Creativity in the Light of Edwin E. Gordon’s Theory of Learning Music

Beata Bonna

Abstract


The article presents the most important assumptions of E.E. Gordon's theory of learning music concerning the development of creativity through improvisation, which is the most perfect manifestation of musical thinking. It focuses on describing concepts related to creativity, creation and creative activity. Particular attention was paid to the characteristics of musical creation and improvisation, the types of improvisation and methods for its development, as well as the methods for measurement and evaluation. In the Polish educational reality, creativity and improvisation do not occupy their rightful place. Indications arising from Gordon's theory of learning music can be an important reference point supporting their broader inclusion in the system of music education in Poland. 


Keywords


creativity, creation, musical improvisation, E.E. Gordon's theory of learning music, tests of readiness for improvisation

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Azzara Ch.D., 1993, Audiation-Based Improvisation Techniques and Elementary Instrumental Students’ Music Achievement. „Journal of Research in Music Education”, vol. 41, no. 4, 328-342, DOI: 10.2307/3345508

Azzara Ch.D., 1999, An Aural Approach to Improvisation. „Music Educators Journal”, vol. 86, no. 3, 21-25, DOI: 10.2307/3399555

Azzara Ch.D., 2005, Understanding Music through Improvisation. W: M. Runfola, C. Crump Taggart (red.), The Development and Practical Application of Music Learning Theory. Chicago, GIA Publications, Inc., 399-423.

Beaty R. E., 2015, The Neuroscience of Musical Improvisation. „Neuroscience & Biobehavioral”, vol. 51, 108–117, DOI: 10.1016/j.neubiorev.2015.01.004

Biasutti M., 2015, Pedagogical Applications of Cognitive Research on Musical Improvisation. „Frontiers in Psychology”, no. 6, DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00614

Biasutti M., 2017, Teaching Improvisation through Processes. Applications in Music Education and Implications for General Education. „Frontiers in Psychology”, vol. 8, DOI: 10.3389/fpsyg.2017.00911

Bonna B., 2005a, Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bonna B., 2005b, V Seminarium Gordonowskie w Ciechocinku. „Kultura i Edukacja”, nr 1, 145-148.

Bonna B., 2011, Podstawy Gordonowskiej metody zespołowego nauczania gry na instrumentach muzycznych. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bonna B., 2015, Testy Edwina E. Gordona i ich znaczenie w ewaluacji procesu kształcenia muzycznego oraz rozwoju audiacji. W: B. Bonna (red.), Edukacja – Muzyka – Kultura. Implikacje pedagogiczne i historyczne. Bydgoszcz, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, 21-34.

Bonna B., 2016, Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bonna B., 2017, Innowacyjność edukacji muzycznej w projekcjach Edwina E. Gordona. Raport z przeprowadzonych badań uczniów klas początkowych. W: A. Kozubska, R. Maciołek, P. Ziółkowski (red.), Edukacja-Rodzina-Społeczeństwo. Bydgoszcz, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki, t. 29, nr 2, 193-208.

Brzeziński J., 1984, Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa, PWN.

Drösser Ch., 2011, Muzyka, daj się uwieść. Warszawa, PWN.

Gajda J., 2011, Aktualne problemy dotyczące podejmowania twórczości i sztuki w kształceniu estetycznym. W: K. Ziołowicz, J. Sztejnbis-Zdyb (red.), Współczesna edukacja estetyczna. Teoria i praktyka. Kielce, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach, 15-23.

Gardner H., 2002, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań, Media Rodzina.

Gordon E.E., 1997, Preparing Young Children to Improvise at a Later Time, „Early Childhood Connections”, vol. 3, no. 4, 6-12.

Gordon E.E., 1998a, Harmonic Improvisation Readiness Record and Rhythm Improvisation Readiness Record. Chicago, GIA Publications, Inc.

Gordon E.E., 1998b, Introduction to Research and the Psychology of Music. Chicago, GIA Publications, Inc.

Gordon E.E., 1999, Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.

