Social inclusion educational problems of young people with reduced efficiency

Krystyna Barłóg

Abstract


Social activities, educational directed against social exclusion and marginalization towards integration and inclusion enable young people, also with physical disabilities to study in higher education and the integration of young people without disabilities. Presented own research show problems of studying youth with physical disabilities in the field of: personal, family, professional and above.


Keywords


social inclusion, inclusion educational, problems, physical disability.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Booth T., Ainscow M., 2011, Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Wydawnictwo Olimpiady Specjalne Polska, Warszawa.

Brzezińska A., I., Kaczan R., Smoczyńska K., 2010, Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Chodkowska M., 2009, Razem damy sobie radę. W drodze do zintegrowanego społeczeństwa. WSiP, Warszawa.

Chrzanowska I., 2009, Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja. Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Dykcik W. (red.), 2006, Pedagogika specjalna. Wydawnictwo UAM, Poznań.

Gindrich P., Kirenko J., 2007, Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.

Iwański J., Owczarek D., 2010, Potrzeba bycia rozumianym. Komunikacja społeczna i funkcjonowanie w grupie osób z ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo

Naukowe Scholar, Warszawa.

Jachimczak B., 2014, Wstęp. W: B. Jachimczak (red.), Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Wydawnictwo UAM, Poznań.

Kirenko J., 2006, Oblicza niepełnosprawności. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej, Lublin.

Kwieciński Z., 2014, Edukacja wobec różnicy i inkluzji. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Wydawnictwo Humanitas, Sosnowiec.

Szumski G., 2010, Wokół edukacji włączającej. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zacharuk T., 2008, Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce.

Wapiennik E., Piotrowicz R., 2002, Niepełnosprawny – pełnoprawny obywatel Europy. Wydawnictwo Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa.

Witkowski T., 1993, Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo MDBO, Warszawa.

Zamkowska A., 2009, Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Wydawnictwo

Politechniki Radomskiej, Radom.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.171
Date of publication: 2018-04-09 14:33:17
Date of submission: 2016-12-03 15:59:28


Statistics


Total abstract view - 1376
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1238

Indicators





Copyright (c) 2018 Krystyna Barłóg

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.