Child Learning with a Peer During the Implementation of Development Tasks

Jolanta Andrzejewska, Sabina Guz

Abstract


Introduction: The student’s activity in certain places and during well-thought developmental and didactic tasks is a factor that influences the process of learning,  upbringing and the way they initiate interactions with peers and teachers.

Research Aim: This article attempts to present the unused potential of the pedagogy of place and the role of developmental and didactic tasks in the process of creation of the relations among students.

Method: The material comprises two parts: the description of the educational project “Outside the Threshold”  that took the shape of the teaching experiment and the presentation of the results of the research.

Results: The essence of this educational project was to develop students’ key competences through developmental and didactic tasks in four-person peer groups„Conduit pipe”. The research was aimed to find answers to the following questions: In what way the developmental and didactic tasks and educational situations promote the authentic students’ cooperation.

Conclusion: The analysis of the collected research material indicates the aspects that may constitute the basis for a wider discussion and for identifying some issues for further research, as well as for the improvement of mindfulness development in educational practice.


Keywords


teacher, student, education, educational situations, developmental and didactic tasks, teaching experiment.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bibliografia

Adamek, I., (1997). Rozwiązywanie problemów przez dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Andrzejewska, J., (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Andrzejewska, J., Guz, S., (2020). The Teacher- Originator of Student Activity during Play and Developmantal Tasks. Konteksty Pedagogiczne, nr 2(15), 97-120. DOI: https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.272

Andrzejewska, J., (2019). Sytuacje edukacyjne w szkole zogniskowane na uczeniu się wychowanka. Roczniki Pedagogiczne, nr 2, 81-91. DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2019.11.2-7.

Andrzejewska, J., (2018). Elastyczna przestrzeń uczenia się dziecka. Lubelski Rocznik Pedagogiczny vol. 37, nr 1 41-55, DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.41-54.

Bałachowicz, J. ,2017, Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. W: Bałachowicz J., Korwin – Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska- Tomszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. (s.11-91). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Braun, D.,(2002). Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Kielce, Wydawnictwo Jedność.

Dumont, H., Istance, D., Benavides, F., (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: ABC a Wolters Kulwer Business.

Dylak, St.,(2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Dyfin.

Filipiak, E., (2018). Badanie potencjału możliwości uczenia się dzieci – eksperyment nauczający. Problemy Wczesnej Edukacji 42 (3), 60-71, DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2018.42.07.

Filipiak, E., Lemańska- Lewandowska E.,(2015). Możliwości rozwijania myślenia i uczenia się dzieci poprzez stawianie zadań rozwojowych. W: E. Filipiak (red.). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według L. S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. (s. 43-49). Bydgoszcz: Wydawca Agencja Reklamowo- Wydawnicza Art. Studio.

Guz, S., (2020). Kształcenie geometryczne w systemie pedagogicznym Marii Montessori. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Guz, S., (2016). Wartość swobodnej aktywności zabawowej dzieci. W: A. Karpińska, M., Zińczuk, P., Remża (red.). Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji. (s.263-277). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Guz, S. (2015). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Guz, S., 2001, Znaczenie metody Marii Montessori dla rozwoju integracji sensoryczneo – motorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym. W: S. Guz (red.). Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. Wybrane zagadnienia. (s. 137-151).Warszawa, Wydawnictwo WSP TWP.

Michalak, R., (2018). Rola szkoły w procesie konstruowania przez dziecko roli czwartoklasisty. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, vol. 37, nr 1,111-128, DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.111-128.

Waloszek D., (2009). Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Waloszek D.,(1993). Rola zadań w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym, Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Weryho – Radziwiłłowiczowa, M., (1931), Metoda wychowania przedszkolnego. Podręcznik dla wychowawców. Lwów – Warszawa: Książnica Atlas.

Żylińska, (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu M. Kopernika.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.173-188
Date of publication: 2021-12-31 11:13:02
Date of submission: 2021-10-19 19:03:20


Statistics


Total abstract view - 1501
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 750

Indicators





Copyright (c) 2021 Jolanta Andrzejewska, Sabina Guz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.