Date of publication: 2025-06-26 23:46:53
Date of submission: 2024-09-30 11:41:37
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2025 Ewa Niestorowicz, Agnieszka Dłużniewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ewa Niestorowicz
ORCID iD Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Poland
Ewa Niestorowicz - doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogika. Przez wiele lat zatrudniona w Zakładzie Wiedzy Wizualnej w Instytucie Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego, obecnie adiunkt w Katedrze Wczesnej Edukacji, na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Nadal prowadzi również działalność dydaktyczną i naukową w ISP na Wydziale Artystycznym. Zajmuje się zagadnieniami z pogranicza pedagogiki specjalnej, psychologii twórczości, semiotyki, a także teorii sztuki i arteterapii. Autorka wielu recenzji, artykułów naukowych oraz książek, m.in. Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych/ The World in the Mind and Sculpture of the Deafblind People – pracy opublikowanej w Wielkiej Brytanii przez wydawnictwo naukowe Cambridge Scholars Publishing. W dorobku artystycznym posiada 20 indywidualnych wystaw malarstwa i grafiki oraz około 50 wystaw zbiorowych. Zajmuje się projektowaniem graficznym, a także działalnością artystyczną z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi.
Przedmiotem jej zainteresowań badawczych jest zagadnienie sprawności rysunkowej i jej rozwoju u osób niewidomych oraz zagadnienia związane z percepcją dzieła artystycznego.
Agnieszka Dłużniewska
ORCID iD Maria Grzegorzewska University in Warsaw
Poland
Agnieszka Dłużniewska – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika, surdologopeda, afazjolog. Adiunkt w Zakładzie Surdopedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, surdologopeda w Dziennym Ośrodku Rehabilitacji Słuchu i Mowy w Płocku. Członek i badacz w międzynarodowej sieci badawczej Global Tales zainicjowanej przez Child Language Committee of the International Association for Communication Sciences and Disorders (IALP) w 2018.
Jest recenzentką w czasopiśmie Universal Journal of Educational Research, członkiem Polskiego Towarzystwa Językoznawstwa Kognitywnego i członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół szeroko rozumianej problematyki czytania i pisania począwszy od uwarunkowań nabywania tych umiejętności, przez aspekty związane z rolą samoregulacji, metapoznania i mechanizmów motywacyjnych w rozumieniu czytanych tekstów aż po przyczyny zaburzeń i poszukiwanie efektywnych strategii pracy z tekstem z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Prowadzi też badania dotyczące uwarunkowań rozwoju języka dzieci z uszkodzeniami słuchu i zaburzeniami w komunikowaniu się.
W praktyce zawodowej łączy zainteresowania naukowe z praktyką pracując z uczniami z zaburzeniami komunikacji językowej i trudnościami w czytaniu i pisaniu na wszystkich etapach edukacji oraz z osobami dorosłymi z afazją i uszkodzeniami słuchu.
![]() |
|
The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).
If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.
Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.