Personality Determinants of the Sense of Loneliness among Prisoners in the Five-Factor Model of Personality

Anna Danuta Wojnarska, Janusz Kirenko

Abstract


Introduction: The sense of loneliness and loneliness are phenomena connected with human social development and they demand interdisciplinary analysis of philosophical, sociological and psychoeducational types.
Research Aim:
The aim of the paper is the analysis of the personality conditioning of loneliness in the context of the Bog Five theory.   
Method: Two groups of 42 people were investigated: one group consisted of the first time sentenced, second consisted of recidivists. They were investigated with two questionnaires: UCLA and NEO-FFI.          
Results: Significant differences were found between groups in extraversion, conscientiousness, and low belief of belonging to a social group. Higher scores were achieved by recidivists. More significant correlations between variables of Big Five and loneliness dimensions were obtained in the group of first time sentenced, whereas in the group of recidivists significant correlations concerned only extraversion. Models of multiple regression revealed significant prediction power of agreeableness for almost all examined aspects of loneliness. The same dependence concerning neurotism and conscientiousness was revealed but it was observed less often.
Conclusion: Obtained results suggest the need of future exploration aimed at using them in the penitentiary resocialization.


Keywords


sense of loneliness, loneliness, alienation, victimization, addiction, depression, Big Five

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Belniak, K. (2014). Poczucie kontroli u sprawców przestępstw agresywnych. Acta Univesitatis Lodiensis, 18, 31-44.

Biegasiewicz, M.(2010). Poczucie alienacji a wsparcie społeczne u nieletnich. Studia Psychologica, 10(2), 125-150.

Chodkiewicz, J., Świątkowska, M. (2007). Poczucie osamotnienia a wsparcie społeczne i zadowolenie z życia u mężczyzn uzależnionych od alkoholu. Acta Lodiensis Folia Psychologica, 11, 81-95.

Ciosek, M. (2007). Resocjalizacja w zakładach karnych. W B. Urban, J.M. Stanik (Red.), Resocjalizacja (s. 318-397). PWN.

Czerwińska – Jakimiuk, E. (2012). Poczucie alienacji u młodzieży a jego osobowościowe i społeczne korelaty. Normy, Dewiacje i Kontrola Społeczna, 13, 357-373.

Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży- analiza teoretyczna i studia empiryczne. Wydawnictwo UOE Katowice.

Jakubik, A., Kraszewska, E., (2002). Zespół alienacyjny u mężczyzn uzależnionych od alkoholu. Alkoholizm i Narkomania, 15(1), 95-106.

Jaworska, A., (2012). Leksykon resocjalizacji. Impuls.

Jędrzejko, M., Morańska, D. (2011). Uzależnienie czy cyber – zaburzenie?. W M. Walancik, J. Hroncowá (Red.), Pedagogika społeczna wobec procesów żywiołowych i zachowań ryzykownych (s. 107-131). PWN.

Karbowa,, M., (2012). Samotność w świetle teorii przywiązania. Studia Psychologiczne,4, 27-38.

Kmiecik- Baran K. (1995). Poczucie alienacji: destruktywne i konstruktywne sposoby minimalizacji. Wydawnictwo UG.

Konaszewski, K., Kwadrans, Ł., (2017). Prężność psychiczna a wsparcie społeczne w grupie młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Badania pilotażowe. Resocjalizacja Polska, 13, 163-173. http://doi.org/10.22432/pjsr.2017.13.11

Lipiński, St., (2001). Poziom poczucia alienacji u nieletnich w zakładach resocjalizacyjnych. Acta Universitatis Lodiensis. Folia Psychologica, 5, 25-34.

Machel, H., (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Wydawnictwo UG.

Medora, N.P., Woodward, J.C. (2001). Factors Associated with Loneliness Among Alcoholics in Rehabilitation Centers. The Journal of Social Psychology,13(6), 769-779.

Mushtaq, R., Shoib, S., Shah, T., Mushtaq, S., (2014). Relation between Loneliness, Psychiatric Disorders and Physical Health? A Review on the Psychological Aspects of Loneliness. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 8(9), 1-3.

http://doi.org/10.7860/JCDR/2014/10077.4828

Niewiadomska, I., Chwaszcz, J. (2010). Jak skutecznie zapobiegać karierze przestępczej? Drukarnia TEKST.

Oleś, M. (2006). Psychologiczna charakterystyka dzieci o wysokim i niskim poczuciu osamotnienia. Roczniki Psychologiczne, 1, 121-140.

Oleś, P. (2000). Kontrowersje wokół “Wielkiej Piątki”. Czasopismo Psychologiczne, 6(1-2), 7-18 .

