Diagnoza w resocjalizacji – perspektywy pozytywna vs. negatywna, teoria vs. praktyka diagnozowania

Ewa Wysocka

Abstract


W opracowaniu autorka przedstawia model teoretyczny i metodologiczny diagnozy w resocjalizacji. W kolejnych akapitach artykułu dokonano analizy założeń teoretycznych: (1)  resocjalizacji pozytywnej oraz (2) diagnozy pozytywnej na potrzeby resocjalizacji (resilience, salutogeneza, koncepcja poznawcza diagnozy, teoria osobowości Seymoura Epsteina). Wskazano i opisano główne obszary diagnozy: nastawienia intrapersonalne, interpersonalne, wobec świata i wobec własnego życia, a także główne elementy procesu diagnozy w ujęciu pozytywnym i negatywnym (model komplementarny). 


Keywords


diagnoza, diagnoza w resocjalizacji, modele diagnozy pozytywnej i negatywnej, diagnoza komplementarna, resilience, salutogeneza, patogeneza, model dobrego życia, model ryzyka, poznawcza koncepcja osobowości, teoria osobowości Seymoura Epsteina, koncepcja

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Alford B.A., Beck A.T., 2005, Terapia poznawcza jako teoria integrująca psychoterapię. Kra-ków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (Tłum. Małgorzata Łamacz).

Barriga A.Q., Gibbs J.C., 1996, Measuring cognitive distortion in antisocial youth: develop-ment and preliminary evaluation of the How I Think Questionnaire. “Aggressive Behav-ior”, 22(5), 333-343.

Barriga A.Q., Gibbs J.C., Potter G.B., Liau A.K., 2005, Kwestionariusz “Jak myślę” (HIT). Podręcznik. Warszawa, Instytut Amity. (Tłum. Helena Grzegołowska-Klarkowska).

Bartkowicz Z., 2010, Kształtowanie świadomości aksjologicznej pedagogów resocjalizacyj-nych. W: Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka (red.) Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie. Lublin, Wydawnictwo UMCS, 39-44.

Bartkowicz Z., Maciaszczyk P., 2011, Poglądy na resocjalizację studentów pedagogiki jako rezultat ich kształcenia. W: Z. Bartkowicz, P. Maciaszczyk (red.) Profilaktyka i resocjali-zacja. Tarnobrzeg, Wydawnictwo PWSZ, 125-152.

Biel K., 2010, Zła resocjalizacja czy resocjalizacja zła. W: K. Biel, M. Sztuka (red.) Resocja-lizacja wobec tajemnicy zła. Kraków, Wydawnictwo WAM, „Ignatianum”, 133-160.

Epstein S., 2006, Conscious and unconscious self-esteem from the perspective of cognitive-experiential self-theory. W: M.H. Kernis (red.) Self-esteem: Issues and answers. A source-book of current perspectives. New York and Hove, Psychology Press, Taylor and Francis Group, 69-76.

Góźdź J., Wysocka E., 2011, Autorytaryzm a poglądy na resocjalizację i wybrane ich korelaty. W: E. Golbik, M. Łapot (red.) Pedagogika, t. 3. Gliwice. Wydawnictwo GWSP, 134-158.

Harris M.K., 2005, In search of common ground: the importance of theoretical orientations in criminology and criminal justice. “Criminology and Public Policy”, 2(4), 311-328.

Hornowska E., 2006, Co warto wiedzieć o testach psychologicznych. W: A. Grzechnik (red.) Testy w poradnictwie zawodowym. Warszawa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, 7-26.

Hornowska E., 2009, Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Konopczyński M., 1996, Twórcza resocjalizacja: wybrane metody pomocy dzieciom i młodzie-ży. Warszawa, Editions Spotkania.

Konopczyński M., 2006a, Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka wychowawcza. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Pedagogium.

Konopczyński M., 2006b, Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konopczyński M., 2007, Metody Twórczej Resocjalizacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Konopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji, czy(li) sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej. Warszawa, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych.

Konopczyński M., 2014a, Pedagogika resocjalizacyjna. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Konopczyński M., 2014b, Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów. „Resocjalizacja Polska” (Polish Journal of Social Rehabilitation), 7, 13-28.

Kozielecki J., 2006, Psychologia nadziei. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Mudrecka I., 2015, Zniekształcenia poznawcze i ich restrukturyzacja w procesie resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie. „Resocjalizacja Polska” (Polish Journal of Social Rehabilitation), 9, 13-26.

Sęk H., 2012, Orientacja patogentyczna i saulogenetyczna w psychologii klinicznej. W: H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna, t. 1. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 39-54.

Węgliński A. 2000, Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedago-giczna. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Wysocka E., 2015, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wysocka E., 2016, Diagnoza pozytywna w działaniach pedagoga jako przykład „dobrych praktyk” w pracy z młodzieżą – propozycje narzędzi diagnostycznych. „Journal of Modern Science”, October-December, 4(31), 37-61.

Wysocka E., 2018, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wysocka E., Góźdź J., 2012, Authoritarianism and the Views on Rehabilitation Held by the Students of Rehabilitation Pedagogy, “The New Educational Review”, Wydawnictwo: Adam Marszałek, 3(29), 277-289.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.2.125-146
Date of publication: 2019-12-27 00:00:00
Date of submission: 2018-12-06 16:29:07


Statistics


Total abstract view - 3863
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1539

Indicators





Copyright (c) 2020 Ewa Wysocka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.