Gordon E.E., 2002, Audiation: The Foundation for Harmonic Improvisation. W: W. Jankowski, B. Kamińska, A. Miśkiewicz (red.), Człowiek – muzyka – psychologia. Warszawa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, 451-471.

Gordon E.E., 2002, Rating Scales and Their Uses for Measuring and Evaluating Achievement in Music Performance. Chicago, GIA Publications, Inc.

Gordon E.E., 2003, Improvisation in the Music Classroom. Sequential Learning. Chicago, GIA Publications, Inc.

Gordon E.E., 2005, Harmonic Improvisation for Adult Musicians. Chicago, GIA Publications, Inc.

Grunow R.F., 2005, Music Learning Theory: A Catalyst for Change in Beginning Instrumental Music Instruction. W: M. Runfola, C. Crump Taggart (red.), The Development and Practical Application of Music Learning Theory. Chicago, GIA Publications, Inc., 179-200.

Konaszkiewicz Z., 2001, Szkice z pedagogiki muzyki. Warszawa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Kołodziejski M., 2016a, Tworzenie i improwizowanie muzyki w warunkach szkolnych – uwagi na gruncie powszechnej edukacji. W: G. Cęcelek, M. Potoczna, M. Przybysz-Zaremba (red.), Rodzina – Szkoła – Środowisko społeczne – obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia). Skierniewice, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Skierniewicach, 127-136.

Kołodziejski M., 2016b, Tworzenie a improwizowanie muzyki w pedagogice muzycznej Edwina E. Gordona. W: I. Pufal-Struzik, Z. Okraj (red.), Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością. Kielce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, 229-241.

Kołodziejski M., 2018, Rhythmical Creativity in Duple and Triple Meter of Students of Early School Education in the Light of Their Stabilised Musical Aptitudes and Rhythm Readiness to Improvise. „Review of Artistic Education”, no. 15-16, 13-28.

Kujawński J., 1990, Współczesne kierunki modernizacji nauczania początkowego. W: J. Kujawiński (red.), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych: zarys metodyki. Warszawa, WSiP, 11-39.

Limont W., 2003, Twórczość w aspekcie cyklu życia. W: E. Dombrowska, A. Niedźwiedzka, (zebrały i oprac.), Twórczość – wyzwanie XXI wieku. Kraków, Oficyna wydawnicza „Impuls”, 17-28.

Limont W., Cieślikowska J., 2004, Czy potrzebna jest pedagogika zdolności? W: W. Limont (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 31-62.

Łobocki M., 2005, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Norman M., 2005, Developing Thinking Musicians in Instrumental Music. W: M. Runfola, C. Crump Taggart (red.), The Developmental and Practical Application of Music Learning Theory, Chicago, GIA Publications, Inc., 201-214.

Orlow T., 2012, Improwizacja – sztuka spontaniczna. W: J. Uchyła-Zroski (red.), Wartości w muzyce. Muzyka w środowisku społecznym. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, t. 4, 195-204.

Pikała A., 2011, Kreatywność jako wartość i cel edukacji. W: M. Zalewska-Pawlak, A. Pikała (red.), Szkoła XXI wieku – szkołą edukacji estetycznej. Projekt nadziei. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 71-84.

Skowrońska-Lebecka E., 2006, Współczesne badania i eksperymenty w dziedzinie kształcenia kreatywności muzycznej dzieci i młodzieży. W: A. Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka. Lublin, Wydawnictwo UMCS, 139-152.

Sloboda J.A., 2002, Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Szmidt K.J., 2013, Pedagogika twórczości. Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.

Wróblewska M., 2011, Rozwój przez nabywanie kompetencji (w aspekcie uwarunkowań aktywności twórczej). „Chowanna” 1, 59-69.

Zwolińska E., 2011, Audiacja. Studium teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Zwolińska E.A., 2012a, Kształcenie nauczycieli według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Zwolińska E.A., 2012b, Pomiar i wartościowanie w muzyce. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.147-160
Date of publication: 2019-11-22 14:14:28
Date of submission: 2018-09-12 13:08:14


Statistics


Total abstract view - 2688
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1125

Indicators





Copyright (c) 2019 Beata Bonna

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.