Printstein, M.J., Cheah, Ch.S.L., Guyer, A.E. (2005). Peer Victimization, Cue Interpretation, and Internalizing Symptomś: Preliminary Concurrent And Longitudal Findings for Children and Adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescency Psychology, 1(34), 11-24. http://doi.org/ 10.1207/s15374424jccp3401_2

Reintjes, A., Stegge, H., Terwogt, M.M. (2006). Children’s Coping with Peer Rejection: The Role of Depressive Symptoms, Social Competence, and Gender. Infant and Child Development, 15, 89-107. http://doi.org/10.1002/ICD.435

Rembowski, J. (1992). Samotność. Wydawnictwo UG.

Rębisz, Sł., Sikora, I., Smoleń- Rębisz, K. (2016). Poczucie samotności a poziom uzależnienia od Internetu wśród adolescentów. Edukacja- Technika- Informatyka, 1(15), 90-98. http://doi.org/10.15584/eti.2016.1.13

Sendyk, M. (2011). Osamotnienie jako konsekwencja zaburzeń więzi emocjonalnych w rodzinie Wychowanie w Rodzinie, 4, 139-150.

Sharabi, A., Levi, U., Margalit, M. (2012). Children’s Loneliness, Sense of Coherence, Family Climate, and hope: Developmental Risk and Protective Factors. The Journal of Psychology, 146(1-2), 61-83.

Shaughnessy, K., (2008). Loneliness in Children. Journal of Jewish Communal Service, 83(2/3), 194-200.

Skibińska, B., (2017). “Skazani na samotność” o konsekwencjach izolacji społecznej w wybranych kontekstach. Studia Edukacyjne, 44, 265-284. http://doi.org/ 10.14746/se2017.44.16

Storch, E.A., Brassard, M.R., Masia-Warner, C.L. (2003). The Relation of Peer Victimization to Social Anxiety and Loneliness in Adolescence. Child Study Journal, 33, 1-18.

Szafrańska, K. (2017). The Issue of Loneliness and Isolation of Youths, Youth Detention Center Charges, Resocjalizacja Polska, 13, 181-198. http://doi.org/10.22432/pjsr.2017.13.13.

Szczupał, B., (2005). Poczucie samotności dziecka przewlekle chorego jako problem pedagogiczny. W A. Klinik, J. Rottemund Z. Gajdzica (Red.), Edukacja- socjalizacja- autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej (s. 109-118). Impuls.

Szwejka, Ł., (2011). Odrzucenie rówieśnicze – przesłanki dla praktyki pedagogicznej na terenie szkoły. W W. Ambrozik, A. Kieszkowska (Red.), Tożsamość grupowa dewiantów a ich reintegracja społeczna (s. 143- 151). Impuls.

Tomaszek, K., Tucholska, St., (2012). Psychospołeczne następstwa poczucia alienacji u młodzieży. Pedagogika Christiana, 2/30, 163-178.

Tracz, M., (2010). Samotność a poczucie koherencji wychowanków domu dziecka. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 19, 75-87.

Valvidia, I.A., Schneider, B.H., Chavez, K.L., Chen, X. (2004). Social withdrawal and maladjustment in a very group- oriented society. International Journal of Behavioral Development, 29, 219-228. http://doi.org/ 10.1080/01650250544000008

Witviet, M., Brendgen, M., van Lier, P.A.C., Koot, H., Vitaro, F. (2010). Early Adolescent Depressive Symptoms: Prediction from Clique Isolation, Loneliness, and Perceived Social Acceptance. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 1045- 1056. http://doi.org/10.1007/s10802-010-9426-x

Wyczesany, J., (2001). Samotność młodzieży w kontaktach z rodzicami i nauczycielami. W W. Kwiecińska, M.J. Szymański (Red.), Młodzież a dorośli. Napięcie między socjalizacją a wychowaniem (s. 59-68). Wydawnictwo Akademia Pedagogiczna.

Wysocka, E., Ostafińska-Molik, B., (2014). Wybrane determinanty polaryzacji samooceny w grupie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Socjoterapeutycznych, Resocjalizacja Polska 12, 119-144. http://doi.org/10.22.432/pjsr.2016.12.09

Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (1998). Inwentarz osobowości Paula T. Costy JR i Roberta R.M. McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.269-287
Date of publication: 2024-09-05 10:37:01
Date of submission: 2023-11-28 19:02:21


Statistics


Total abstract view - 286
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 161

Indicators





Copyright (c) 2024 Anna Danuta Wojnarska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.