Equal or different? Contemporary dilemmas about the education of a child

Józefa Bałachowicz

Abstract


The urgent need of change in the contemporary school is the subject of debate, which is undertaken among teachers, experts in other fields of science, and parents. Referring to two categories: equality and difference, the author draws attention to the need of subjective and personalized approach to education of the child, so that the child can develop personal and social competencies useful for living in a democratic society and for participating in the knowledge-based economy. In the author’s opinion, it is necessary to build in Poland a flexible education, which abandons the methods based on duplication of identical rules of requirements and personal model, and „production of identical knowledge”, focusing rather on the individual program, which maximizes personal abilities, but also creating conditions for complex actions, oriented towards meaningful development of social relations development.

Keywords


criticism of education; subjective competence in the knowledge-based society; inequality in primary education; the trends in child’s education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamek I., Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Apple M. W. (2013). Can Education Change Society?. Routledge Taylor & Francis Group, New York – London.

Artykuł 28 Konwencji o Prawach Dziecka. W: S. Hart, C. P. Cohen, M. F. Erickson, M. Flekkoy. Prawa dzieci w edukacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Wyd. WSP TWP, Warszawa.

Bartkowski J. (2012). Najnowsze trendy społeczne a teoria uwarstwienia. W: A. Bobko, B. Marek-Zborowska (red.). Równi ale różni. Studia nad kryzysem i rozwojem społeczeństwa polskiego. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Boni M. (red.) (2011). Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.

Bourdieu P., Passeron J-C. (2006). Reprodukcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Castalls M., Himanen P. (2009). Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Dahlberg G., Moss P., Pence A. (2013). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Domański H. (2005). Struktura społeczna. Warszawa.

Foucault M. (1998). Nadzorować i karać. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Hessen S. (1947). Struktura i treść szkoły współczesnej. Nasza Księgarnia, Warszawa.

Klus-Stańska D, Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP, Warszawa.

Kwieciński Z. (2000). Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej. W: Z. Kwieciński (red.). Alternatywy myślenia o/dla edukacji. IBE, Warszawa.

Kwieciński Z. (2002). Wykluczanie. UMK, Toruń.

Kwieciński Z. (2013). Edukacja – do naprawy. „Akademia” 1 (33).

Lewowicki T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. PWN, Warszawa.

Potulicka E, Rutkowiak J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szymański M. J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Śliwerski B. (2001). Edukacja pod prąd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Touraine A. (2007). Myśleć inaczej. PIW, Warszawa.

Touraine A. (2013). Po kryzysie. Oficyna Naukowa, Warszawa.

Wielecki K. (2010). Wprowadzenie. W: K. Wielecki (red.).

Wybrane problemy demokracji i podmiotowości. Wprowadzenie. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Żytko M., Morawska B., Dąbrowski M. (red.) (2012). Uczeń, szkoła, dom. Warszawa




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.13
Date of publication: 2015-09-25 09:11:49
Date of submission: 2015-09-02 12:52:54


Statistics


Total abstract view - 1234
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 638

Indicators





Copyright (c) 2015 Józefa Bałachowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.