Arno Stern's Original Concept of Play-of-Painting as a Result of His Life Path and Professional Experience

Agnieszka Grabowska

Abstract


Introduction: Arno Stern is known for developing his own concept of painting fun. The contribution he made to understanding a child's drawing was influenced by his way of life.

Research Aim: The aim of this article is to present Arno Stern's life achievements and to point to significant events and significant people that influenced his work and experiment in the field of fine arts.

Evidence-based Facts: In Poland, there is a lack of scientific studies on painting fun. In a few studies, we find only mentions of his artistic experiment.

Summary: It is advisable to undertake research in Poland on the way of working involving the experimental method of Arno Stern and adapting painting fun to support the development of a child.


Keywords


artistic development; Malort; painting fun; primary memory

Full Text:

PDF

References


Całek, A. (2013). Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dauber, S.C. (2017). La semiologia de la expresion: Arno Stern. Grando de Pedagogia. Universitas Baliarica.

Hawranek, M., Opryszek, Sz. (2016). Arno Stern: Nasze dzieci są zmęczone. Gazeta Wyborcza DUŻY FORMAT. Pobrane 10, Kwietnia, 2023 z: https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,21092778,arno-stern-nasze-dzieci-sa-zmeczone.htm

Karolewicz, G. (2004). Potrzeba badań nad biografistyką pedagogiczną. Wyd. KUL.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Wyd. Akademickie ŻAK.

Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls.

Nowak, K. (2018). Rozmowa z Arno Sternem, Zabawa w malowanie. Remedium 4(298), 2-6. Pobrane 4, Lutego, 2023 z: http://www.starastrona.remedium-psychologia.pl/zabawa-w-malowanie-rozmowa-z-arno-sternem/

Skrzyniarz, R. (2018). Dokumenty źródłem analiz i badań biograficznych w pedagogice, Biografistyka Pedagogiczna, 1, 273-289. http://doi.org/10.36578/bp.2018.03.21.

Stern, A-no. (2016). Odkrywanie śladu czym jest zabawa malarska. Wyd. Element.

Stern, A-no. (2018a). Historia Malortu. Odc. 2. Pobrane 25 marca 2023 z: https://www.youtube.com/watch?v=qp0ZuVjqMVc

Stern, A-no. (2018b). Czym jest ślad? Odc. 3. Pobrane 25 marca 2023 z: https://www.youtube.com/watch?v=ar6CIr4NWMc

Stern, A-no. (2018c). Pamięć pierwotna. Odc. 6. Pobrane 25 marca 2023 z: https://www.youtube.com/watch?v=e9ZnHy4HrsM&t=1s

Stern, A-no. (2020). Szczęśliwy jak dziecko, które maluje. Wyd. Element.

Stern, A-no., Stern A-re. (2018). Mój ojciec, mój przyjaciel. Wyd. Element.

Stern, A-re. (2018). Entuzjaści. Obudź energię swojego dzieciństwa. Wyd. Element.

Stern, A-re. (2021). I nigdy nie chodziłem do szkoły. Historia szczęśliwego dzieciństwa. Wyd. Element.

Szulakiewicz, W. (2004). Biografistyka i jej miejsce w historiografii edukacyjnej po II wojnie światowej. Biuletyn Historii Wychowania, 19–20, 5–13. http://doi.org/10.14746/bhw.2004.19.20.1. 3

Szuścik, U. (2019). Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wagenhofer, E. (2013). Film Alphabet. Pobrane 25 Marca 2023 z: vod.tvp.pl.

Wagenhofer, E., Kriechbaum, S., Stern, A-re. (2018). Alfabet. Wyd. Element.

Materiał ikonograficzny

Ryc. 1 Arno Stern w pracowni malarskiej Malort. - Zdjęcie ze strony wydawnictwa Element (https://wydawnictwoelement.pl/malort/kurs-arno-sterna/)

Ryc. 2. Zabawa malarska w pracowni Malort w Paryżu. Zdjęcie ze strony Gazety Wyborczej. https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,21092778,arno-stern-nasze-dzieci-sa-zmeczone.html




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.137-150
Date of publication: 2023-11-30 15:08:38
Date of submission: 2023-05-31 17:04:57


Statistics


Total abstract view - 560
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 390

Indicators





Copyright (c) 2023 Agnieszka Grabowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.