There and Back Again – Current Cognitive Values of the Hippie Music

Marcin Michalak

Abstract


The aim of the article is a review of the musical output characterised as the “hippie one” in the context of its contemporary cognitive values. The retrospective of the bands, performers and pieces of music was preceded by a short description of the american and polish hippie movement of the sixties and the seventies of the 20th century. The review of the selected examples of the musical creativity of that period was conducted paying special attention to their musical, textual, visual (album covers, stage performances) values, also quoting creators` profiles as well as the socio-cultural background of the epoch. In the conclusion the author made an attempt at shifting the distinguished values of the hippie music onto the educational ground with references to the contemporary artistic, civic education, as well as – critical pedagogy or didactics of creativity.


Keywords


music, rock, hippies, education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Balawender P., 2012, Próba kwasu w militarnej oranżadzie. „Trans/wizje”, nr 3, 119-122.

Blumsztajn S., 2018, Strach i samotność. „Ale Historia Extra”, nr 1, 10-15.

Brzozowicz G., 2016, Resortowe dziecko rock’n’rolla. Warszawa, Wydawnictwo Czerwone i Czarne.

Castaldo G., 1997, Ziemia obiecana: kultura rocka 1954-1994. Kraków, Wydawnictwo Znak.

Connell K., 1997, Opium as a Possible Influence on the Alice Books. opublikowano: http://www.victorianweb.org/authors/carroll/aiwl5.html [dostęp: 11.04.2018].

Dorobek A., 2016, Rock: problemy, sylwetki, konteksty. Szkice z estetyki i socjologii rocka. Chorzów: Wydawnictwo Medeia.

Echard W., 2017, Psychedelic Popular Music: A History through Musical Topic Theory. Bloomington, Indiana University Press.

Eliade M., 1994, Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Filipiak M., 2003, Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Frith S., 1982, Sound Effects. Youth, Leisure, and the Politics of Rock’n’Roll. New York, Pantheon Books.

Garztecki M., 1978, Rock: od Presleya do Santany. Kraków, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Gaszyński M., 2012, Cudowne lata: moja historia rock and rolla w Polsce. Ożarów Mazowiecki, Wydawnictwo Olesiejuk.

Gloton R., Clero C., 1985, Twórcza aktywność dziecka. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Gnoiński L., Skaradziński J., 2001, Encyklopedia polskiego rocka. Poznań, In Rock.

Goffman K., Joy D., 2005, Counterculture Through the Ages: From Abraham to Acid House. New York, Villard.

Gogola Z., 2012, Dzieje ruchu hipisowskiego. Kraków, Wydawnictwo OO. Franciszkanów „Bratni Zew”.

Grof S., 2014, Najdalsza podróż. Misterium i świadomość śmierci. Warszawa, Okultura.

Hofmann A., 2016, LSD…moje trudne dziecko. Warszawa, Wydawnictwo „Cień Kryształu”.

Idzikowska-Czubaj A., 2011, Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.

Jankowski K., 1972, Hipisi w poszukiwaniu ziemi obiecanej. Warszawa, Książka i Wiedza.

Jarniewicz J., 2016, All You Need Is Love. Sceny z życia kontrkultury. Kraków, Wydawnictwo Znak.

Jaśkiewicz T., Górka W., 2014, Byłem gitarzystą Niemena. Warszawa, Grupa Wydawnicza Foksal.

Jawłowska A., 1975, Drogi kontrkultury. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.

Krzan K., 2008, Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kurowski B., 1992, Zdeptane kwiaty. Warszawa, Warszawska Oficyna Wydawnicza.

Lundborg P., 2012, Psychedelia: An Ancient Culture, A Modern Way Of Life. Stockholm, Lysergia.

Macan E., 2001, Progresywny (u)rock. Toruń, C & T.

McLaren P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Michalski D., 1990, Lekka muza: rock przez cały rok. Warszawa, Wiedza Powszechna.

Michalski D., 2014, Trzysta tysięcy gitar nam gra, czyli historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958-1973). Warszawa, Wydawnictwo Iskry.

Osęka P., 2018a, Bunt studentów. „Polityka. Pomocnik Historyczny”, nr 1, 132-141.

Pęczak M., 2013, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja. Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.

Pchaske D., 1989, A Generation in Motion. Popular Music and Culture in the Sixties. Granite Falls, Ellis Press.

Rychlewski M., 2011, Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy. Gdańsk, Oficynka.

Schultes R. E., 1976, Hallucinogenic Plants. New York, Golden Press.

Sipowicz K., 2015, Hipisi w PRL-u. Warszawa, Cyklady.

Storey J., 2003, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Stuessy J., Lipscomb S., 2002, Rock and Roll: Its History and Stylistic Development. Upper Saddle River, New Jersey, Prentice Hall.

Surosz M., 2018, Krwawy koniec Praskiej Wiosny. „Ale Historia Extra”, nr 1, 56-61.

Szlendak K., 2012, Psychodeliczna eksplozja – krótka historia rocka psychodelicznego. „Trans/wizje”, nr 3, 105-109.

Tarzan-Michalewski W., 1992, Mistycy i narkomani. [Olsztyn], Wydawnictwo Ethos.

Tolkien J. R. R., 1997, Hobbit, czyli tam i z powrotem. Warszawa, Wydawnictwo „Iskry”.

Tracz B., 2014, Hippiesi, kudłacze, chwasty: Hipisi w Polsce w latach 1967-1975. Katowice, Kraków, Wydawnictwo Libron.

Turner S., 1997, Głód niebios: rock & roll w poszukiwaniu zbawienia. Kraków, Wydawnictwo Znak.

Wrzesień W., 2013, Krótka historia młodzieżowej subkulturowości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zyzda B., 2015, Wolność i organizacja społeczeństwa w doktrynie anarchizmu na przykładzie Wolnego Miasta Christiania. „Acta Erasmiana”, t. 9, 105-120.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.243-262
Date of publication: 2019-11-22 14:14:36
Date of submission: 2018-09-15 20:24:55


Statistics


Total abstract view - 1374
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 751

Indicators





Copyright (c) 2019 Marcin Michalak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.