Civic Social Education in the First, Second and Third Grade of Primary School

Elżbieta Jaszczyszyn, Emilia Jakubowska

Abstract


Nowadays everyone faces the necessity to answer many questions concerning the difficult and complex processes shaping one’s identity. Therefore, civic and social education should be promoted from a young age. This can be accomplished by passing on cultural herit¬age and regional culture to children as well as by teaching them respect for national traditions and for their country.

Shaping civic and social attitudes in students at an early school age is one of the main tasks of the Polish school. The future of our country depends on that. With the presence of conditions allowing the comprehensive development of the students, future generations may be raised as people aware of their roots, who can find their way in Europe and the world as well.


Keywords


civic education, child in the early stages of education process, civic and social competence

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Branson M. S., 1998, The Role of Civic Education: A Forthcoming Education Policy Task Force Position Paper from the Communitarian Network. Waszyngton, D.C., Center for Civic Education.

Citizenship Education at School in Europe, 2005, Warszawa, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Cylkowska-Nowak M., 1998, Edukacja obywatelska w szkołach Wielkiej Brytanii, Francji i Polski. W: Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.), Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne. Toruń–Poznań, Wydawnictwo Edytor.

Dudel B., 2013, Istota i rodzaje kompetencji kluczowych. W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Kraków–Białystok, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Hildebrandt-Wypych D., 2012, Edukacja obywatelska w świetle współczesnych przemian koncepcji obywatelstwa w państwie narodowym. „Studia Edukacyjne”, nr 2, 95–123.

Huddleston E., Garabagiu A. (red.), 2005, Edukacja obywatelska 2001–2004. Poradnik szkolenia nauczycieli edukacji obywatelskiej i praw człowieka, opublikowano: http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/Source/Pdf/Documents/2004_44%20_Tool%203TTPolishdraft_en.pdf [dostęp 10.05.2013].

Jakubiak K., 1999, Idea wychowania obywatelskiego w polskiej myśli pedagogicznej przełomu XIX/XX wieku oraz okresu Drugiej Rzeczypospolitej. W: W. Wojdyła (red.), Wychowanie a polityka. Między wychowaniem narodowym a państwowym. Toruń, Wydawnictwo UMK.

Jan Paweł II, 1999, Homilia wygłoszona podczas mszy świętej 14 czerwca 1999 roku w Łowiczu.

Kamens D.H., 2012, Beyond the Nation-State: The Reconstruction of Nationhood and Citizenship, “Research in Sociology and Education”, vol. 18.

Karbowniczek J. (red.), 2014, Mały Leksykon Pedagoga Wczesnoszkolnego. Warszawa, Instytut Wydawniczy Erica.

Korzeniowski J., Machałek M., 2011, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kosińska E., Zamorska U., 2001, Program nauczania. Wychowanie obywatelskie. Wiedza o społeczeństwie dla klas 1–3 gimnazjum. Kraków, Wydawnictwo Rubikon.

Kryńska E.J., Dąbrowska J., Szarkowska A., Wróblewska U. (red.), 2009, Patriotyzm a wychowanie. Białystok, Wydawnictwo Trans Humana.

McLaughlin T.H., 2012, Citizenship, Diversity and Education: A Philosophical Perspective. “Journal of Moral Education”, no. 2 (3), 235–250 .

Nikitorowicz J. 2009, Edukacja regionalna i międzykulturowa. Białystok, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Okoń W., 2007, Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Rittel S.J., 1998, Podręcznik nauczyciela w Unii Europejskiej. Edukacja ekonomiczna i elementy wiedzy o pracy w klasach wczesnoszkolnych. Wrocław, Wydawnictwo Atla 2.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, 2014. Dz. U., poz. 803.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, 2017. Dz. U., poz. 356.

Smoczyńska A., 2005, Kompetencje kluczowe: realizacja koncepcji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego. Warszawa, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Staszic S., 1948, Wybór pism. Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza Książka.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, 2004. Dz. U., nr 256, poz. 2572 ze zm.

Wychowanie obywatelskie w szkołach w Europie, opublikowano: http://www.eurydice.org/News/Communique/pl/PR055_PL.pdf [dostęp 10.05.2013].

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), 2006, D. Urz. UE L394/10.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.157
Date of publication: 2018-01-15 12:37:27
Date of submission: 2016-12-17 22:30:38


Statistics


Total abstract view - 2782
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 886

Indicators





Copyright (c) 2018 Elżbieta Jaszczyszyn, Emilia Jakubowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.