.

Results: The ways social orphans perceive parents are less positive than those typical for adolescents living in their own families. Moreover, the ways young people perceive the parental attitudes of the father, as well as their own attitudes towards him, including the extent to which they accept him, are significantly less positive in the group of adolescents remaining in residential care.

Conclusions: There is a need for a professional diagnosis of the family image of an orphanage pupils, ensuring properly oriented educational and therapeutic work with  child and the family.


Keywords


family; father image; mother image; orphanage; residential care

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baran B. (1981). Rola więzi społeczno – emocjonalnej w kształtowaniu osobowości dziecka. Warszawa – Poznań: PWN.

Czeredrecka B. (1999). Klimat i atmosfera życia w domu dziecka, a zaburzenia rozwoju i zachowania sierot społecznych. W: G. Gajewska, M. Haine (red.). Sieroctwo społeczne i jego kompensacja (s. 113-119). Zielona Góra: WSP

Doliński A., 1999, Tworzenie i akceptacja wzorów zachowań przez dzieci z domów dziecka i pełnych rodzin. W: G. Gajewska, M. Haine (red.) Sieroctwo społeczne i jego kompensacja (s. 157-161). Zielona Góra, WSP.

Doliński D., Strelau J. (2012). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 2. Gdańsk: GWP.

Firlit E. (1984) Rodzina w świadomości młodzieży z domu dziecka. Problemy Rodziny, 3, 16-24.

Gomułka E. (2002). Reintegracja rodzin wychowanków. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 1, 26-27.

Jaworowska A., Matczak A. (2008) Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworska – Maj H., 1987, Wychowankowie domów dziecka o swojej rodzinie. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 10.

Jurga M. (1975). Z badań nad rozwojem osobowości dorastających wychowanek Państwowych Domów Dziecka. Psychologia Wychowawcza, 5.

Kozak S., 1986, Sieroctwo społeczne. Psychologiczna analiza zaburzeń w zachowaniu się wychowanków domów dziecka. Warszawa: PWN.

Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Król A. (1992). Sytuacja emocjonalna wychowanków domów dziecka. Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 5- 6, 245-248.

Matyjas B. (1995). Rodzice wychowanków domu dziecka. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 2, 32.

Obijalski M. (2008). Modele pracy z wychowankiem. W: M. Krawiec (red.). W stronę zmian… Specyficzne modele opieki i pracy z wychowankiem. Łódź, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, 39-68.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (DZ.U.2019 poz.1111 z późniejszymi zmianami).

Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. W: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania. Seria I, Tom 5 [pozyskano z: eduentuzjasci.pl/image/.../NDN_Rozwoj_dziecka_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf]

Plopa M. (2019). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Poraj G. (1985). Wychowankowie domów dziecka o swoich rodzinach. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 6.

Regulska A. (2016). Odejście od instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym? Zmiany w funkcjonowaniu placówek opiekuńczo – wychowawczych w latach 2000-2014. Społeczeństwo i Rodzina, 4, 85-99.

Rembowski J. (1986). Postawy uczuciowe dzieci wobec dorosłych członków rodziny. W: M. Ziemska (red.). Rodzina i dziecko. (s. 127-142) Warszawa: PWN

Skwara D. (1977). Zależność między poziomem aktywności społecznej dzieci a ich percepcją więzi emocjonalnej w rodzinie. Psychologia Wychowawcza, 5.

Socha W. (1984). Stosunek wychowanków domów dziecka do swych rodziców. Problemy Rodziny, 3, 11-15.

Turos M. (1990). Wychowankowie domu dziecka o rodzinie. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 5-6, 187-192.

Zaborowski Z. (1994). Współczesne problemy psychologii społecznej i psychologii osobowości. Warszawa: Profi.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.157-174
Date of publication: 2021-04-16 14:27:15
Date of submission: 2019-06-30 19:16:24


Statistics


Total abstract view - 1213
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 962

Indicators





Copyright (c) 2021 Lilianna Klimek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.