Spelling competencies among third grade students of primary school – determinants, current state, improving exercises

Teresa Piątek

Abstract


Spelling competencies of students attending I to III grades of primary schools concern skills and habits of error-free words and sentences writing, habitual checking of any written text, knowledge of the principles of correct spelling as well as orthography vigilance and awareness of the importance of writing down properly. The ability to spell correctly combines with the ability to read, and both of these processes have many psychomotor, lexical-conceptual and emotional-motivational causes. Studies on the correct spelling of primary school pupils, as well as secondary and high school students, indicate that the level of their orthography declines year by year. It is therefore necessary to consider the determinants of such situations and the effectiveness of teaching in this area.

Keywords


spelling competence of children; facilitating exercises; learning to write

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Awramiuk E. (2006). Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku. Trans Humana, Białystok.

Awramiuk E. (2012). Trudności w nauce czytania i pisania z perspektywy lingwistycznej. W: I. Pietras (red.). Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne. Delfin SA, Warszawa.

Brzezińska A. (1987). Gotowość do czytania i pisania i jej rozwój w wieku przedszkolnym. W: A. Brzezińska (red.). Czytanie i pisanie – nowy język dziecka. WSiP, Warszawa.

Cieszyńska-Rożek J. (2013). Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Wydawnictwo Stage Systems-Jędrzej Cieszyński, Kraków.

Czelakowska D. (2009). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Impuls, Kraków.

Czerepaniak-Walczak M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Dobrowolska-Bogusławska H. (1991). Metody nauki czytania w krajach anglojęzycznych. WSiP, Warszawa.

Dyka F. (2004). Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej. Fosze, Rzeszów.

Dyl B. (2003). Jak przez wiersze ortografia szybko nam do głowy trafia. Impuls, Kraków.

Furmaga L. (2008). Ortofrajda. Teoria nauczania i zabawy. Malowane dyktanda. Egmont Polska, Warszawa.

Gawdzik W. (1990). Ortografia i gramatyka na wesoło. Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.

Hanisz J. (1999). Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku (klasy 1–3). WSiP, Warszawa.

Hanisz J. (2009). Wesoła szkoła i przyjaciele. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1–3 szkoły podstawowej. WSiP, Warszawa.

Jedut A., Pleskot A. (1991). Nauczanie ortografii w klasach I–III. Poradnik dla nauczyciela. WSiP, Warszawa.

Jurek A. (2008). Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją. Harmonia Universalis, Gdańsk.

Jurek A. (2012). Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów. Harmonia Universalis, Gdańsk.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP, Warszawa.

Pawłowska R. (2009). Czytam i rozumiem…Lingwistyczna teoria nauki czytania. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Pęczkowski R. (2010). Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji. Wydawnictwo UR, Rzeszów.

Pietras I. (2012). Rozwój umiejętności pisania – przegląd badań. W: I. Pietras (red.). Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne. Delfin SA, Warszawa.

Polański E., Dereń E., Rychlik A. (2011). Ortografia i interpunkcja w nauczaniu szkolnym i samokształceniu. Wydawnictwo Petrus, Kraków.

Skibska J. (2012). Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania. Impuls, Kraków.

Skrzetuska E. (2005). Przyswajanie pisma przez uczniów ze słabym widzeniem w klasach 1–3. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Skrzypiec W. (1992). Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1–3. WSiP, Warszawa.

Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.

Żytko M. (2006). Pisanie – żywy język dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009r., Nr 4, poz. 17) załącznik 2.

http:// www.trzecioklasista.edu.pl (dostęp: 02.11.2013).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.194
Date of publication: 2015-09-25 09:11:56
Date of submission: 2015-09-03 10:57:50


Statistics


Total abstract view - 2203
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 938

Indicators





Copyright (c) 2015 Teresa Piątek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.