Educational Experiences of Deafblind Students in Everyday School Life: Research Report

Tomasz Kasprzak

Abstract


Introduction: In the field of social sciences and humanities in Poland, academic research on the problem of deafblindness is undertaken sporadically. Deafblindness is regarded as a difficult subject of scientific research. Research aim: The main aim of the research is to bring closer and understand how deafblindness affects the educational experience of people affected by it. The article describes the experiences of the implementation of the obligation to educate in segregated and non-segregated institutions. Research method: The narrative interview technique was used, which seemed to me to be the best way to get to know the social world of deafblind people. The purpose of the interview was to obtain information on the basis of conversations with people with varying degrees of simultaneous hearing and sight damage, which would provide a basis for the reconstruction of the temporal order, as well as the sequence of events that make up the individual stages of a deafblind person's biography. Results and conclusions: The educational experiences of the respondents are neither clearly positive nor exclusively negative. In this research, it is deafblind people who rediscover their own educational experiences, reporting what has changed in them as persons, methods of evaluation, relations with others.


Keywords


deafblind child, educational experience, special education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ahmetoğlu, E., Aral, N. (2004). Zihinsel engelli çocukların kardeş ilişkilerinin anne ve kardeş algılarına göre değerlendirilmesi (Evaluation of mentally disabled children’s sibling relationships with respect to mother and sibling perceptions). Ankara University School of Home Economics Scientific Research and Studies.

Bartnikowska, U., Ćwirynkało, K. (2016). Wyznaczniki kształtujące sytuację ucznia z niepełnosprawnością w klasie ogólnodostępnej i integracyjnej – analiza dostępnych badań. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 29–48. http://doi.org/10.14746/ikps.2016.13.02

Bąbka, J. (2015). Edukacja osób z niepełnosprawnością w systemie niesegregacyjnym – wykluczające czy dopełniające się formy kształcenia. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 11, 9–33. http://doi.org/10.14746/ikps.2015.11.01

Bruce, S.M. (2002). Impact of a communication intervention model on teachers practice with children who are congenitally deafblind. Journal of Visual Impairment and Blindness, 96, 154–168. http://doi.org/10.1177/0145482X0209600304

Bruce, S.M. (2003). The importance of shared communication forms. Journal of Visual Impairment and Blindness, 97, 106–109. http://doi.org/10.1177/0145482X0309700206

Bruce, S.M., Janssen, M., Bashinski, S.M. (2016). Individualizing and personalizing communication and literacy instruction for children who are deafblind. Journal of Deafblind Studies on Communication, 2, 73–87.

Ćwirynkało, K. (2010). Pełnosprawni uczniowie wobec swoich rówieśników z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność, 3, 93–106. http://doi.org/10.15633/9788374385077.12

Giermanowska, E., Racław, M. (2014). Pomiędzy polityką, życiem, emancypacją i jej pozorowaniem. Pytania o nowy model polityki społecznej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Studia Socjologiczne, 2(213), 107–127.

Jakoniuk-Diallo, A. (2020). Formy komunikacji wykorzystywane w porozumiewaniu się osób głuchoniewidomych. Studia Edukacyjne, 57, 67–75. http://doi.org/10.14746/se.2020.57.5

Kamenopoulou, L. (2012). A study on the inclusion of deaf blind young people in mainstream schools: key findings and implications for research and practice. British Journal of Special Education, 39, 137–145. http://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2012.00546.x

Kaufmann, J.C. (2010). Wywiad rozumiejący. Oficyna Naukowa.

Kirenko, J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Wyd. Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej.

Kozłowski, G. (2011). Głuchoślepota – głos praktyka i osoby doświadczonej niepełnosprawnością. Niepełnosprawność, 7, 177–184.

Krzymowska, E. (2014). Student z niepełnosprawnością w Polsce. Niepełnosprawność, 15, 100–110.

Książek, M. (2003). Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym.

Książek, M. (2009). Wszystko co powinieneś wiedzieć o głuchoślepocie. W M. Białek (Red.), Małymi krokami do wielkich celów (s. 7–23). Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym.

Książek, M., Paradowska, E. (2012). Edukacja włączająca w kontekście dzieci głuchoniewidomych – założenia a rzeczywistość. Niepełnosprawność, 7, 67–75.

