Academic Education in the Context of its Accessibility for Blind Students

Bernadeta Szczupał

Abstract


Introduction: Contemporary civilizational and cultural changes mean that blind students experience many psychological, social and physical challenges that can contribute to educational and social difficulties.

Research Aim: The aim of the research was to find out about the opinions of blind students regarding their situation and difficulties while studying, as well as the possibilities of received support.

Method: Qualitative research has been carried out. These were statements obtained through an narrative interview in the form of personal, subjective experiences and experiences of the respondents.

Results: Educational experiences of blind students were presented in the form of their opinions on the adaptation of teaching materials, adaptation of classes, credits and examinations for blind students, availability of library resources, access to university websites, urban planning conditions and architectural barriers, opinions of the respondents about the attitudes of research workers and non-disabled students towards blind students, attitudes of the respondents towards the education process and assessment of their role in this process.

Conclusion: Despite pointing out a number of barriers to accessibility, respondents expressed satisfaction with taking up higher education.


Keywords


academic education, barriers, accessibility, blind students, education, studies, adaptation, inclusion

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Alsalamah, A. (2020). Assessing Students in Higher Education in Light of UDL Principles. American Research Journal of Humanities & Social Science, 3(1), 24–27.

Bartnikowska, U., Ćwirynkało, K. (2016). Wyznaczniki kształtujące sytuację ucznia z niepełnosprawnością w klasie ogólnodostępnej i integracyjnej – analiza dostępnych badań. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 29–48.

Bilewicz, M. (2013). Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów niewidomych i słabo widzących. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 9, 17-26.

Chimicz, D. (2021). Uniwersalność w projektowaniu procesu dydaktycznego studentów z niepełnosprawnością. Koncepcja UDL dla szkolnictwa wyższego. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 44, 54-75.

Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Impuls.

Franczak, R. (2016). Psychoterapia wśród studentów. Stan aktualny i potrzeby. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłdowoska w Lublinie-Polonia, 29(1), 251- 262.

Giermanowska, E., Kumaniecka-Wiśniewska, A., Racław M., Zakrzewska-Manterys, E. (2015). Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Wyd. UW.

Głodkowska, J. (2014), Podmiotowość a doświadczenie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3, 87–106.

Hołda, J., Hołda Z., Ostrowska, D., Rybczyńska, J. A. (2014). Prawa człowieka. Zarys wykładu. Wolters Kluwer.

Juszczyk-Rygałło, J. (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2(40), 13–24.

Kennette, L., Wilson, N. (2019). Universal Design for Learning (UDL): Student and faculty perceptions. Journal of Effective Teaching in Higher Education, 2(1), 1–26.

Killian, M. (2016). Studenci z niepełnosprawnościami: doświadczenia, potrzeby, wyzwania. Forum Pedagogiczne, 1, 267-282.

Kirenko, J. (2018). Asertywność a radzenie sobie w sytuacjach trudnych studentów kierunków nauczycielskich z różnym poziomem samooceny. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37(4), 9-23.

Kos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych. W D. Urbaniak-Zając, E. Kos (Red.). Badania jakościowe w pedagogice (s. 98-104). PWN.

Kulczycki, E. (2017). Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(49), 63–78.

Kumar, D. (2017), Teachers for all: inclusive education for children with disabilities, International Journal of Scientific Research, 6, 533–535.

Melville, W., Kerr, D., Verma, G., Campbell T. (2018). Science Education and Student Autonomy. Canadian Journal of Science, „Mathematics and Technology Education”, 18(2), 87–97.

Nowak-Adamczyk, D. (2014). Świadomość niepełnosprawności warunkiem kształcenia inkluzywnego. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3, 201–215.

Riddell, S., Weedon, E. (2014). Disabled students in higher education: Discourses of disability and the negotiation of identity. International Journal of Educational Research, 63, 38–46.

Schlesinger, L. (2013). The Social Model's Case for Inclusion: 'Motivating Factor' and 'But For' Standards of Proof Under the Americans with Disabilities Act and the Impact of the Social Model of Disability on Employees with Disabilities. Cardozo Law Review, 35, 2115–2145.

Skrzetuska, E. (2019). Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji. Kwartalnik Pedagogiczny, 64, 106–118.

Stunell, K. (2020). Supporting student-teachers in the multicultural classroom. European Journal of Teacher Education, 44(1), 1–17.

Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2016), Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego. W: E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (Red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji (s. 99 -145). Wyd. UŁ.

Sztompka, P. (2014). Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur. Nauka, 1, 7–18.

Zima-Parjaszewska, M. (2020). Zakaz dyskryminacji a uchybienie godności studenta. Studia Iuridica, 84, 40-58.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.193-209
Date of publication: 2022-12-28 11:13:01
Date of submission: 2022-07-10 19:51:04


Statistics


Total abstract view - 586
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 397

Indicators





Copyright (c) 2022 Bernadeta Szczupał

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.