School and Teacher in the Light of the Contemporary Challenges for Health Promotion of Children and Youth

Anna Gaweł

Abstract


Health promotion in schools includes health education and actions aimed at creating an environment conducive to the physical and psychosocial health of students. This process is conditioned by educational and organizational factors and factors which are related to the competence of teacher. In fact today the particular context of actions taken by the school is created by a socio-cultural factors. The author analyzes the assumptions of health education program in school, academic curricula of teachers and selected aspects of the school environment and she sees in them the barriers to the effectiveness of health promotion in school.

Keywords


health promotion, health education, school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Gaweł A., 2013, Human health as a context of the andragogical discourse. W: M. Radovan, M. Kościelniak (red.), Lifelong learning today. New areas. Contexts. Practices. Kraków, Wydawnictwo UJ, 27–39.

Gaweł A., 2014, Zasoby zdrowotne młodzieży gimnazjalnej w kontekście ekosystemu szkoły. Kraków, Wydawnictwo UJ.

GUS, 2011, Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce w 2009 roku. Studia i analizy statystyczne. Kraków, US.

Jakubowska H., 2009, Socjologia ciała. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Jarosz M. (red.), 2013, Ogólnopolskie działania w zakresie zwalczania nadwagi i otyłości, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Warszawa, Instytut Żywienia i Żywności.

Mazur J., Małkowska-Szkutnik A. (red.), 2011, Wyniki badań HBSC 2010. Raport techniczny. Warszawa, Instytut Matki i Dziecka.

Namysłowska I., 2013, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – stan rozwoju opieki psychiatrycznej i zadania na przyszłość. „Postępy Nauk Medycznych”, nr 1, 4-9.

Podstawa programowa z komentarzami. Tom 8. Wychowanie fizyczne i edukacja dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. [pozyskano z: http://men.gov.pl/wpcontent/upload/2011/02/men_tom_8.pdf, dostęp:16.07.2015].

Rubacha K., 2003, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 21–33.

Sufa B., 2005, Styl komunikowania się nauczyciela z uczniami a skuteczność porozumiewania się współdziałania w klasie. W: E. A. Zwolińska (red.), Edukacja kreatywna, Bydgoszcz, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, 142–150.

Shilling Ch., 2010, Socjologia ciała. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tabak I., 2014, Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. „Studia BAS”, nr 2(38), 113–138.

Tchorzewski de A.M., 2006, Refleksje wokół aktualnego rozumienia wychowania zdrowotnego jako kategorii pojęciowej w naukach pedagogicznych. „Roczniki Państwowego Zakładu Higieny”, t. 57, 9–16.

WHO, 1986, Ottawa Charter for Health Promotion. An International Conference on Health Promotion. The move towards a new public health, Ottawa Ontario Canada.

Wójtewicz A., 2014, Ciało w kulturze konsumpcji. Efektywność edukacji zdrowotnej na przykładzie sieci szkół promujących zdrowie. Toruń, Wydawnictwo UMK.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.137
Date of publication: 2017-06-07 13:31:16
Date of submission: 2016-05-17 10:58:39


Statistics


Total abstract view - 3454
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2444

Indicators





Copyright (c) 2017 Anna Gaweł

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.