Working in Kindergarten through the Eyes of Preschool Education Teachers – Motives for Choosing the Profession, Daily Experiences, Needs

Magdalena Bartoszewicz

Abstract


Introduction: The work of teachers is of social importance, especially in the field of pre-school education. Teachers play a key role in shaping the development and skills of the youngest children, supporting their social, emotional and cognitive abilities. A good teacher is not only an expert in his or her field, but also a responsible person who promotes values and acts as a guide in the learning process. Unfortunately, the teaching profession is often portrayed incorrectly, leading to an underestimation of its prestige andinacurate perception of its role, negatively affecting the authority of teachers.

Research objective: The aim of the study was to find out the motives for choosing the profession of preschool education teacher and to recognize the daily experiences of female preschool education teachers in their preschool work.

Research method: The research was conducted in a qualitative stream, using an in-depth interview - on a group of six female pre-service education teachers.

Results: The analysis of the survey results provided insights into the motives for choosing the teaching profession and important areas of daily work in the kindergarten, as well as key challenges.

Conclusions: The results of the study lead to the conclusion that working in the teaching profession is a job of choice. On the other hand, the observed challenges in the work of female pre-service teachers lead to feelings of lower job satisfaction. The fact that the teaching profession is increasingly undervalued socially also contributes to this.


Keywords


preschool education teacher, preschool education, job satisfaction, teacher authority

Full Text:

PDF

References


Błędowska, M. (2010). Autorytet jako czynnik (de)formujący proces wychowawczy? W J.M. Michalak (Red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 301-314). Wyd. UŁ.

Bulera, M., Żuchelkowska, K. (2006). Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Jakubowicz-Bryx, A. (2013). Nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w ozach rodziców. W H. Krauze-Sikorska, H. Klichowski, M. Kuszak (Red.), Świat małego dziecka, t.1 (s. 209-226), Wyd. Naukowe UAM.

Jakubowicz-Bryx. A. (2014). Zdobywanie i budowanie autorytetu przez nauczycieli wczesnej edukacji. Roczniki Pedagogiczne, 2, 6(42), 83-96.

Kaczmarczyk, A., Kątny, M. (2010). Nauczyciel – zawód, misja czy powołanie?. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 19, 65-75

Karwowska-Struczyk, K. (2013). Rodzice w przedszkolu – balast czy koło ratunkowe?. W E. Jaszczyszyn, J.Z. Górnikiewicz (Red.), Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole (s.59-92). Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego.

Królikowska, A., Topij-Stepińska, B. (2014). Wizerunek nauczyciela we współczesnym społeczeństwie polskim. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1 (31), 147–165.

Kwiatkowska, H. (2010). Nauczyciel – zawód „niemożliwy”, ale nieunikniony. W J.M. Michalak (Red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 67-86). Wyd. UŁ.

Leżańska, W., Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Wyd. UŁ.

Michalak J. M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W J.M. Michalak (Red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela (s. 87-122).Wyd. UŁ.

Rusiecki, M. (2004). Karta odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela. Wychowawca, 10, 89-98.

Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem. Fraszka Edukacyjna.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.41-52
Date of publication: 2023-11-30 15:08:38
Date of submission: 2023-05-31 23:12:12


Statistics


Total abstract view - 536
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 225

Indicators





Copyright (c) 2023 Magdalena Bartoszewicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.