Early Childhood Education in the Process of Change. Discourse of Standards or Discourse of Values?

Józefa Bałachowicz

Abstract


The author joins the discussion on the changes in early childhood education. She states that despite many attempts to reform education on this level, we still have great difficulties in departing from the transmission as well as instrumental models of learning processes. The author analyses issues connected with the democratization of the educational process, referring to the theoretical and practical research undertaken within the “Environmental Education for Sustainable Development in Initial Teacher Education” project carried out by a project team of experts from the Academy of Special Education in Warsaw and the University of Agder in Kristiansand. Although the project is focused on the implementation of sustainable develop¬ment to the child’s education, it also includes a democratic approach, which supports the personal and social development of the child. Only a humanistic, subjective and democratic attitude, which contributes to everyday learning can be considered stimulators of the modern transformation of education.

Keywords


change of a child’s education model, values in education, democratization, empowerment, participation and commitment

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bałachowicz J., 2009, Style działań edukacyjnych nauczycieli. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowości. Warszawa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.

Bałachowicz J., Gawrońska B., 2015, System kształcenia nauczycieli w Norwegii. W: J. Bałachowicz, L. Tuszyńska (red.), Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Bałachowicz J., Halvorsen K.V., Witkowska-Tomaszewska A., 2015, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Bałachowicz J., 2015, Zmiany współczesnych kontekstów edukacji dziecka. W: J. Bałachowicz, K.V. Halvorsen, A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Bałachowicz, L. Tuszyńska L. (red.), 2015,. Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność. Kraków, Wydawnictwo Literackie.

Beck U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Berger P.L., Luckmann T., 2010, Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.

Błuszkowski J., Mider D., 2012, Demokracja późnej nowoczesności. Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa.

Burr V., 2003, Social Constructionism. Londyn–Nowy Jork, Routledge Taylor & Francis Group,.

Core Curriculum for Primary, Secondary and Adult Education in Norway. The Royal Ministry of Education, Research and Church Affairs. Oslo, Norwegian Board of Education, opublikowano: . www.udir.no/kl06/NAT1-03 [dostęp: 03.03.2015].

Corsaro W.A., 2005, The Sociology of Childhood. Thousand Oaks, Sage Publications, Inc.

Delors J., 1998, Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa, Wydawnictwo UNESCO.

Filipowicz S., 2007, Demokracja. O władzy iluzji w królestwie rozumu. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Glasersfeld von E., 2009, A Constructivist Approach to Teaching. W: Constructivism in Education, L.P. Steffe, J. Gale (red.), Londyn–Nowy Jork, Routledge, Taylor & Francis Group.

Klus-Stańska D. (red.), 2014, (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Konwencja o prawach dziecka, opublikowano: brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka [dostęp: 15.09.2015].

Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Tuszyńska L., 2015, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Kwiatkowska H., Kwieciński Z. (red.), 1996, Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Toruń, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne,.

Kwieciński Z., 2000, Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.

Melosik Z., 2013, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Michalak R., 2013, Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne. Poznań, Wydawnictwo UAM.

Nowak-Łojewska A., 2011, Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela. Zielona Góra, Wydawnictwo UZ.

Nowicka M., 2010, Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki–przestrzenie–konceptualizacje. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Sameroff A., 2010, A Unified Theory of Development: A Dialectic Integration of Nature and Nurture. “Child Development”, 81 (1), 6–22.

Szempruch J., 2013, Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.11
Date of publication: 2018-01-15 12:37:18
Date of submission: 2016-12-17 18:32:19


Statistics


Total abstract view - 1653
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2512

Indicators





Copyright (c) 2018 Józefa Bałachowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.