The Lublin School of Special Education - Tradition and Contemporary Challenges (50th Anniversary)

Zofia Palak, Małgorzata Brodacka, Dorota Chimicz

Abstract


The Lublin school of special education, celebrating its 50th anniversary, was established by Professor Zofia Sękowska, a distinguished employee of the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. The distinctive features of this modern and creative concept of special psychopedagogy are interdisciplinarity, deep humanism and anthropocentrism. These features are reflected both in the methodology of scientific research, solving complex research and diagnostic problems, developing concepts, and methods of influencing special education in the area of education, therapy, rehabilitation, and social rehabilitation. Scientific research carried out at the Department of Special Psychopedagogy and Special Sociopedagogy of UMCS is a continuation and creative development of the living and current traditions of the Lublin school of special education, emphasizing the inextricable relationship and the key importance of psychological, pedagogical, and sociological problems in the theory and practice of special education.


Keywords


The Lublin school of special education, interdisciplinarity, humanism, tradition, continuity

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Palak, Z. (2012). Lubelska szkoła pedagogiki specjalnej wobec aktualnych wyzwań teorii i praktyki. W: Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak (Red.), Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej (s. 13-20). Wydawnictwo UMCS, Lublin

Sękowska, Z. (1979). Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej. W A. Hulek (Red.), Współczesne teorie i tendencje wychowania i kształcenia specjalnego (s. 35-42). PAN Komitet Nauk Pedagogicznych. Studia Pedagogiczne XL.

Sękowska, Z. (1994). Główne kierunki badań naukowych w Zakładzie Psychopedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XVI, s. 121-132.

Sękowska, Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo WSPS, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.263-272
Date of publication: 2022-12-28 11:13:08
Date of submission: 2022-10-25 11:39:31


Statistics


Total abstract view - 722
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 431

Indicators





Copyright (c) 2022 Zofia Palak, Małgorzata Brodacka, Dorota Chimicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.