Educating in a group of various ages in pre-school education – an outline of concept

Ryszard Pęczkowski

Abstract


The article concerns the subject virtually absent in both theoretical and empirical discussion. It is an attempt to determine a basic outline of the educating concept in a group of various ages, the proposals aiming at teaching in mixed classes as a way to work in small country schools. My reflection is situated in the context of changes in the number of primary school pupils’ population and the effect it has on the structure of education system. At the same time, it is an invitation to co-operate in the field of theoretical and empirical verification of the proposed solutions.

Keywords


early school education; education in a group of students at different ages; combined classes

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Arends R. I. (1994). Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa.

Dudzikowa M. (2009). Cudze, czy nasze problemy. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 4.

Dylak S. (2000). Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa w kształceniu nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.). Współczesność w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwa Szkolne PWN, Warszawa.

Dylak S. (2000). Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania. Wydawnictwa Szkolne PWN, Warszawa.

Kwaśnica R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa.

Kwieciński Z. (2000). Dostępność oświaty a mobilność społeczna. „Socjologia Wychowania” t. XIV, Toruń.

Linke K. (1933). Nauczanie łączne i nauczanie języka ojczystego w szkole powszechnej. Zakł. Graf. B. Wierzbicki i S-ka, Warszawa.

Pęczkowski R. (2010). Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Pęczkowski R. (2013). Mała szkoła – progres czy likwidacja? W: J. Morbizer, E. Musiał (red.). Człowiek. Media. Edukacja. Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków.

Rogers C. (1983). Freedom to Learn for the 80’S. C.E. Mervill Pub. Co., Columbus, Ohio.

Szyszko-Bohusz A. (1989). Pedagogika holistyczna. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków.

Włodarski Z., Matczak A. (1983). Wprowadzenie do psychologii. WSiP, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.54
Date of publication: 2015-09-25 09:11:51
Date of submission: 2015-09-02 13:04:37


Statistics


Total abstract view - 1273
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 640

Indicators





Copyright (c) 2015 Ryszard Pęczkowski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.