Spare Time as one of the Dimensions of the Everyday Life of Children Living in Poland and Portugal

Teresa Parczewska

Abstract


The objective of this article is to demonstrate the experiences of Polish and Portuguese children at an early-school age connected with the ways of spending their spare time after completing their daily school curriculum. Numerous research projects indicate the shrinking of spare time in families and the tendency to spend less and less time outdoors, in natural surroundings. Many researchers around the world have noticed that electronic media fill up not only the spare time of children, but are also used during classes. The issue at hand sheds light on the contemporary trends associated with the issue of spare time.


Keywords


spare time, mass media, child, nature, nature deficit

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bańka A., 2002, Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Buber M., 1968, Wychowanie, „Znak” 166 (4) , 447–449.

Cieloch G., Kuczyński J., Rogoziński K., 1992, Czas wolny – czasem konsumpcji? Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Czerepaniak- Walczak M., 2007, Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 219–236.

Durozoi G., Roussel A., 1997, Filozofia: słownik: pojęcia, postacie, problemy. Warszawa, WSiP.

Gagacka M., 2007, Czas wolny studentów – preferencje i uwarunkowania. W: K. Ciżkowicz, M. Sobczak (red.), Czas wolny – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSG.

Grochociński M., 1980, Rodzina a czas wolny. Gdańsk, KAW.

Herzfeld M., 2004, Antropologia: praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie. Kraków, Wydawnictwo UJ.

Jaklewicz H., 2009, O kulturowej zmienności wzorów relacji z dzieckiem. W: M. Ejsmond, B. Kosmalska, M. Mendel (red.), Obraz, przestrzeń, popkultura. Inspiracje badawcze w polu pedagogiki społecznej. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 144–148.

Kazimierczak M., 2007, Czas wolny w etycznej perspektywie. W: K. Ciżkowicz, M. Sobczak (red.), Czas wolny – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSG, 15–21.

Kita B., 2003, Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów. Kraków, Wydawnictwo Rabid.

Klein S., 2009, Czas: przewodnik użytkownika. Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.

Louv R., 2008, Last Child in the Woods: Saving Our Children From Nature-Deficit Disorder. Chapel Hill, Algonquin Books.

Louv R., 2014, Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Warszawa, Wydawnictwo Relacja.

Łukaszewicz R., 1995, Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map. Wrocław, Wydawnictwo UWr.

Maciejewska-Mroczek E., 2012, Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka. Kraków, TAiWPN Universitas.

Malorny I., 2010, Zjawisko atomizacji społecznej i moralnej w obszarze współczesnych działań pedagogicznych. W: J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź, Wydawnictwo UŁ, 479–490.

Osek E., 2009, Przyroda w pismach Bazylego Wielkiego. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.

Pabian B., Z problemów czasu wolnego współczesnej polskiej rodziny. W: W. Muszyński (red.), Rodzina w świecie wartości. Religia, praca i czas wolny. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 337–349.

Przecławski K., 1993, Czas wolny dzieci i młodzieży. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa, Wydawnictwo Fundacja Innowacja, 75–77.

Schütz A., 2008, O wielości światów. Kraków, Zakład Wydawniczy Nomos.

Smolińska-Theiss B., 2014, Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa, Wydawnictwo APS.

Szpet G., 2013, Wewnętrzna forma słowa. Gdańsk, Wydawnictwo UG.

Tischner J., 1989, Fenomenologia. W: J. Tischner (red.), Filozofia współczesna. Kraków, Wydawnictwo Znak.

Truszkowska-Wojtkowiak M., 2012, Fenomen czasu wolnego. Gdańsk, Harmonia Universalis.

Tyszkowa M., 1988, Rozwój psychiczny jednostki jako proces strukturacji i restrukturacji doświadczenia, W: M. Tyszkowa (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 44–79.

Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995, Psychologia dziecka. Warszawa, WSiP.

Yi-Fu T., 1987, Przestrzeń i miejsce. Warszawa, PIW.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.101
Date of publication: 2018-01-15 12:37:24
Date of submission: 2016-12-17 17:16:05


Statistics


Total abstract view - 3075
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 12051

Indicators





Copyright (c) 2018 Teresa Parczewska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.