Lachowicz, A., Sul, B. (2002). Rys historyczny wychowania i kształcenia osób z równoczesnym upośledzeniem słuchu i wzroku. W C. Kosakowski, M. Zaorska (Red.), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych (modelowe rozwiązania) (s. 15–22). Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Majewski, T. (1995). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych. Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym.

Mieszczeriakow, A.I. (1978). Dzieci głuchoniewidome. Kształtowanie

zachowania a rozwój psychiczny. PWN.

Nosarzewska, S. (2002). Opieka, kształcenie i wychowanie dzieci i dorosłych z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku. W C. Kosakowski, M. Zaorska (Red.), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych (modelowe rozwiązania) (s. 153–158). Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Paradowska, E. (2016). Sytuacja rozwojowa dzieci głuchoniewidomych w świetle badań. Niepełnosprawność, 21, 132–150.

Paradowska E., Książek, M. (2017). Dostęp dzieci

głuchoniewidomych do różnych form edukacji – szanse i zagrożenia. W E. Domagała-Zyśk, G. Wiącek, M. Książek (Red.), Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności (s. 53–78). Lublin: Episteme.

Parchomiuk, M. (2014). „Nic o nas bez nas”. Udział osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 25, 35–54. http://doi.org/10.5604/17345537.1133171

Parys, K. (2009). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W Z. Janiszewska-Nieścioruk (Red.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (s. 233–278). Impuls.

Racław, M. (2018). Sprawny badacz wśród niepełnosprawnych badanych. Wybrane etyczne i polityczne ograniczenia i upowszechnienia danych. Societas/Communitas, 26, 161–180.

Rowland, Ch., Schweiget, P. (1989). Tangible Symbols: Symbolic Communication for individuals with Multisensory Impairments. Augmentative and Alternative Communication, 5, 226–234. http://doi.org/10.1080/07434618912331275276

Sporek, P. (2013). Doświadczenie jako kategoria wyznaczająca podstawy edukacyjnego dialogu: zarys koncepcji kształcenia wyrastającej z myśli filozoficznej Józefa Tischnera. Podstawy Edukacji, 6, 99–117.

Szczesiul, A. (2017). Doświadczenia edukacyjne uczniów z

niepełnosprawnością ruchową w codzienności szkolnej. Perspektywa biograficzna. W I. Paszenda. M. Humeniuk (Red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne (tom I). (s. 312–325). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Szumski, G. (2014). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Wyd. APS.

Szymański, M.J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Impuls.

Ünal, N., Baran, G. (2011). Behaviors and attitudes of normally developing children toward their intellectually disabled siblings. Psychological Reports, 108, 553–562. http://doi.org/10.2466/07.10.21.PR0.108.2.553-562

Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Wyd. Politechniki Radomskiej.

Wiącek, G. (2017). Psychospołeczne problemy w percepcji dorosłych osób głuchoniewidomych. W E. Domagała-Zyśk. G.

Wiącek. M. Książek (Red.), Świat osób głuchoniewidomych.

Wyzwania współczesności (s. 173–192). Episteme.

Zaorska, M. (2002). Głuchoniewidomi w Polsce, specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja. Wyd. UWM.

Zaorska, M. (2007). Edukacja osób głuchoniewidomych – rzeczywistości praktyki pedagogicznej (refleksje krytyczne) (s. 81–86). W T. Żółkowska (Red.), Konteksty Pedagogiki Specjalnej, t. 2. Print Group.

Zaorska, M. (2008). Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną w kontekście historycznym i stan aktualny. W J.J. Błeszyński. D. Baczała. J. Binnebesel (Red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną – w ujęciu pedagogicznym. (s. 79–104). Wyd. Naukowe Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej.

Zaorska, M. (2010). Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny). Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Zaorska, M. (2014). Organizacja oraz realizacja badań naukowych osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (na przykładzie osób głuchoniewidomych) za granicą – możliwości i ograniczenia. Przegląd Badań Edukacyjnych, 18, 91–102. http://doi.org/10.12775/PBE.2014.007




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.109-132
Date of publication: 2022-04-19 10:31:42
Date of submission: 2021-09-30 19:18:02


Statistics


Total abstract view - 1585
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 771

Indicators





Copyright (c) 2022 Tomasz Kasprzak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.